Brukte babyen din smokk?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristin

Guest
Smokk kan jo være et fantastisk hjelpemiddel på å roe ned barnet når barnet ikke greier å roe seg.
Brukte babyen din smokk? Og til dere som har barn som har greid å slutte, hvordan gjorde dere det?

Første brukte ikke. Velger å la vær å begynne å se ann behovet.

Nr 2 måtte begynne ved 2-3 ukers alder. Jeg bare tok smokken ved 7 mnd alder, da fikk han ikke bruke den på dagen. Og ved 12 mnd mener jeg at jeg tok den på nattan. Gikk veldig fint. Han sutra litt 2-3 ganger ved legging. Men jeg måtte gjøre meg hard. Spesielt på dagtid, da jeg synes språk er viktig. Umulig å skjønne disse 3 åringene som sitter på smokk ute , som man ikke skjønner hva sier. Og som er friske ellers. :)

De har ikke suttebehov da, og da er det bedre å trøste med noe annet.

Blir ikke smokk på nr 3 heller, bare ved behov.

Alle seks har brukt/bruker smokk. Vi har bestemt at nok er nok, og bare tatt smokken. Det har gått fint med de alle.

Smokk var fantastisk når hun var baby og var til mye hjelp, men nå kan jeg angre for smokkeslutt er ikke lett. Hun er 3,5 år å er helt avhengig av smokken både på dag og kveld. Vi har prøvd i et år å slutte med smokken, men hun er så avhengig og klikker helt hvis tar den for en liten periode av dagen. Men! Siden hun har fått smokkebitt (bekreftet av tannlegen) så må hun slutte i løpet av kort tid. Og siden avhengigheten av smokken blir verre og verre jo lenger vi venter så skjer smokkeslutt på førstkommende mandags morgen. Vi er igang med å forberede henne på at mandag er det slutt med smokken. Det kommer til å bli veldig tøft, men det er på tide nå. Hun har jo kosefille og en bamse som hun er like avhengig av så det hjelper nok litt å ha de. Barnehagen er også informert om dette i tillfelle hun er mye lei seg den dagen og i dagene etter.

Hun skal sende smokken sin til julenissen rett før vi kjører til barnehagen på. Vi pakker den inn og legger den i postkassen vår. Når jeg kommer tilbake etter å ha levert henne så kaster jeg pakken/smokken i søppla. Når hun kommer hjem fra barnehagen så skal hun se i postkassen at nissen har vært å henta smokken og når hun kommer til døra vår så kommer til å henge en gave fra "julenissen" som en premie for at hun har vært så flink. Å det også kommer til å være en trøst siden hun kommer til å være lei seg den dagen. Jeg forteller henne også at nissen skal gi smokken hennes til alle de små babyene som trenger smokken, og det gjør det litt enklere for hun vet at det bare er babyer som skal ha smokk.

Oii, dette ble visst litt langt..

Smokk var fantastisk når hun var baby og var til mye hjelp, men nå kan jeg angre for smokkeslutt er ikke lett. Hun er 3,5 år å er helt avhengig av smokken både på dag og kveld. Vi har prøvd i et år å slutte med smokken, men hun er så avhengig og klikker helt hvis tar den for en liten periode av dagen. Men! Siden hun har fått smokkebitt (bekreftet av tannlegen) så må hun slutte i løpet av kort tid. Og siden avhengigheten av smokken blir verre og verre jo lenger vi venter så skjer smokkeslutt på førstkommende mandags morgen. Vi er igang med å forberede henne på at mandag er det slutt med smokken. Det kommer til å bli veldig tøft, men det er på tide nå. Hun har jo kosefille og en bamse som hun er like avhengig av så det hjelper nok litt å ha de. Barnehagen er også informert om dette i tillfelle hun er mye lei seg den dagen og i dagene etter.

Hun skal sende smokken sin til julenissen rett før vi kjører til barnehagen på. Vi pakker den inn og legger den i postkassen vår. Når jeg kommer tilbake etter å ha levert henne så kaster jeg pakken/smokken i søppla. Når hun kommer hjem fra barnehagen så skal hun se i postkassen at nissen har vært å henta smokken og når hun kommer til døra vår så kommer til å henge en gave fra "julenissen" som en premie for at hun har vært så flink. Å det også kommer til å være en trøst siden hun kommer til å være lei seg den dagen. Jeg forteller henne også at nissen skal gi smokken hennes til alle de små babyene som trenger smokken, og det gjør det litt enklere for hun vet at det bare er babyer som skal ha smokk.

Oii, dette ble visst litt langt..
Jeg synes det var en utrolig fin måte å gjøre det på! Denne skal jeg huske!

Jeg synes det var en utrolig fin måte å gjøre det på! Denne skal jeg huske!
Ja, syns også det er en super ide. Også syns jeg det er viktig at hun får være med på hele prosessen med å pakke inn smokken og legge det i konvolutt og skrive brev til nissen. I tillegg at det er hun som skal få legge den i postkassen. Altså at man gjør det til noe gøy, det kan nok gjøre det litt lettere for mange. :)

De to eldste brukte smokk.
Eldste gnagde i stykker sine smokker, så når det var på tide å slutte med den sluttet jeg å kjøpe nye. Etter hvert hadde han kun smokker med hull i, og de ville han ikke ha.
Mellomste ga sin smokk til Kaptein Sabeltann. Et par uker senere ga svigermor ham en smokk når han var på besøk, så da var det på'n igjen. Den gangen gjemte jeg smokkene. Det gikk fint, men var et par dager med sutring.
Vesla vil dessverre ikke ha smokk. Jeg sier dessverre fordi hun vil kun ha tommelen... Er enklere å kutte smokk enn en tommel som alltid er der.

Ja bruker smokk :)

Nr 2 ja. Jeg bare kaste den i søppeldunken på danskebåten på vei til Danmark når jeg var på vei dit... Alene med unga. På ferie i en liten campingvogn med min søster og hennes barn.

Rett tidspunkt gitt.

Men for oss fungerte det topp da. Papparn i hus takler dårlig sutring :p

Begge har brukt/bruker smokk :) Eldste sluttet rett før han ble 3, helt av seg selv nesten :)

Ja, begge to.
Prøver å få eldste til å slutte nå.

Min bruker smokk og jeg er glad for det pga et helt enormt sugebehov.. Bruker den kun for soving nå.

Smokken her har vært gull ❤️❤️
Takk og lov - legging, bilkjøring ALT er lettere med smokk

Smokk kan jo være et fantastisk hjelpemiddel på å roe ned barnet når barnet ikke greier å roe seg.
Brukte babyen din smokk? Og til dere som har barn som har greid å slutte, hvordan gjorde dere det?
Ja! Han var en ordentlig tuttegutt :binkybaby Ga tuttene til julenissen da han var 3 1/2 år. Det gikk som en drøm, vi hadde snakket om det og han visste hva som skulle skje.

De to eldste mine brukte. Eldste gav den til en yngre kusine, og mellomste gav dem til Kaptein sabeltann på 3årsdagen sin. Yngste tar ikke smokk, men bruker tommelen. Den kan vi hverken gi vekk eller gi til Kaptein sabeltann :P

Back
Topp