Bryllup på lite budsjett

minoja

Elsker forumet
Noen her som har giftet seg og hatt et bryllup som ikke koster skjorta?
Har du noen tips og ideer?
Hvor lang tid brukte dere på å planlegge bryllup?
Hva er rimelig å servere av mat?

Vi vil gifte oss, men med barn vil vi gjerne kunne leve videre etter et giftermål uten for heftige utgifter.

Vi vil gifte oss, men med barn vil vi gjerne kunne leve videre etter et giftermål uten for heftige utgifter.
Hva er budsjettet?
Vi brukte vel 12,500 i alt. Tinghuset, kun nær familie, spiste til og med på restaurant. Var 12 stk til sammen som kunne komme.

Har ikke giftet meg enda, men søstera mi og mannen giftet seg billig. Lånte kjole og gjestene hadde med seg maten blant annet. Ikke noe jeg hadde gjort, men de hadde egentlig ikke råd til bryllup, men skulle absolutt gifte seg:P Gratis fotograf også, da det var en slektning som stilte opp som fotograf. Venninner som serverte og ryddet og vasket gratis.

Bryllup i seg selv koster ingenting. Men dere vil kanskje ha en liten fest?
Enkleste er familie og nærmeste på en restaurant. Jeg har liten familie, så for oss hadde vi bare blitt ca 12 stk.

Men litt større fest er det billigere med tapas/koldtbord fremfor treretters. Lei et "kjipt" lokale. Det kan man gjøre fint med store planter og stoff i taket. Lån store planter av venner. Det fyller opp rommet.
Kjøp kjole brukt. De har noen kjempefine hvite kjoler nå på HM til rundt 2000 kr. Den må ikke være fra en salong.

Jeg ville brukt litt ekstra penger på en flink fotograf. Har noen bekjente som brukte en onkel eller bekjent med "bra kamera", personlig synes jeg de bildene er kjempekjipe.

Ellers kan man droppe bryllupskake, sikkert noen som bidrar med andre kaker.
bukett og blomster. Man kan plukke eller lage noe selv.
Og som nevnt, brukte klær

Mekk dekorasjonen selv, tenk litt utenfor boksen. Vi kjøpte bøtter med snittblomster, og mini-sukkulenter på plantasjen. Sjekk Finn.no og bryllupsgrupper for brukt-stæsj, ev loppemarked.

Som Bruspulver sier ville jeg lagt penger i en god fotograf. Hos oss var det (sett bort fra mat og serveringspersonale) den største utgiftsposten, men så veldig verdt det!

Hva som er dyrt er forskjell Fra hver enkel.. Det er noen som bruker 150-200 000. Vi brukte vell rundt 40 000. I kjøpte brus og alkohol i Tyskland.. Der var det billig drikke.. Kjøpte ny brudekjole til 7100 og han fikk dekket litt av dressen sin av foreldrene. Vi brukte catering.. Men hadde kun noen til middag og resten til fest.. Vi hadde fotograf. Kjente fotograf og hun tok ikke så mye. Hun tok bilder før vielsen og i kirken og rett utenfor. Så hadde vi noen andre som kom på kvelden til lokalet og fikk med litt stemningen der. Bryllupskake var inkludert i pris på catering. Familie bakte kaker..

Ville egentlig Ha et annet lokale og få noen til å stå på kjøkkenet.. For å spare penger.. Lokalene var svindyre.. Vi kunne nok lånt en barnehage.. Men ble ikke slik.. Var deilig med servering. Slapp å tenke på så mye

Vi dro på tinghuset med vær vår forlover. Brukte kjole og dress vi hadde fra før. Og forlovelsesringene som gifteringer. Ene forlovern knipsa noen bilder av oss.

Vi kjøpte is på vei hjem, så det kosta i underkant av en 100 lapp.

Vi har også det fineste bryllupsbilde på veggen til bestemor!

Giftet meg i 50tallskjole, for hvit brud er ikke min stil. På tinghuset, på en tirsdag, etter en kort tidligvakt på jobb :hilarious:
Hadde 25 gjester til koldtbord og alkoholfri feiring. Droppet fotograf fordi ingen av oss er bekvemme foran kamera.
Hadde polaroidkamera, fullt rockabilly tema og glassflasker med brus og eplemost.
Brukte 12 500, med bittelitt hjelp med maten fra foreldrene mine :)

Giftet oss i tinghuset og kjøpte kjole på nett. Så til sammen betalte vi vel 7000 kr og planla det på 4 uker. Men min mot kjøpt bukett og betalte en fotograf. Min stefar ordnet med pølser og vi var flere som lagde kaker. Vi hadde en fest senere hvor våre foreldre spleiset på maten og selskapet var hos svigers. Svigers hadde også vært i Tyskland så de spanderte også mye av alkoholen. Vi fikk vanvittig mye hjelp fordi vi fikk den gærne ideen om å gifte oss 4 uker senere.

Vi dro på tinghuset med vær vår forlover. Brukte kjole og dress vi hadde fra før. Og forlovelsesringene som gifteringer. Ene forlovern knipsa noen bilder av oss.

Vi kjøpte is på vei hjem, så det kosta i underkant av en 100 lapp.

Vi har også det fineste bryllupsbilde på veggen til bestemor!

Hvis jeg skulle giftet meg ville jeg gjort akkurat det samme :)

Vi giftet oss i kirka, som er gratis om du er medlem av statskirka og holder deg til kirka i den menigheten du tilhører. Ellers er det fort gjort å bruke penger! Du må virkelig bare tenke på hva som er viktig for deg. De store utgiftspostene er klær og middagsselskap og fotograf. En proff fotograf for hel/halvdags fotografeing ligger på mellom 12000-25000 kr. En ny brudekjole fra brudesalong er tilsvarende i pris, og du kan glatt regne ca 1000 kr per person til middag. Så mitt tips er å kjøpe brudekjole på finn.no for 1000-3000 kr (veldig mange kjempefine kjoler til den prisen!!). Inviter ca 10-15 gjester og ikke mer. Jo færre jo billigere. Velg et lokale uten sjenkebevilning, slik at du kan ta med egen alkohol. Vi hadde lokale for 4000 inkl. vask og tømming av søppel, så catering og tok med egen drikke. Vi var 24 til bords, så det var der vi brukte mest penger, selv om catering er langt billigere enn det meste annet. Vi droppet også treretters og hadde bare buffet + dessert. Blomster fikset vi rimelig via en slektning som jobber i blomsterbutikk. Pynten fiksa jeg for ca 300 kr.

Det er slik at man kan kutte ned på kostnaden på alle postene i budsjettet. I bryllup kan absolutt alt koste fra 300kr til 50 000kr. Du får det du betaler for, som regel, og klart at det er råflott med proff fotograf og nydelig kjole til 30 000kr. Sminke og hår fra proff er ca 4000 der også. Jeg valgte å kjøpe dyr sminke (så fikk jeg beholde sminken) og sminke meg selv + ordne håret selv. Fotografen var broren min. Klart at du ser forskjellen på proff og amatør på både dekor og hår og bilder. Med mindre man er proff selv. Men til gjengjeld svir man ikke av mer penger enn man er komfortabel med, og resultatet er likevel veldig bra altså!

Jeg vil bare tipse deg om at hvis dere fikser billig lokale + catering, så er min anbefaling at dere kjøper inn mer øl enn vin. Nordmenn liker øl. I alle bryllup jeg har vært i hvor de fiksa egen drikke, inkl. mitt eget, ble all øl drukket opp og vi satt igjen med mange liter vin. Beregn ca 5-6 øl per pers og bare 2 glass vin per pers.

Med litt god planleggig tror jeg du kan få til mye bra for en billig penge. Jeg ble gravid 4 mnd før bryllupet og hadde mye kvalme, så jeg datt helt av lasset i planleggingen de siste 3 mnd før bryllupet. Derfor ble det en del ad hoc på oss og litt triksing og miksing i siste liten. En god del ting som kunne vært gjort bedre, hadde jeg vært oppe og i stand til å planlegge og fikse ting. Det ble litt for mye for mannen å håndtere alene.

Et annet tips er å snakke med en bryllupsplanlegger. Fortell om budsjettet deres, og hør om de kan tilby noen løsninger til den prisen. Da slipper du mye av jobben med å planlegge selv, og tro meg, det tar MYE tid å fikse i stand et bryllup. Bare det å velge invitasjoner, hvilke blomster i buketten, hvilken vin og hva slags underholdning, alt er ganske mye styr.

Vi brukte ca 30000, hadde da tradisjonelt kirkebryllup, og 65 gjester til middag og flere til kaffe.
-lagde kake og bukett selv
-kjøpte inn blomster og fikk hjelp til å pynte
-brukte lite på kjole
-leide et billig lokale
-hadde ikke alkohol
-hadde koldtbord
-venner til å servere
-rimelig fotograf
Ville som andre sier, prioritert en god fotograf! Ellers kan det meste gjøres rimelig, alt kommer an på smak og behag..

Back
Topp