Bry deg - VG

Kattekvinnen

Forumet er livet
Augustlykke 2015
Nå har jeg gjort noe jeg har tenkt på lenge, men av en eller annen grunn ikke har turt.
Jeg har sendt mail til VG og fortalt dem min historie, der jeg var en av mobberne...

Det er nå over 15 år siden denne historien startet, men jeg har en fryktelig samvittighet...[:(]
Tror ikke dette er fortalt til noen, men hver eneste dag gråter jeg pga av den stakkars jenta...[:(][:(]

Så bra at du gjør det da.
Og som tidligere mobbeoffer er det litt godt å høre at noen av mobberne plages med det i ettertid også.

Jeg var faktisk til vurderingstime hos VUP i dag, sliter en del med depresjoner og mangel på følelser for sambo og jentungen, det ble iallefall til at vi pratet mye om hele oppveksten min og familien og alt, og da fortalte jeg jo også om mobbingen på mellomtrinnet, som varte fra jeg begynte på en skole til jeg måtte flytte for å slippe unna. Hun var helt sjokkert over alt jeg hadde opplevd, og selv om jeg ikke har tenkt på det som noe SÅ alvorlig nå lengre, så mener hun at dette er kjempeviktig for hvordan jeg sliter nå, at det var et TRAUME jeg ble påført som barn som henger igjen og aldri ble arbeidet igjennom. Faktisk...

Skriver ikke dette for å være slem altså, for jeg forstår godt at et normalt mentalt friskt menneske kan slite også med at man har gjort sånt. Barn har lett for å la seg rive med, eller generelt hevde seg selv. Jeg mener det er et sunnhetstegn at du tar det tungt nå at du gjorde det du gjorde! [:)]

Det synes jeg var tøft av deg. Ikke det du gjorde som liten, naturligvis! Men, at du tør å være et ansikt for noe som mange gjør men som folk sjelden tør å innrømme i ettertid.

Jeg har jo etterhvert som jeg ble eldre forstått hvordan mobbing påvirker den som ser ofret, og da kom samvittigheta også sigende. Men det virker som at jo eldre jeg blir, jo verre blir samvittigheta.
Som barn visste vi lite om hvordan forholdene faktisk var i hjemmet, og vi var for små til å forstå at jenta ikke kunne noe for den situasjonen hun var i.

Skulle gjort hva som helst for å ha kunne gått tilbake i tid og omgjort det som har skjedd. Jeg skulle gjort hva som helst for å få vist denne jenta at hun var verdt noe hun også, på lik linje med alle andre, og hun skulle ha fått den støtten og omsorgen hun absolutt fortjente, men aldri fikk...

Back
Topp