Bryllup og 7 mnd baby - helt umulig?

Hyldeblomst

Forelsket i forumet
Februarbarna 2023
Hei!

Vi forlovet oss i vår og har planlagt bryllup neste høst. Nå er jeg blitt gravid og hvis alt går fint så får vi en liten i hus i februar. Når bryllupet står er baby 7 måneder. Det er ikke helt ideelt… Er så i tvil om hva vi bør gjøre. Vi er veldig fornøyd med datoen og kirka er booket, så har ikke så lyst til å flytte bryllupet. Er det noen som har hatt baby på under ett år i eget bryllup? Hvordan gikk det? Er alternativt baby gammel nok til å passes en kveld av noen den er trygg på, hvis den tar flaske? Hvordan vil jeg være i den tiden? Vil det i det hele tatt være noe jeg kan orke/klare? Altså å være borte fra barnet så lenge i den alderen? Og hvis barnet er med, vil jeg gå glipp av mye av mitt eget bryllup (taler, mat, etc pga amming og gråtende barn?). Hadde du personlig villet flytte datoen? Tar gjerne imot innspill. :bookworm:
 
Ikke erfaring med bryllup, men jeg vil tro dette varierer veldig for folk og babyer. Mine har bare tatt flaske de første 2-3 månedene og deretter nekter flaske totalt. Prøvde alt. Jeg fullammet til 6 mnd og ved 7 mnd betydde det at de ikke var oppe i fulle måltider. Og med flaskenekt kunne de uansett ikke passes av andre lenge. Selv om mine to har vært ulike på mye, har de rundt 4-12mnd vært ganske avhengige av meg eller pappaen.
Jeg tenker at jeg for min egen del ville slappet av bedre i mitt eget bryllup om vi var helt trygge på at barnet var vandt til å være borte fra oss en stund allerede. Vi får aldri jt fingern for å gifte oss haha, men har nå bestemt oss for å vente til minste er 2,5 år sånn at vi heller kan ha bryllup med barn og gjesters barn også. Men det er jo et annet type bryllup igjen da og mer stor familie/vennefest enn det mer klassiske bryllupet.

Jeg tror at dette kan gå helt fint, men hadde det vært meg basert på mine erfaringer ville jeg enten prøvd å forskyve det så du er gravid i bryllupet eller vente et helt år så babyen heller er 1 år og 7 mnd.
Lykke til end beslutningen ❤️ :)
 
Mine har forresten sovet veldig dårlig i den alderen, typ dårligere enn rundt 2-3 mnd. Men vet ikke om det bare er mine eller om det er vanlig :) mye amming og oppvåkninger etter leggetid.
 
Vi flyttet bryllupet ett år, og da var hun 21 mnd når vi gifta oss. Da var en ansatt fra barnehagen barnevakt (betalte godt), og det gjorde at vi slappa veldig av, på natten dro min mor (som ikke drikker), hjem og overnatta der. Vi alle er forskjellig, men jeg hadde ikke klart det etter 7 mnd. Mulig det hadde gått helt fint for babyen, men jeg hadde nok mentalt ikke vært klar. Det å få et heidundrende gøy utdrikningslag og et bryllup uten å være trøtt, ha melkespreng og intenst savn etter baby er jeg iallefall veldig glad for. Men som nevnt, kommer ann på hvilket bryllup man vil ha og hva man ønsker ut av eget bryllup :)
 
Ikke erfaring selv jeg heller, men mime tanker er at det spørs nok veldig på hva man ønsker ut av bryllupet og personligheten til barnet. Jeg har hatt barnevakt en kveld mens vi har type gått på kino i den alderen, men ikke hatt barnet på overnatting (natteammet lenge). Jeg ville nok hatt med barnet mitt på bryllupet, med noen som hadde barneansvar, men barnet må jo legges etter hvert

Ved 7 mnd spiser jo barnet litt annet i tillegg til melk så det er sikkert ikke behov for så hyppig amming så om man legger inn en liten pause her og der. Det er nok godt mulig å ha barnevakt ved 7 mnd men det må jo være noen som barnet er trygg på som gjerne betyr besteforeldre, tanter, onkler eller andre nære venner og disse er jo naturlig å ville ha med på bryllupet, så et spørsmål er om dere har noen nære som (dere og de) synes det er greit å gå glipp av bryllupet for å være barnevakt. I mitt tilfellet har drt bare vært besteforeldre jeg ville skulle passet, men de ville (jeg og de) at skulle vært med på hele bryllupet. :)
 
Her hadde vi kombinert barnedåp og bryllup da lillesøster var 7 mnd og storebror 2 år 7 mnd. Vi tok det over 2 dager istedenfor siden det ble tidlig kveld pga ungene. Veldig kjekt og ikke noe stress. Restaurant og 3 retters etter seremonier lørdagen og hageselskap med catering og kaker på søndagen
 
Vi hadde baby på rett under 2 mnd da vi gifta oss, vi blei litt forsinka til seremonien pga amming, men ellers gikk det overraskende bra. Nå var han en fornøyd baby uten plager, og som sov godt overalt. For oss var det også helt greit å ikke drikke alkohol den dagen, og mannen som er introvert brukte baby som unnskyldning til pauser fra selskapet.

Vil si alt kommer an på hva en ønsker ut av bryllupet, hvordan babytida er/har vært, og ev gode hjelpere. For oss gikk det veldig fint. Året før avlyste vi pga termin 2 mnd før bryllupet, mista baby sent i svangerskapet, så da det igjen ble litt kræsj nekta jeg å utsette igjen. :p
 
Med mine kunne jeg ha hatt barnevakt den dagen, mine fikk flaske på fulltid da. Men det som kan være utfordringen fra mitt perspektiv er å få en barnevakt som ikke blir skuffet over å gå glipp av bryllupsfesten.
 
Med mine kunne jeg ha hatt barnevakt den dagen, mine fikk flaske på fulltid da. Men det som kan være utfordringen fra mitt perspektiv er å få en barnevakt som ikke blir skuffet over å gå glipp av bryllupsfesten.
Vi skal ha få gjester pga budsjett, så det vil være en god del som ikke inviteres. Det skal nok gå fint vil jeg tro☺️
 
som flere skriver er det vanskelig å forutse om det vil gå greit eller ikke. Barn er forskjellig. Mange babyer begynner å få separasjonsangst rundt den alderen kan være greit i såfall å ha en som babyen er helt trygg på (dette er jo ofte en sv de nærmeste som da muligens går glipp av festlighetene). Mange babyer på 7 mnd spiser både godt med fastføde og drikker av flaske, men det finnes de som ikke gjør det også. Hvis det vil være en av de første gangene noen andre passer babyen så er sjansen stor for at du vil synes det er veldig vanskelig at noen andre passer, men er du vandt med det så er det større sjanse for at du vil klare det fint. Jeg tenker at hvis du kjenner at det er greit å være litt fleksibel ift middagen/festen, at det er ok for deg å evt måtte amme lift eller hjelpe til med legging så ville jeg ha gjennomført bryllupet som planlagt. Hvis du kjenner at det vil ødelegge dagen din ville jeg ha utsatt bryllupet.
 
Min søster giftet seg da hennes baby var 4 mnd. Vi løste det ved at jeg (da barnløs selv) tok fullt ansvar for babyen hele bryllupet. Hun ammet ham innimellom tror jeg, men vi hadde også flasker med oss. Det gikk veldig fint. Så - finn en edru barnevakt blant bryllupsgjestene om du vil ha baby med. :)
 
Vi skal ha få gjester pga budsjett, så det vil være en god del som ikke inviteres. Det skal nok gå fint vil jeg tro☺️
Ja, men de du da ikke inviterer er vell ikke av de nærmeste. Å da kjenner ikke babyen de.
 
Ja, men de du da ikke inviterer er vell ikke av de nærmeste. Å da kjenner ikke babyen de.
Ikke nærmeste familie, men absolutt nære venner allikevel. Med litt planlegging i god tid så kan vi jo starte med at de blir kjent og trygge på hverandre før bryllupet. Men vi heller aller mest mot å ta med baby og reiseseng på festen☺️
 
Ikke erfaring med bryllup, men jeg vil tro dette varierer veldig for folk og babyer. Mine har bare tatt flaske de første 2-3 månedene og deretter nekter flaske totalt. Prøvde alt. Jeg fullammet til 6 mnd og ved 7 mnd betydde det at de ikke var oppe i fulle måltider. Og med flaskenekt kunne de uansett ikke passes av andre lenge. Selv om mine to har vært ulike på mye, har de rundt 4-12mnd vært ganske avhengige av meg eller pappaen.
Jeg tenker at jeg for min egen del ville slappet av bedre i mitt eget bryllup om vi var helt trygge på at barnet var vandt til å være borte fra oss en stund allerede. Vi får aldri jt fingern for å gifte oss haha, men har nå bestemt oss for å vente til minste er 2,5 år sånn at vi heller kan ha bryllup med barn og gjesters barn også. Men det er jo et annet type bryllup igjen da og mer stor familie/vennefest enn det mer klassiske bryllupet.

Jeg tror at dette kan gå helt fint, men hadde det vært meg basert på mine erfaringer ville jeg enten prøvd å forskyve det så du er gravid i bryllupet eller vente et helt år så babyen heller er 1 år og 7 mnd.
Lykke til end beslutningen ❤️ :)

Min baby er lik som dette..! Hun er 8mnd nå, og jeg ville IKKE ha hatt barnevakt for henne på kveld og natt. Ikke engang pappaen kan holde øye med henne på natt, for da er det KUN puppen som gjelder... o_O Flaske tok hun bare i starten, osv.

Så hvis man skal satse på et bryllup med den der 'drikke seg snydens' utover kvelden-greia, så tror jeg at jeg ville flyttet bryllupet. :p hvis man feirer på andre måter, så kan det godt hende det kan gjennomføres med baby, med litt ommøblering.
Kommer jo an på babyen, og hva du vil ha ut av det selv. Med min baby måtte jeg ha planlagt å være klar med puppen senest kl 20, og deretter vært relativt parat utover kvelden (selv om hun ofte kan sove til kl 01 fra da).

Men ved å flytte det et år, vil du få mye friere tøyler; da er ungen neppe avhengig av pupp uansett, og tåler gjerne bedre å være borte fra foreldrene én kveld.
 
Back
Topp