I min familie er det helt vanlig at mann og barn drikker brus som andre drikker vann, spiller på nettbrett og ser på film samtidig og leke på rom/ute er fremmedord.
Dette er noe jeg har prøvd å endre på i de 3 åra jeg har vært i hus, uten store resultater da far mener det ikke er noe problem.
Jeg har hele tiden vært ærlig om at det ikke kommer på tale å ha det slik når vi en gang får barn og dette har sambo sagt at vi må prate om, og jeg fikk beskjed om å skrive ned litt tanker om hva jeg ønsket når minsten kommer.
Så her kommer en liten liste, og jeg vet smertelig godt at jeg sikkert kommer til å bite i meg en del her innen det første året, men jeg håper og ønsker at jeg skal klare å få gjennom, og opprettholde så mye som mulig av dette.
Mat/måltider.
Fokusere mer på å drikke melk/juice til frokost.
Vann/saft til middag.
Vann/saft ellers på dagen.
Nettbrett/elektronikk.
Dette er noe jeg har prøvd å endre på i de 3 åra jeg har vært i hus, uten store resultater da far mener det ikke er noe problem.
Jeg har hele tiden vært ærlig om at det ikke kommer på tale å ha det slik når vi en gang får barn og dette har sambo sagt at vi må prate om, og jeg fikk beskjed om å skrive ned litt tanker om hva jeg ønsket når minsten kommer.
Så her kommer en liten liste, og jeg vet smertelig godt at jeg sikkert kommer til å bite i meg en del her innen det første året, men jeg håper og ønsker at jeg skal klare å få gjennom, og opprettholde så mye som mulig av dette.
Mat/måltider.
- Brus er forbeholdt helgen (Fredag-Søndag, og kun til middag).
Unntak er
- Bursdager.
- Finere middager (middagselskaper).
Det er slutt på å drikke brus til frokost og åpenlyst resten av dagen, må man ha et glass brus kan dette drikkes i kopp eller i smug, men ikke foran barna.
Unntak er
- Sommer (da er det greit å ha med brus på stranda eller til lunch ol)
-Ferier (ikke ferier hjemme.)
-Spesielle anledninger.
- Et glass eller to på kvelden i helgene er greit.
Fokusere mer på å drikke melk/juice til frokost.
Vann/saft til middag.
Vann/saft ellers på dagen.
- Middag spises rundt spisebordet sammen så langt det går.
Fokusere da på god mat skikk.
Eks: -Ikke si æsj eller ekkelt om mat.
-Smake på det som er på bordet, liker man det ikke er det helt greit så lenge man har smakt.
-Sitte fint til alle er ferdige (dette har vi gjort hele tiden og fungerer veldig bra, jeg vet også at dette ikke vil være lett å få til med en 1-3 åring rundt bordet)
- Grønnsaker til hver middag så langt det går.
Nettbrett/elektronikk.
- Nettbrett/elektronik mener jeg er nettbrett, tv, mobil, pc, DS.
Jeg mener det holder med 1-2 time(r) nettbrett, pc, mobilspilling, DS om dagen, og da kan barna sitte oppe på privat rom eller tv stue og ikke nede med oss voksende og små barn.
Dette er for å holde spilling borte fra små barn så lenge som mulig.
Når barna skal spille, skal de ikke sitte i nærheten av tv eller film, dette for å fokusere på det man holder på med.
- Tv.
Jeg syns det er greit med tv så lenge barna følger med på det som skjer på skjermen, men når det blir mer bakgrunnstøy enn underholdning skal det skrus av.
- Når minsten er gammel nok hadde det vært koselig å få til en filmkveld i uken, f.eks lørdag, der vi har litt ekstra godteri og kos.
- 30 minutter med tv/film/nettbrett før lekser er greit, så lenge leksene blir gjort fint, hvis ikke blir det tv/film/netbrett nekt ut dagen og til leksene er gjort neste dag.