Noen her som har giftet seg og hatt et bryllup som ikke koster skjorta?
Har du noen tips og ideer?
Hvor lang tid brukte dere på å planlegge bryllup?
Hva er rimelig å servere av mat?
Vi vil gifte oss, men med barn vil vi gjerne kunne leve videre etter et giftermål uten for heftige utgifter.
Vi giftet oss i kirka, som er gratis om du er medlem av statskirka og holder deg til kirka i den menigheten du tilhører. Ellers er det fort gjort å bruke penger! Du må virkelig bare tenke på hva som er viktig for deg. De store utgiftspostene er klær og middagsselskap og fotograf. En proff fotograf for hel/halvdags fotografeing ligger på mellom 12000-25000 kr. En ny brudekjole fra brudesalong er tilsvarende i pris, og du kan glatt regne ca 1000 kr per person til middag. Så mitt tips er å kjøpe brudekjole på finn.no for 1000-3000 kr (veldig mange kjempefine kjoler til den prisen!!). Inviter ca 10-15 gjester og ikke mer. Jo færre jo billigere. Velg et lokale uten sjenkebevilning, slik at du kan ta med egen alkohol. Vi hadde lokale for 4000 inkl. vask og tømming av søppel, så catering og tok med egen drikke. Vi var 24 til bords, så det var der vi brukte mest penger, selv om catering er langt billigere enn det meste annet. Vi droppet også treretters og hadde bare buffet + dessert. Blomster fikset vi rimelig via en slektning som jobber i blomsterbutikk. Pynten fiksa jeg for ca 300 kr.
Det er slik at man kan kutte ned på kostnaden på alle postene i budsjettet. I bryllup kan absolutt alt koste fra 300kr til 50 000kr. Du får det du betaler for, som regel, og klart at det er råflott med proff fotograf og nydelig kjole til 30 000kr. Sminke og hår fra proff er ca 4000 der også. Jeg valgte å kjøpe dyr sminke (så fikk jeg beholde sminken) og sminke meg selv + ordne håret selv. Fotografen var broren min. Klart at du ser forskjellen på proff og amatør på både dekor og hår og bilder. Med mindre man er proff selv. Men til gjengjeld svir man ikke av mer penger enn man er komfortabel med, og resultatet er likevel veldig bra altså!
Jeg vil bare tipse deg om at hvis dere fikser billig lokale + catering, så er min anbefaling at dere kjøper inn mer øl enn vin. Nordmenn liker øl. I alle bryllup jeg har vært i hvor de fiksa egen drikke, inkl. mitt eget, ble all øl drukket opp og vi satt igjen med mange liter vin. Beregn ca 5-6 øl per pers og bare 2 glass vin per pers.
Med litt god planleggig tror jeg du kan få til mye bra for en billig penge. Jeg ble gravid 4 mnd før bryllupet og hadde mye kvalme, så jeg datt helt av lasset i planleggingen de siste 3 mnd før bryllupet. Derfor ble det en del ad hoc på oss og litt triksing og miksing i siste liten. En god del ting som kunne vært gjort bedre, hadde jeg vært oppe og i stand til å planlegge og fikse ting. Det ble litt for mye for mannen å håndtere alene.
Et annet tips er å snakke med en bryllupsplanlegger. Fortell om budsjettet deres, og hør om de kan tilby noen løsninger til den prisen. Da slipper du mye av jobben med å planlegge selv, og tro meg, det tar MYE tid å fikse i stand et bryllup. Bare det å velge invitasjoner, hvilke blomster i buketten, hvilken vin og hva slags underholdning, alt er ganske mye styr.