bryllup, hva koster det??

stinemine

Flørter med forumet
det er jo ingen hemmelighet at det er dyrt å gifte seg, men jeg lurer litt på hva dere andre har brukt på bryllupet??

vi skal gifte oss i august, ble litt "bråbestemt" så har ikke spart, og har nok sikkert egentlig ikke råd heller..hehe..[:D] 

det årner seg!

men lurer også på om noen har noen kreative ideer til en litt anderledes bryllupsfeiring som kanskje ikke trenger å koste sjorta??
det skal sies at vi gifter oss i køben med de nærmeste, men vi skal ha en bryllupsfest for nært og "fjernt" når vi kommer hjem!

Aner ikke hva det koster.

Men dere kan jo ha grillparty med alle hjemme da;)
Det blir jo ikke fult så dyrt som en flere retters middag

spørs hva du mener med koste skjorten da?
Vårt kommer på mellom 50-60 000kr,, å det synes jeg er ganske rimelig, skal prøve å få det til så det er nærmere 50 enn 60... når folk snakker om 100-120 000 kr da mener jeg det er dyrt iallefall.Vi har hatt over 2 år å planlegge på vi da, å jeg har privat frisør som ikke skal ha noe penger, privat blomster dekoratør, 3 servitører som er gratis, de skal være med på festen, de 3 andre skal ha 1000-1500 kr,, kjøpte elgkjøttet privat, ble bare 6000kr får 35 kg kjøtt, man kan bake kaken selv, lage invitasjone-bordkort og sanghefter selv. søskenbarnet til sambo skal ta bilder, skal ha 500 kr får det å vi får hele cdn så vi kan bestille bilder der vi vil.
Kjøp kjolen brukt/ebay eller igjennom noen som handler feks i usa og selger videre her i norge, jeg betalte 2850 får smykkesett, tiara og kjole av ei her på bv som handler i usa(tror jeg) og selger videre i norge.
Følg med på diverse tilbud, jeg kjøpte mine sko får 300 kr på brudesalong,, mariell sin brudepike kjole kjøpte jeg på ebay til litt over 200 kr,,

ORIGINAL: *Tøtta81*

Vårt kommer på mellom 50-60 000kr,, å det synes jeg er ganske rimelig, skal prøve å få det til så det er nærmere 50 enn 60... når folk snakker om 100-120 000 kr da mener jeg det er dyrt iallefall.Vi har hatt over 2 år å planlegge på vi da, å jeg har privat frisør som ikke skal ha noe penger, privat blomster dekoratør, 3 servitører som er gratis, de skal være med på festen, de 3 andre skal ha 1000-1500 kr,, kjøpte elgkjøttet privat, ble bare 6000kr får 35 kg kjøtt, man kan bake kaken selv, lage invitasjone-bordkort og sanghefter selv. søskenbarnet til sambo skal ta bilder, skal ha 500 kr får det å vi får hele cdn så vi kan bestille bilder der vi vil.
Kjøp kjolen brukt/ebay eller igjennom noen som handler feks i usa og selger videre her i norge, jeg betalte 2850 får smykkesett, tiara og kjole av ei her på bv som handler i usa(tror jeg) og selger videre i norge.
Følg med på diverse tilbud, jeg kjøpte mine sko får 300 kr på brudesalong,, mariell sin brudepike kjole kjøpte jeg på ebay til litt over 200 kr,,

veit igrunn ikke hva jeg mener med "koster skjorta" selv jeg..hehe.. [:D] har ikke en konkret pris, men 50-60 tusen hørtes jo ganske "fornuftig" ut!! håper jeg klarer å komme meg litt under det også da, men vi får se.. håpe at noen vil sponse litt, eller håpe vi vinner i lotto! bryllup blir det hvertfall!!

åssen skal dere gjøre det med drikkevarer?? det er jo en rimelig stor kostnad! skal ha dåp neste søndag, etter det er det bryllupsplanlegging som er på agendaen
eneste jeg synes er litt vanskelig er å vite hvor man skal begynne.. er liksom så mye å henge fingrene i!

lykke til med bryllupet!

ORIGINAL: stinemine

ORIGINAL: *Tøtta81*

veit igrunn ikke hva jeg mener med "koster skjorta" selv jeg..hehe.. [:D] har ikke en konkret pris, men 50-60 tusen hørtes jo ganske "fornuftig" ut!! håper jeg klarer å komme meg litt under det også da, men vi får se.. håpe at noen vil sponse litt, eller håpe vi vinner i lotto! bryllup blir det hvertfall!!

åssen skal dere gjøre det med drikkevarer?? det er jo en rimelig stor kostnad! skal ha dåp neste søndag, etter det er det bryllupsplanlegging som er på agendaen
eneste jeg synes er litt vanskelig er å vite hvor man skal begynne.. er liksom så mye å henge fingrene i!

lykke til med bryllupet!
vi å skal ha dåp neste søndag[:D]
Nå kjøper svigermor all rød/hvit vin og velkomstdrink da, men sånn som baylies og cognac kjøper sambo med hver gang han kommer fra sjøen(tax free)
I baren skal vi ha øl og det som er igjen av baylies, vin osv, pluss at det skal være ett par sorter drinker, vi har ikke kjøpt noe vodka enno, men vi er jo trøndere så det blir noe litt annet enn vodka i baren[8D]
Vi får også sponset noen kr til som jeg vil tro dekker opp cateringen på ca 12 000kr,,

Vi brukte akkuratt i overkant av 100 000, men jeg ville komme til dekket bord og slippe all vasking dagen derpå.
Så vi hadde det på en restaurant, der di ordnet alt av mat, hadde kun med noen kaker.
Vi valgte og kjøpe antrekket vi brukte denne dagen, i tillegg til forloverenes sitt [:)] Og meg og min forlover sov på hotell og hadde jente kveld der dagen før bryllupet.

Ser jo at vi kunne spart en del penger med å kanskje leid klær, valgt bort og sove på hotell dagen før og bryllupsnatta. Leid et lokal, og kanskje valgt en litt 'enkel' meny [:)] Er mange plasser en kan spare penger på, bare være litt kreativ.
Min bror lagde 4 sorter vin, som di tappet på flasker, med egen lagd etikett 'kjærlighets vin' tror jeg det stod på den. Syns det var en stor sjarm det, og mye billigere en å måtte kjøpe. (ikke sikkert dere skal ha alkohol i bryllupet da)

Tja nå er ikke jeg gift, men jeg mener det kommer litt an på hva man vil bruke penger på. Var i bryllup hvor det var svigermor som lagde middagen f.eks. Det var leid et "låvelokale". og man MÅ ikke ha fotograf f.eks., kanskje man kjenner noen som er flink å ta bilder[;)]
Man kan også dra på shopping til Sverige og handle litt alkohol[:D]

vi endte vel på 60.000 for festen?
men hadde billig kjole,3000
ikke fotograf
og 1200 for brudebukett, 2 brudepike buketter, 4 knapphullsblomster og oppsatser..

torte aldri å regne på det, men blir fryktelig fort 50-100 000...

Vi driver å planlegger bryllup også, men aner ikke hva summen blir på! Men jeg driver å undersøker litt for å være noenlunde "fornuftig" [;)][;)]
Kona til pappa er blomsterdekoratør [:D] Så hun skal fikse alt av pynt og slikt, hurra! Vi tenkte å ha det på en kjempe flott plass i nærheten av der vi bor, og der er det ikke "lov" til å ha alkohol! Så da sparer vi isåfall inn en del penger der... Vi skal ha mange barn i bryllupet og da er det i grunnen greit at det skulle være alkoholfritt! Her vi bor er det ei dame som selger billige brudekjoler, veldig fine sådan...Så der tenkte jeg å se om jeg fant noe! Ellers har vi noen venner som er utroooolig flinke til å spille, de opptrer ofte, så vi tenkte at de skulle stå for litt musikk og slikt [:D] Jeg har en bror som er veldig flink til å ta bilder, han elsker det og ånder for det, så han vil gjerne ta bilder! Så dersom man undersøker litt så kan man spare en del her og der...

Men regner med på at prisen fort blir 50-60 tusen ja...[;)]

foreløpig budsjett:
Lokalet 6500 kr
band 6000kr
kjole med smykker og sko 3250 kr
mariells klær 300 kr
sambos klær ?
fotograf 500 kr
mat 18 000kr (sponset)
vin ? (sponset)
baylies, cognac 2000kr
lys, løpere, servietter, klyper til bordkort: setter av 2000kr ca
blomster: setter av 2000kr
servitører 4500kr
trompet i kirken 600 kr
frisør gratis
sminke osv gjør det selv
nattmat 2000
brus, øl, dopapir osv, ?? aner ikke..
kake 2500 kr
alle andre kaker blir bakt av familien.

51 650 kr blir dette.

plusser på ca 5000kr får brus ol, samt sambos klær, så rundt 55 000kr tror jeg,, ikke noe mye mere enn dette iallefall, skal klare å holde oss under 60 000kr iallefall..  Får ca 30 000 sponset, det går til vin å mat, så fikk jeg igjen nok på skatten til å dekke lokalet og bandet, så ca 15 000 kr 'av egen lomme' må vi ut med sånn ca,, kommer sikkert litt småtterier utenom å da, men syns dette er levelig..

legger ved noen bilder:

mariell sin kjole, litt lang men skal bare ta opp stroppene, sko får hun av svigermor.

skal ha mere lilla i min, ellers ganske lik.

med lilla blomster, annenhver etg med after eight kake og kremkake med banan

kaketopp: http://www.festkaker.no/nettbutikk?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=492&category_id=86

løper til bordene:  http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=263808

tror jeg skal ha håret sånn, bilde 4-5 og 6: http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.studiosstyle.no/bilder/bildegalleri_brud/stor_brud_5.jpg&imgrefurl=http://www.studiosstyle.no/brud5.html&usg=__v8udpU6jvwCP24crwo3e1oPhZOY=&h=352&w=247&sz=20&hl=no&start=26&um=1&tbnid=MOyLYrjayZXLwM:&tbnh=120&tbnw=84&prev=/images%3Fq%3Dbrude%2Bfrisyre%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN%26start%3D18%26um%3D1

lys og servietter er enno ikke bestemmt, men skal ut i kveld å se om jeg finner noe jeg liker.

bord dekkingen blir lik denne, bare at vi skal ha kubbelys, det skal være lilla og vi skal ha tullipaner i stedefor masse orkideer:  http://www.gkflora.no/dekorasjoner/sommer%202006%20109.jpg

Bordkort osv har dere vel sett, noen av dere iallefall men slenger ved bilde av det også:

skal henge på vinglass med lilla/sølv klyper

sangheftet.

menyer som skal stå litt rundtomkring på bordene.

finner ikke bilde av invitasjonene akkurat nå.
Men alt dette er laget i photoshop, billig[:D]

måtte bare dele dette med dere[;)]

Nå nærmer det seg 12 år siden vi giftet oss, men jeg husker at vi skulle finne ut hvor mye vi brukte på bryllupet.... Men..... da summen oversteg 100 000 kr gav vi opp.... [:)] Kan tenke meg at det kom på mellom 100 000 - 130 000  (1997 kroner) en plass. Vell verdt hver krone 3 dager til endes [:D] og 180 gjester.

Hei:) Bryllupet vårt ble ikke så dyrt:)

Vi hadde koldtbord til 40 gjester .det kostet 5000kr..
Brudekjolen min kjøpte jeg for 3999kr.
Underkjolen min  kostet 500kr
Så gikk jeg på finn og fikk tak i brudeslør(2,5meuter langt) 250 kr
kjøpte også et annet brudeslør,men ble ikke brukt..750kr..
Sko..499kr...
kjøpte 5kasser med brus,5kasser med øl,2 kasser med alkofritt øl..aner ikke hvor mye det ble..
Mannen min hadde dress osv fra før..
Brudebukett-  1300kr,brudepikekurv med blomster - 200kr
Blomst i lommen til brudgommen,brudesvennen og pappa som fulgte meg opp kirkegulvet..200 kr.
Ellers  lokale til 1000kr,bryllups kake til 1500kr..ellers tok mange i familien og baket.
pynten...Søstra til mannen min hadde hvite duker,...strødde hvite og svarte pyntesteiner på midten av bordet bortover...Hadde 21 roser på bordene.3 roser i hver vase.serviettene var oppi glassene..steinene kostet 24.90 pr stk på europris..kjøpte også stearinlys på europris.

Så det hele ble ikke så dyrt alikevel:)

Har forresten brudekjole og tilbehør til salgs:)

Har dem i albumet mitt på Facebook..Heter LINN RENATE GRØNNERUD..
i det albumet. bryllupet vårt 08.08.2008..finner også bilder av pynten også tror jeg...:P

Bryllupet vårt bikks over 120 000 før vi ga opp å telle, ikke så mye mer tror jeg. Fikk litt støtte fra foreldre, litt oppspart og litt lån.

Hadde festen på "hotell" (høyfjellsturistsenter med restaurant). Kom til dekka bord, de ordna alt. Måtte kjøpe vin/øl til maten der. Fikk låne baren med bartender og kjøpte inn all drikke til baren selv (kjøpte alt for mye).

Hadde en kjempedyktig lokal fotograf som også var med oss under vielsen, anbefaler å bruke fotograf jeg også. Mange hobbyfotografer i familien men resultatet ble ikke i nærheten av det samme.
Kjøpte borddekorasjoner, knapphullsblomster og bukett. Pynt til kirka var markblomster.

Hadde grådig dyre klær, kunne spart mye der men men.

Betalte også overnatting for oss, forlovere, foreldre og søsken.

Det ble en dyr men utrolig vellykket dag. Har ikke angra på noe av det vi brukte penger på.

Vi hadde et budsjett på 50 000.Men det kommer til å bli mindre enn det etter at vi har funnet billigere løsninger.Har sikkert spart oss for iallefall 15 000kr.Om ikke mer

Jeg har f.eks kjøpt kjole fra kina til rundt 2000 kr Venter den de nærmeste dagene nå.Er så spent[&:][:D]

skoene kjøpte jeg på finn.no.Kommer til å kjøpe evt slør didem og underskjørt der og

Naboen min skal mest sannsynelig fikse meg på håret

Vi skal ha hjemme laget koldt bord. Har en kusine som jobber som kokk,og hun skal kjøpe inn ting gjennom jobben og fikse og dandere det. Min mor hadde det til sin 50 årsdag.Det var skikkelig fint[:)]Så ut som det kom fra en catring bedrift.

Min andre kusine skal være fotografen vår. Det er er hennes bryllups gave fra seg til oss.Hun skal ta bilder fra vi står opp.Også skal hun lage album[:)]Hun er ikke fotograf.Liker bare å ta bilder

Min tante jobber på et gratneri,så hun skal fikse litt blomster og fikse dekorasjonene.

Min mor kjøpte brudepike kjolene på salg.

min mor og far har lagret litt alkohol til oss,så vi sparer mye penger der ja.

bryllups bilen skal vi låne av en som min mor kjenner. Betaler 500 kroner for det.innkl sjåfør

Servitørene er min mor sin tante,og en som jeg passet ungene for for mangen år siden.Og og er en tidligere kollega av min mor.

Er sikkert flere steder vi har spart penger,men kommer ikke på det i farten.

Men da min mor hadde 50 årsdag i fjor,så brukte hun alt i alt 11 000 kr fra hun kjøpte inn første pennen. Hun hadde over 70 gjester(kun jenter). Hadde da hjemme laget koldtbord,hjemme laget vin til maten, min tante og hennes kusine fikset blomsene og dekorasjonene. Musikken var en kasett spiller. Hun hadde kjøpt inn litt og litt underveis. Alkoholen som gjestene ville ha, måtte de ta med selv. Deyt var kjempe fint.Så ut som at hun hadde brukt mer enn 11 000 kr på det hele.Skikelig gjennomført.

Så det trenger absolutt ikke være dyrt. Det var som min mor sa ang bryllupet vårt. Familien deres vil ikke at dere skal ruinere dere selv om dere skal gifte dere.Og det er jo helt sant[:)]

Vi skal og ha dåp sammen med bryllupet vårt[:)]

ORIGINAL: tipp

Back
Topp