Brystbetennelse eller melkespreng?

GonnaBee

Elsker forumet
Mailykke <3
Ja, det er en ganske så ny opplevelse å føle at jeg har så mye melk at brystene både henger og sprenger

I natt oppdaget jeg at jeg hadde skikkelig vondt i et punkt i brystet, innerst ved "festet" på undersiden av høyre bryst. Om den hadde vært firkanta blir det på en måte i nedre høyre hjørne.

Er det en mulighet for at det "bare" er melkespreng, som jeg kan ordne med å amme/pumpe, eller er det stor fare for at det mest sannsynlig er brystbetennelse?

Hva kan jeg evnt gjøre?
 
Hei!
Det høres ut som du kan ha en begynnende tilstopping av en melkegang. Det opptrer først som ett punkt i brystet som gjør vondt når du trykker på det. Hvis du får løsnet på det så går det som regel over før det blir det som vi kaller inflammatorisk brystbetennelse- det betyr en brystbetennelse uten at det er bakterier i brystet men at symptomene kommer av at det blir irritasjon i brystet pga en tilstoppet melkegang. Man kan få feber og få influensasymptomer av denne typen brystbetennelse også så det anbefales i første omgang å forsøke å få melken til å renne i det området hvor det er tett. Les vår artikkel om emnet: http://ammehjelpen.no/artikkel/2/tette-melkeganger

Masse lykke til :)

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg
 
Takk for svar. Kulen forsvinner og det blir mindre vondt når jeg ammer eller pumper, så jeg regner med at det ordner seg om jeg bare er flink
 
Back
Topp