Bryllupsreise til Egypt

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Vi tenkte å reise på bryllupsreise til Egypt i April.
Har lest meg opp at da er det sånn passelig varmt :)
Tenkte å bo på hotell i Hurghada, men grunnen til at jeg vil dit er for å se pyramidene i Giza og Luxor. Abu Simbel blir vel bare styr å komme seg til. Tenker å ta fly til Cairo da jeg har hørt at sjåførene der kan kjøre veldig fort og det synes jeg er litt skummelt. Har også hørt at det er lett å få magetrøbbel pga bakteriefloraen. Hvis man spiser all inclusive på hotellet går det kanskje bra?
Noen som har vært i egypt og har erfaringer?
Er veldig interessert i historie og å se pyramidene har vært en barndomsdrøm så gleder meg skikkelig :)

Det hr vært en drøm for meg også i mange, mange år.
Men vi var på bryllupsreise i juni/juli, så det ble et annet sted

Følger tråden for tips, for jeg drømmer fortsatt om en sånn tur...

Vi var der på bryllupsreise for noen år siden. Bodde i Sharm El Sheik. Ble hele tiden plaga av de lokale som hang på oss og maste på om mannen kunne selge meg for noen kameler. Å gå inn i noen av butikkene var tabbe, da ble man trua til å kjøpe noe, vi trodde de skulle banke oss opp. Ingen bra bryllupsreise med andre ord. Kommer aldri til å dra til Egypt igjen. Et tips er å sprite henda ofte, alt er skittent der, spesielt pengene ser ut som er dratt gjennom søla. Vi ble også matforgifta, så pass litt på at man spiser mat som er oppvarma, vi mistenker vi ble dårlig av en salat.

Vi tenkte å reise på bryllupsreise til Egypt i April.
Har lest meg opp at da er det sånn passelig varmt :)
Tenkte å bo på hotell i Hurghada, men grunnen til at jeg vil dit er for å se pyramidene i Giza og Luxor. Abu Simbel blir vel bare styr å komme seg til. Tenker å ta fly til Cairo da jeg har hørt at sjåførene der kan kjøre veldig fort og det synes jeg er litt skummelt. Har også hørt at det er lett å få magetrøbbel pga bakteriefloraen. Hvis man spiser all inclusive på hotellet går det kanskje bra?
Noen som har vært i egypt og har erfaringer?
Er veldig interessert i historie og å se pyramidene har vært en barndomsdrøm så gleder meg skikkelig :)
Var der i 2 måneder sommeren 2015. Først i Alexandria i 2 dager, deretter dro vi til Giza(pyramidene).. Var helt magisk, selvom man blir mast på! Ha med masse mynter :D

Deretter til Hurghada med bil.. Fikk ikke reist til Luxor pga varmen :(

Jeg har IBS, så fikk magetrøbbel men fikk gode tabletter på apoteket :)

Syntes ikke folkene var så masete, men litt blikk vil man alltid få :) God mat og drikke. Kommer definitivt til å reise tilbake. Mulig til sommeren igjen :)

Vi var for ca 15 år siden, så det er nok litt annerledes nå. Vi bodde i El Gouna, like ved Hurghada. Reiste til Luxor, og det var fantastisk fint! Khatkor og Hathor er flott og kan sees på samme tur. Båttur på Nilen var også veldig fint. Vi skulle også til Giza, men jeg fikk magesmerter natten før vi skulle reise (måtte kjøre veldig tidlig), så vi avlyste :(

El Gouna, turistbyen der vi bodde, var veldig skjermet, og det var litt deilig, selv om det ikke er min favoritt å bo sånn. Det ble noen frierier når man var på sightseeing, men ingen ubehagelige opplevelser sånn sett. En krangel med en taxisjåfør på vei hjem fra nabobyen en sen kveld, men det løste seg heldigvis.

Jeg likte meg godt i Hurghada. Men det er som de over sier, skittent (ikke på hotellet, det er kanskje det reneste jeg har vært på) og masete selgere og tiggere (gjerne barn)
Fikk ingen magetrøbbel, men jeg spiser ikke kjøtt, og holdt meg unna salat, kranvann og isbiter.

Har hørt fra alle jeg vet som har vært i Egypt at det er et forferdelig sted å være. Ville revurdert det :/

Har vært i Egypt en gang, og kommer aldri til å reise dit igjen.
For all del, pyramidene var spektakulære, men dessverre ble opplevelsen ødelagt av ørten innpåslitne selgere som fulgte etter oss. Vi tok buss til Kairo som skulle ta 6-8 timer per vei, endte opp med en tur på nesten 30 timer pga råkjøring og ulykker på motorveien, tok og taxi til "the blue hole" (et par timer) og var livredd hele turen. Båttur på Nilen var skuffende.

Vi var en hel gjeng som reiste, og halvparten ble matforgiftet (selv de som kun spiste mat fra all inclusive på 5-stjerners hotell, som tom presidenten bodde på). Jeg og samboeren spiste alt overalt, jeg ble matforgiftet, han ble ikke. Men matforgiftet kan man jo bli hvor som helst, så akkurat det ville jeg ikke tenkt på.

Ellers var folk generelt sett veldig lite hyggelig.

Eneste jeg kunne tenkt meg å besøke igjen var det egyptiske museumet, der fikk vi altfor liten tid.

Ville nok valgt en annen plass for bryllupsreise. Evt. reist et sted hvor man kunne ta minicruise til Kairo for å se pyramidene.

Jeg var der for ti år siden. Å se pyramidene og templene er helt fantastisk. Andre som var på samme turen dro på tur med varmluftsballong. Jeg ville definitivt gjort det på en bryllupsreise.

For å unngå å bli syk: vask hendene med såpevann og brukdprit etterpå og puss tennene i flaskevann. Jeg holdt meg frisk hele turen på denne måten :)

Jeg har bare hørt utelukkende dårlige ting om egypt. De som har vært fornøyd har holdt seg 100% inne på hotellet med unntak av organiserte reiser, de var aldri ute av hotellets område som var avsperret.
Har ikke vært der selv, men tviler på at jeg drar med mindre noe skulle endre seg av situasjonen der nede.

Jeg har vært i Sharm El Sheik. Fin plass, nydelige strender og undervannsliv. Men husker også som flere her at vi ble mye plaget av altfor innpåslitne selgere. Etter et par dager lærte jeg meg "å sette skylapper" på og ikke stoppe for å svare alle de som absolutt skulle selge oss noe. Da gikk det litt bedre :p

Back
Topp