Brus og amming

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
hei :happy:
Informasjonssøkende snart førstegangsmamma her igjen :D

Hvordan er det å drikke cola zero eller pepsi Max/ brus når man ammer :scratch? Kan det gi babyen vondt i magen eller andre uheldige følger? Cola zero har jo litt koffein
Jeg drikker kanskje 3 -5 dl cola zero om dagen. Jeg liker ikke kaffe, så cola zero er «min kaffe» og hverdagskos.

Hva ellers må man være forsiktig med å spise og drikke når man ammer?
Jeg har hørt løk, sterkt krydder, ren melk. Hva mer:angelic:?
Går laktosefri ost bra? For eksempel norwegia?
 
Du bør ikke ha et veldig høyt inntak av koffein når du ammer heller, men de mengdene du snakker om er innafor. [emoji4]
At babyer får vondt i magen av ting mor spiser eller drikker er vel en myte ... Det er i utgangspunktet ingen grunn til å kutte ut spesielle matvarer, annet enn ved mistanke om allergi. Da bør det gjøres i samråd med lege.

Se generelle kostholdsråd for ammende her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/
 
Hva ellers må man være forsiktig med å spise og drikke når man ammer?
Jeg har hørt løk, sterkt krydder, ren melk. Hva mer:angelic:?
Går laktosefri ost bra? For eksempel norwegia?

Spis det du har lyst på (selvfølgelig innenfor rimelighetens grense). Hvis du merker at babyen har vondt i magen og du tror at det kan være på grunn av noe du har spist, så kan du prøve å unngå å spise det i noen dager og prøve igjen, så vet du om babyen reagerer på det eller om det var tilfeldig.

Det kan virke som at noen babyer reagerer på hva mor spiser, men jeg har ikke merket at min har reagert på noe av det jeg spiser.
 
Koffeinet i cola zero/pepsi max har omtrent null å si for ammingen. Her kan du lese hva nhi sier om koffein og amming: https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/amming-og-koffein/

Anbefalingen er å holde seg til maks 300 mg daglig når man ammer. I graviditeten er det 150-200 mg, altså kan du drikke langt mer som ammende enn som gravid.

1 dl kaffe har ca 50-60 mg koffein. Til sammenligning har cola zero ca 15 mg koffein pr dl. Så du kan altså drikke 2 liter cola zero før du er oppe i 300 mg koffein.

Ingen grunn til å nekte seg litt kos, mao.
 
Spis som vanlig :) Her spises det både hvitløk, løk, brokkoli og alt uten at vi har merket noe på frøkna så langt :)
 
hei :happy:
Informasjonssøkende snart førstegangsmamma her igjen :D

Hvordan er det å drikke cola zero eller pepsi Max/ brus når man ammer :scratch? Kan det gi babyen vondt i magen eller andre uheldige følger? Cola zero har jo litt koffein
Jeg drikker kanskje 3 -5 dl cola zero om dagen. Jeg liker ikke kaffe, så cola zero er «min kaffe» og hverdagskos.

Hva ellers må man være forsiktig med å spise og drikke når man ammer?
Jeg har hørt løk, sterkt krydder, ren melk. Hva mer:angelic:?
Går laktosefri ost bra? For eksempel norwegia?

Det er samme anbefalingene ved amming som ved graviditet mtp koffein, Max 2-3enheter/kaffekopper om dagen. En kaffekopp er 1,5 dl. Klarer du å kutte ut koffein helt i svangerskap og amming er det det beste.

Det er ingen restriksjoner på mat når du ammer. Kun koffein, røyk/snus, medisin, alkohol og narkotika selvfølgelig. Vanlig mat er Ok. Noen barn kan allikevel reagere, men da merker du det.

https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/amming#kosthold


https://ammehjelpen.no/artikkel/99/Hva-kan-du-spise
 
Last edited:
Min reagerer veldig på brus. Har også levd på at man skal spise som normalt. Men det har faktisk ikke gått her! Savner brus, spesielt pepsi max, litt trist og si men.
 
Jeg drikker vel egentlig kun pepsi max, og ammer.. Går helt fint det. Ungen har ikke vondt noe sted, og utvilker seg akkurat som hun skal [emoji106]
 
Takk for svar :) jeg skal prøve meg fram når ungen er ute å se om han reagerer. Jeg offrer såklart hverdagskosem for han om det viser seg st han reagerer på brusen.
 
hei :happy:
Informasjonssøkende snart førstegangsmamma her igjen :D

Hvordan er det å drikke cola zero eller pepsi Max/ brus når man ammer :scratch? Kan det gi babyen vondt i magen eller andre uheldige følger? Cola zero har jo litt koffein
Jeg drikker kanskje 3 -5 dl cola zero om dagen. Jeg liker ikke kaffe, så cola zero er «min kaffe» og hverdagskos.

Hva ellers må man være forsiktig med å spise og drikke når man ammer?
Jeg har hørt løk, sterkt krydder, ren melk. Hva mer:angelic:?
Går laktosefri ost bra? For eksempel norwegia?


Koffein bør du begrense, men ellers kan du spise og drikke så og si alt. (Med unntak av alkohol, og enkelte matvarer som de færreste spiser uansett.)
Hverken løk, sterk mat, melk, kål, kjøtt, brus eller noe som helst annet påvirker babyen.
(De ytterst få som har melkeallergi er unntaket, og det er veldig få.)
Det er kun næringsstoffene av det du inntar som kommer i melken, og babyen får ikke vondt i magen av løk, kullsyre e.l.

Bare spis akkurat som vanlig, det går helt fint. :)
 
Min reagerer veldig på brus. Har også levd på at man skal spise som normalt. Men det har faktisk ikke gått her! Savner brus, spesielt pepsi max, litt trist og si men.

Nei, ungen din reagerer ikke på brus. Da er det koffeinet i så fall. ;)
 
Er det koffein i all brus da? Tenker med pepsien er det søtningstoffet.

Søtningsstoff og koffein kan gå i melka, då pepsi Max og cola zero kan noen reagere på. Sukkerbrus har lite å si for melka, og kullsyre går aldri i melka, for da ville du dødd :) Morsmelk speiler blodet ditt, så det som går i blodet kan gå i melka :)
 
Søtningsstoff og koffein kan gå i melka, då pepsi Max og cola zero kan noen reagere på. Sukkerbrus har lite å si for melka, og kullsyre går aldri i melka, for da ville du dødd :) Morsmelk speiler blodet ditt, så det som går i blodet kan gå i melka :)
Ikke sant :) så da bør en brus med sukker funke.. får prøve igjen en dag;)
 
Ser du har fått mange gode råd her, men husk at hva barn reagerer på er veldig individuelt :)
 
Back
Topp