Smokk var fantastisk når hun var baby og var til mye hjelp, men nå kan jeg angre for smokkeslutt er ikke lett. Hun er 3,5 år å er helt avhengig av smokken både på dag og kveld. Vi har prøvd i et år å slutte med smokken, men hun er så avhengig og klikker helt hvis tar den for en liten periode av dagen. Men! Siden hun har fått smokkebitt (bekreftet av tannlegen) så må hun slutte i løpet av kort tid. Og siden avhengigheten av smokken blir verre og verre jo lenger vi venter så skjer smokkeslutt på førstkommende mandags morgen. Vi er igang med å forberede henne på at mandag er det slutt med smokken. Det kommer til å bli veldig tøft, men det er på tide nå. Hun har jo kosefille og en bamse som hun er like avhengig av så det hjelper nok litt å ha de. Barnehagen er også informert om dette i tillfelle hun er mye lei seg den dagen og i dagene etter.
Hun skal sende smokken sin til julenissen rett før vi kjører til barnehagen på. Vi pakker den inn og legger den i postkassen vår. Når jeg kommer tilbake etter å ha levert henne så kaster jeg pakken/smokken i søppla. Når hun kommer hjem fra barnehagen så skal hun se i postkassen at nissen har vært å henta smokken og når hun kommer til døra vår så kommer til å henge en gave fra "julenissen" som en premie for at hun har vært så flink. Å det også kommer til å være en trøst siden hun kommer til å være lei seg den dagen. Jeg forteller henne også at nissen skal gi smokken hennes til alle de små babyene som trenger smokken, og det gjør det litt enklere for hun vet at det bare er babyer som skal ha smokk.
Oii, dette ble visst litt langt..