Brukt madrass

Hønemor2017

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Jeg har kjøpt en bedside crib og med den fulgte det med madrass. Dry et eller annet heter den, men ble fortalt i dag at man ikke burde bruke brukt madrass og at det kunne øke risiko for krybbedød?? Kjente jeg fikk hetta, stemmer det? For jeg kjøper selvfølgelig nytt om det utgjør noe som helst fare for lille på noen som helst måte.

Jeg har kjøpt en bedside crib og med den fulgte det med madrass. Dry et eller annet heter den, men ble fortalt i dag at man ikke burde bruke brukt madrass og at det kunne øke risiko for krybbedød?? Kjente jeg fikk hetta, stemmer det? For jeg kjøper selvfølgelig nytt om det utgjør noe som helst fare for lille på noen som helst måte.
Om madrassen er godt brukt altså veldig nedtrykt bør du kjøpe ny madrass. Ellers må det være mulig å vaske madrassen eller at den har et vaskbart trekk. Kan ligge masse bakterier oppkast, urin og avføring) fra andre babyer i madrassen.

Hvor gammel er madrassen? Er den fortsatt fast og fin uten at den er mykere enkelte steder? Vi kjøpte en bedside crib med en sånn Dry etellerannet madrass, som var brukt i 6 mnd med overmadrass. Jeg vasket den godt og kjøpte en ny tynn overmadrass som vi alltid hadde over.

Her har du litt info fra Landsforeningen for plutselig barnedød:
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass

Om madrassen er godt brukt altså veldig nedtrykt bør du kjøpe ny madrass. Ellers må det være mulig å vaske madrassen eller at den har et vaskbart trekk. Kan ligge masse bakterier oppkast, urin og avføring) fra andre babyer i madrassen.
Har vasket trekket, ingen merker på den eller skumgummien inni, virker ikke nedtrykt men vet ikke helt hvordan jeg sjekker det helt sikkert.

Hvor gammel er madrassen? Er den fortsatt fast og fin uten at den er mykere enkelte steder? Vi kjøpte en bedside crib med en sånn Dry etellerannet madrass, som var brukt i 6 mnd med overmadrass. Jeg vasket den godt og kjøpte en ny tynn overmadrass som vi alltid hadde over.

Her har du litt info fra Landsforeningen for plutselig barnedød:
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/la-barnet-sove-på-en-fast-og-ren-madrass
Det spurte jeg ikke om :/

Det stemmer visst ja. Jeg har dristet meg til å bruke madrassene etter storebror, for han sov knapt på de (sov 90 % av tida i senga vår). Men tenker det er viktig å vaske opp trekkene osv, og vite at passformen ikke er påvirket av den som brukte den først. Går jo an å kjøpe en overmadrass å legge over også.

Jeg har også kjøpt den med brukt madrass.
Har vasket trekket og kjøpt ny overmadrass og tisslaken :)
Har brukt den til et barn allerede og kjøpte nå nytt tisselaken.
Det går helt fint det :)
I sprinkelseng synes jeg gjerne det er litt annerledes, også blant mine egne barn. De blir større oppi der og finner gjerne ut at bleien kan fjernes selv og uhell skjer. Da kan vi snakke oppkast og diare. Men ikke i en crib vil jeg påstå! De er som oftest lite brukt da vi ofte kombinerer denne og samsoving.
Det går så fint så :)

Jeg har også kjøpt den med brukt madrass.
Har vasket trekket og kjøpt ny overmadrass og tisslaken :)
Har brukt den til et barn allerede og kjøpte nå nytt tisselaken.
Det går helt fint det :)
I sprinkelseng synes jeg gjerne det er litt annerledes, også blant mine egne barn. De blir større oppi der og finner gjerne ut at bleien kan fjernes selv og uhell skjer. Da kan vi snakke oppkast og diare. Men ikke i en crib vil jeg påstå! De er som oftest lite brukt da vi ofte kombinerer denne og samsoving.
Det går så fint så :)
Er så usikker siden jeg ikke kjenner personen jeg kjøpte den av. Koster jo ikke all verden heller for en ny madrass.. Tenkte kjøpe denne evt

https://lekmer.no/sikkersøvnpakke-evolution-40-x-90-cm/p/26871

Er så usikker siden jeg ikke kjenner personen jeg kjøpte den av. Koster jo ikke all verden heller for en ny madrass.. Tenkte kjøpe denne evt

https://lekmer.no/sikkersøvnpakke-evolution-40-x-90-cm/p/26871

Den så jo fantastisk ut da :)

Eneste jeg er skeptisk til er at de markedsfører som allergivennlig og som om en madrass i seg selv er farlig. Babyer trenger bakterier for å utvikle immunsystemet!
Men ellers sikkert et supert kjøp.

Om du ikke har brukt en bedside før vil du gjerne bli overrasket over hvor lite den blir brukt altså. Det er en samsoving seng som ofte ikke blir brukt eller lite brukt. Selv har jeg den ved siden av itilfelle og som støtte slik at ikke babyen kan ramle ut av min seng ;)
Kjøpte forresten min av ukjente :)

Har ikke prøvd enda, men har kjøpte en helt enkel skumgummimadrass på IKEA jeg har tenkt å klippe til og putte inni det trekket som var med..

Nå blir jeg også stresset:) har kjøpt en brukt vugge og madrass var inkludert. Har vasket trekket, men nå blir jeg veldig usikker på om jeg skal bruke den...problemet er at det er vanskelig å finne en madrass i den størrelsen..og eneste som jeg fant koster 999kr dyrt for en som skal brukes lite..
Bortsett fra krybbedød hva er andre farer ved å bruke gammel madrass?

Den så jo helt super ut, men synes personlig den var litt dyr til å være bedsidestørrelse. Hadde nok heller invistert i en slik "dyr" madrass i sprinkelsengen som tross alt brukes mye lenger tid :happy:
Ja du har et poeng der, får se litt til om jeg ikke finner en annen :)

Jeg har kjøpt en brukt bedside hvor madrassen fulgte med. Den er i følge hun jeg kjøpe den av brukt i underkant av 6mnd og ser ikke tegn til noe annet på den. Tenkte kjøpe overmadrass til den, men den blei utsolgt før jeg kom så langt.

Nå blir jeg også stresset:) har kjøpt en brukt vugge og madrass var inkludert. Har vasket trekket, men nå blir jeg veldig usikker på om jeg skal bruke den...problemet er at det er vanskelig å finne en madrass i den størrelsen..og eneste som jeg fant koster 999kr dyrt for en som skal brukes lite..
Bortsett fra krybbedød hva er andre farer ved å bruke gammel madrass?

Hva er målene på vuggen din? Jeg har kjøpt madrass til bedside crib på Barnas Hus, den måler 40x90. Den kostet 399,-

Jeg ville kjøpt ny madrass. Better safe... :Heartred

Jeg personlig ville kjøpt ny madrass[emoji4] vi har brukt seng men ny madrass.

Back
Topp