Brus til middag og lek fremmedord.

Bonus2+1

Forelsket i forumet
I min familie er det helt vanlig at mann og barn drikker brus som andre drikker vann, spiller på nettbrett og ser på film samtidig og leke på rom/ute er fremmedord.
Dette er noe jeg har prøvd å endre på i de 3 åra jeg har vært i hus, uten store resultater da far mener det ikke er noe problem.
Jeg har hele tiden vært ærlig om at det ikke kommer på tale å ha det slik når vi en gang får barn og dette har sambo sagt at vi må prate om, og jeg fikk beskjed om å skrive ned litt tanker om hva jeg ønsket når minsten kommer.

Så her kommer en liten liste, og jeg vet smertelig godt at jeg sikkert kommer til å bite i meg en del her innen det første året, men jeg håper og ønsker at jeg skal klare å få gjennom, og opprettholde så mye som mulig av dette.

Mat/måltider.

• Brus er forbeholdt helgen (Fredag-Søndag, og kun til middag).

Unntak er
    - Bursdager.
    - Finere middager (middagselskaper).

Det er slutt på å drikke brus til frokost og åpenlyst resten av dagen, må man ha et glass brus kan dette drikkes i kopp eller i smug, men ikke foran barna.

Unntak er
    - Sommer (da er det greit å ha med brus på stranda eller til lunch ol)
    -Ferier (ikke ferier hjemme.)
    -Spesielle anledninger.

- Et glass eller to på kvelden i helgene er greit.

Fokusere mer på å drikke melk/juice til frokost.
Vann/saft til middag.
Vann/saft ellers på dagen.

• Middag spises rundt spisebordet sammen så langt det går.
    Fokusere da på god mat skikk.

Eks: -Ikke si æsj eller ekkelt om mat.
    -Smake på det som er på bordet, liker man det ikke er det helt greit så lenge man har smakt.
    -Sitte fint til alle er ferdige (dette har vi gjort hele tiden og fungerer veldig bra, jeg vet også at dette ikke vil være lett å få til med en 1-3 åring rundt bordet)

- Grønnsaker til hver middag så langt det går.

Nettbrett/elektronikk.

• Nettbrett/elektronik mener jeg er nettbrett, tv, mobil, pc, DS.
    Jeg mener det holder med 1-2 time(r) nettbrett, pc, mobilspilling, DS om dagen, og da kan barna sitte oppe på privat rom eller tv stue og ikke nede med oss voksende og små barn.
    Dette er for å holde spilling borte fra små barn så lenge som mulig.

Når barna skal spille, skal de ikke sitte i nærheten av tv eller film, dette for å fokusere på det man holder på med.

• Tv.
    Jeg syns det er greit med tv så lenge barna følger med på det som skjer på skjermen, men når det blir mer bakgrunnstøy enn underholdning skal det skrus av.

• Når minsten er gammel nok hadde det vært koselig å få til en filmkveld i uken, f.eks lørdag, der vi har litt ekstra godteri og kos.

• 30 minutter med tv/film/nettbrett før lekser er greit, så lenge leksene blir gjort fint, hvis ikke blir det tv/film/netbrett nekt ut dagen og til leksene er gjort neste dag.
Så hva syns dere, er det noe her dere syns bør med eller som bør fjernes slik dere har det hjemme?

Hadde min partner kommet med en sånn liste hadde jeg blitt sjokkert, for meg blir det altfor mye detaljstyring.

Jeg synes det er helt tragisk at noen lever som samboeren din med barn. Er enig med punktene dine bortsett fra at saft likestilles med brus og at 2 timer nettbrett daglig er for mye. Lekser alltid først. Og så ville jeg også hatt fokus på hva man bør gjøre i tillegg til hva man ikke kan gjøre. Feks utelek hver dag, minimum av fysisk aktivitet osv

Hadde min partner kommet med en sånn liste hadde jeg blitt sjokkert, for meg blir det altfor mye detaljstyring.
Listen er vel bare får å få samlet tankene litt. Det er vel helt normalt å ha tanker og holdninger rundt dette og samtaler om det (at andre ting som påvirker barna) er lurt å ha før man får barn slik at man blir enige.

Her er det bare brus/godteri lørdagskveld. Brus til middag på søndag hvis det er mer igjen.
Alle sitter sammen og spiser middag. TV'n er av. Tlf er forbudt. Alle sitter til alle er ferdige med å spise. Alle rydder av.
Alle spiser frokost sammen.
Data osv får ingen av barna være på. Så sant det ikke er lekser som MÅ gjøres der. Lekser skal gjøres med en gang de kommer hjem.
Og mor bestemmer.

Det er fine tanker du har gjort deg, syns jeg. Det er vanskelig å gjøre store endringer hos andre, men prøv å gå foran med et godt eksempel, spis sunt og fargerikt og godt og gi misten samme mat som deg selv om de andre ikke vil ha, ikke gi minsten brus, finn på morsomme aktiviteter ute, osv. Det er lov å håpe at de andre blir inspirert. Men mannen din må være støttende og dra med de andre barna og, syns jeg. Om han ikke blir helt omvendt, så bør han i alle fall møte deg litt på disse tingene, både for din og for barnas skyld. Lykke til! :)

Synes listen din er god, men husk at juice i grunn ikke er så mye bedre enn brus.

Her prøver vi å begrense brus til kafe/restaurant/bursdag besøk. Kanskje hvis gutten spør på lørdag. Han vil heller ha feks caprisonne eller saft.

Vi drikke generelt melk eller vann til frokost og kvelds. Og vann til middag. En gang i blant blir det saft til middag, kommer an på hva vi har.

Snop prøver vi etter beste evne å begrense til lørdager. Hender det blir litt i ukedagene også, men lørdager er liksom nugatti og snop dag.

Ang TV og nettbrett og slikt. Kjempe fint at du har en mening om hva du ønsker, da tar det ikke helt av. Men det er veldig lett å ty til det de dagene man selv et kjempe sliten. Så er kanskje greit å ha det som hovedregel, men ingen regel uten unntak.

Vår gutt på 3 har hele tiden måtte sitte ved bordet til alle er ferdige. Er ikke like greit hver dag, men de første dagene gjør han det uten ramaskrik. Han må også smake på det som er på tallerkenen før han sier han ikke vil ha det. Ingen må spise opp maten som hvis de er mett.

Listen er vel bare får å få samlet tankene litt. Det er vel helt normalt å ha tanker og holdninger rundt dette og samtaler om det (at andre ting som påvirker barna) er lurt å ha før man får barn slik at man blir enige.
Ja men jeg syne likevel det ble for mye. Det er min mening!

Nå har jeg gått ned til minste detalj med vilje, det er ikke nødvendigvis at det blir slik, og mest sannsynlig vil dette bli firet kraftig på fra oss begge to, men med denne listen har jeg ihvertfall noe å forhandle med ;)
Hadde jeg kun skrevet - ingen brus til middag, hadde han tolket det som at han kunne drikket brus resten av dagen :)

Jeg synes det er helt tragisk at noen lever som samboeren din med barn. Er enig med punktene dine bortsett fra at saft likestilles med brus og at 2 timer nettbrett daglig er for mye. Lekser alltid først. Og så ville jeg også hatt fokus på hva man bør gjøre i tillegg til hva man ikke kan gjøre. Feks utelek hver dag, minimum av fysisk aktivitet osv

Jeg er egentlig mest for max 1 time om dagen med nettbrett, men her har vi diskutert litt og funnet ut at vi kan strekke oss til to feks i helgene.
Vi drikker kun fun ligth saft så det går som dagligdags drikke her tenker jeg hvis vi får kuttet brusen.
Dette med utelek, brettspill ol tenkte jeg også å skrive ned litt om senere, men her er vi ganske enige og prøver å oppmuntre til utelek både med og uten oss.
Etter middag vil far ha en halvtime og "mor" rydde bort før lekser, og da fant far ut at tv/nettbrett kunne brukes da, selv om jeg ikke er helt enig, men jeg gav han den så lenge det fungerer ;)

Nå har jeg gått ned til minste detalj med vilje, det er ikke nødvendigvis at det blir slik, og mest sannsynlig vil dette bli firet kraftig på fra oss begge to, men med denne listen har jeg ihvertfall noe å forhandle med ;)
Hadde jeg kun skrevet - ingen brus til middag, hadde han tolket det som at han kunne drikket brus resten av dagen :)
skjønner, så lenge du er villig til å fire litt så er det jo greit. Jeg kjenner de som ikke hadde vært det så det er vel derfor jeg synes det ble litt mye.

Synes listen din er god, men husk at juice i grunn ikke er så mye bedre enn brus.

Her prøver vi å begrense brus til kafe/restaurant/bursdag besøk. Kanskje hvis gutten spør på lørdag. Han vil heller ha feks caprisonne eller saft.

Vi drikke generelt melk eller vann til frokost og kvelds. Og vann til middag. En gang i blant blir det saft til middag, kommer an på hva vi har.

Snop prøver vi etter beste evne å begrense til lørdager. Hender det blir litt i ukedagene også, men lørdager er liksom nugatti og snop dag.

Ang TV og nettbrett og slikt. Kjempe fint at du har en mening om hva du ønsker, da tar det ikke helt av. Men det er veldig lett å ty til det de dagene man selv et kjempe sliten. Så er kanskje greit å ha det som hovedregel, men ingen regel uten unntak.

Vår gutt på 3 har hele tiden måtte sitte ved bordet til alle er ferdige. Er ikke like greit hver dag, men de første dagene gjør han det uten ramaskrik. Han må også smake på det som er på tallerkenen før han sier han ikke vil ha det. Ingen må spise opp maten som hvis de er mett.

Ja juice er ikke mye bedre enn brus og derfor er dette kun til frokost her, mye pga at jentungen har dårlige tenner (lurer på hvorfor med all brusen!), jeg har vært ganske hard med sambo og sagt at når ungen er ute så er det helt slutt på brus til middag, og hvis han ikke klarer det får han spise etter oss eventuelt, for jeg vil ikke at den lille skal få samme vanene som han, og her kan vi fint endre den uvanen for barna hans også, i og med at de ikke drikker brus hos mor blir det ikke store overgangen heldigvis.

Så bra at dere får 3 åringen til å sitte ved bordet, det er mitt mål også, at den lille blir vant til det fra starten av.

skjønner, så lenge du er villig til å fire litt så er det jo greit. Jeg kjenner de som ikke hadde vært det så det er vel derfor jeg synes det ble litt mye.

Jeg vet at jeg må gi noen saker tapt og fire på andre, men så får jeg kanskje igjennom de som betyr mest for meg, slik som ingen brus i hverdagen.
Dette er jo mest for helsen sin del, jeg syns ikke barn skal drikke brus som tørstedrikk, da forsvinner kosen med det også er det dyrt, ikke minst..

Jeg er ikke helt nazi heldigvis, men har erfart før at det hjelper å skrive ned hver minste ting for at han skal se helheten ;)

Jeg syns dette virker MYE! Her drikker vi vann eller melk til alle måltider. Juice/saft til ungene i helgen til lørdagsgodt, vi voksne drikker pepsi max, men KUN når ungene har lagt seg.
To timer nettbrett om dagen.. Jo altså.. Avogtil om unga er slitne, men du kan jo tenke deg at unga er ferdig i barnehagen/sfo kl 15-16, middag 17, og i seng 19-20. Med to timer nettbrett blir det ikke tid til andre ting.
I helgene er det jo greit syns jeg, 1 time på morgenen og 1 time før legging feks. Men lekser bør alltid gjøres først, så kan heller spilling være en positiv slutt på leksen.
Om ungene ikke er vant til å leke sjøl, så må dere nok være forberedt på å måtte engasjere dem mye i starten.

Jeg syns dette virker MYE! Her drikker vi vann eller melk til alle måltider. Juice/saft til ungene i helgen til lørdagsgodt, vi voksne drikker pepsi max, men KUN når ungene har lagt seg.
To timer nettbrett om dagen.. Jo altså.. Avogtil om unga er slitne, men du kan jo tenke deg at unga er ferdig i barnehagen/sfo kl 15-16, middag 17, og i seng 19-20. Med to timer nettbrett blir det ikke tid til andre ting.
I helgene er det jo greit syns jeg, 1 time på morgenen og 1 time før legging feks. Men lekser bør alltid gjøres først, så kan heller spilling være en positiv slutt på leksen.
Om ungene ikke er vant til å leke sjøl, så må dere nok være forberedt på å måtte engasjere dem mye i starten.

Slik en vanlig dag er her nå ser den slik ut:
Frokost med brus/juice, tv titting også skole.
hjem fra skolen til middag, vann står på bordet men far tar med brusen, far og barn drikker brus (sukkerfri vel og merke men uansett) til middag, far slapper av, jeg rydder og barna spiller 30-60 minutter.
Jeg sier i fra at lekser skal gjøres, barna vil gjerne spille mer og det blir ofte en diskusjon der, far tar et barn jeg det andre og gjør leksene, leksene er gjerne ferdige rundt 17-17.30.
Barna ser enten tv og spiller nettbrett/ds,/mobil eller ser film og spiller nettbrett/ds/mobil, men alt skjer på en gang, jeg tar med meg hunden ut på tur, og prøver stort sett å få med barna, ingen vil som oftest. Inni mellom her blir de tørste og tar et glass brus eller to til, jeg smører kveldsmat og kutter opp litt frukt som barna får, så er det dusjen også i seng 20-20.30.

Jeg håper å kutte brusen til helgene, hva han gjør når ungene er lagt er en ting men jeg vil ikke at den minste (kommende barn) skal bli vant til brus i hverdagen, jeg ønsker å korte ned på nettbrett/tv/film ol og hvis ikke det går kan de hvertfall trekke opp på rommet eller i tv stua slik at jeg slipper å se på at de holder på.
Jeg vet at jeg og den lille kommer til å være mye ute da jeg ønsker et barn som er kreativt og som er vant med å være ute, dette er noe jeg prøver og har prøvd med han sine barn også hele veien men uten å komme noe vei, og når det ikke er særlig støtte fra han sin side bortsett fra i helgene blir det vanskelig.

Er de aldri ute etter skolen?
Når er de med venner?
Her vi bor er det ingen venner i nærheten, men de drar gjerne hjem til noen etter skolen eller tar med seg besøk hjem ca en gang i uken hver, også har begge en aktivitet hver i uken (fotball på gutten og riding på jenta), men nei det er meget sjeldent de er ute etter skolen, i helgene sender jeg de ut okke som, men da gjerne med en del reaksjoner på det, som oftest er jeg og faren med de ut, men noen ganger får de beskjed om å finne på noe å gjøre i hagen alene (har veldig stor hage).

Men nå høres det ut som at alt er fælt hos oss :P Og det er det ikke altså, men det er ganske langt i fra slik jeg ønsker at mitt barn skal vokse opp og jeg har sagt i fra om det hele veien, etter jeg kom inn i bildet har mye blitt forandret til det bedre, med at vi spiser middagen rundt spisebord kontra i sofaen forran tv, bordskikk, brettspill, lek, tegning, maling, og andre kreative aktiviteter i uken, sunn ofte hjemmelaget mat ol, men de tingene jeg har skrevet over her er liksom en del av de store tingene som jeg mener bør endres litt på, ikke nødvendigvis like hardt som jeg har skrevet men litt :)

Jeg syns du har din fulle rett til å reagere på dette. Det er usunt for barna å bare drikke brus og å sitte så mye med tv/data/nettbrett. Jeg skjønner frustrasjonen din og håper mannen din kan se din side av saken og at dere finner en løsning som funker for alle :)

Ja juice er ikke mye bedre enn brus og derfor er dette kun til frokost her, mye pga at jentungen har dårlige tenner (lurer på hvorfor med all brusen!), jeg har vært ganske hard med sambo og sagt at når ungen er ute så er det helt slutt på brus til middag, og hvis han ikke klarer det får han spise etter oss eventuelt, for jeg vil ikke at den lille skal få samme vanene som han, og her kan vi fint endre den uvanen for barna hans også, i og med at de ikke drikker brus hos mor blir det ikke store overgangen heldigvis.

Så bra at dere får 3 åringen til å sitte ved bordet, det er mitt mål også, at den lille blir vant til det fra starten av.

Hvis hun har dårlige tenner, burde dere kutte ut juicen også. Syren i juicen er uheldig for tennene.

Hvis du vil ha bort brusen får du være streng med dem alle. Inkl. mannen din:) han skal jo være et forbilde, må han ha brus får han drikke d på jobb og etter leggetid!

Ang bonusdatteren din, jeg vil strekke meg så langt som å si at så lenge hun er hos dere så har du like mye rett på å delta i barneoppdragelsen som faren har:) går ikke an å ha to ulike oppdragelser på mine, dine og våre barn:) barna er alt for opptatt av rettferdighet:)
er enklere å innføre de nye reglene nå enn etter babyen har kommet. Da vil kanskje de store barna surmule og bli mer sjalu??

Back
Topp