Brukt madrass til baby...

Oktober2020baby

Forelsket i forumet
Hei! Maser veldig mye her, men det er så mye nytt som oppstår...:inpain:

Lurer på deres tanker rundt brukt madrass. Vi har kjøpt to senger fra Finn. En bedside og en Stokke seng, begge med madrass. Begge er pent brukt, men så leste jeg at landsforening for krybbedød anbefaler ny madrass eller en som er arvet i familien. Blir veldig usikker her. :confused: Hva tenker dere? Kjøpe ny madrass eller?
 
Jeg bruker arvet madrass fra storebror til den nye babyen. Han eldste begynte ikke å sove i senga før han var rundt 1 år (samsov frem til da), så madrasssen er ikke så mye brukt, og jeg vet den har vært behandlet og oppbevart fint. Jeg kommer til å kjøpe ny overmadrass/madrassbeskytter til neste. Jeg hadde kjøpt ny madrass ved kjøp av brukt seng fra andre som ikke er søsken:) Madrass koster ikke så alfor mye nye på ikea
 
Jeg hadde ikke brukt en brukt madrass kjøpt fra fremmede, man vet aldri hva de har gjennomgått.
 
Ville aldri kjøpt brukt madrass.
Her kjøpte vi ny til første som aldri ble brukt, så den var fin til alle tre (ingen sov i egen seng da vi endte med å samsove). Med nr 4 har vi kjøpt ny igjen på Ikea fordi det er rimelig pris der og fordi den andre er «gammel» nå.
 
Jeg har også kjlpt stokke senga brukt. Tok ikke med madrasser men planen er å kjøpe nye. I følge forskning er det først og fremst fasthet i madrass som har noe å si ift. Krybbedød. Bakteriestudien fra Skottland tok ikke utgangspunkt i fasthet i madrass men bare i forhold til om madrass var brukt eller ikke. (hørte dette på nrk abels tårn, der forskere fra norge snakket om krybbedød) Jeg syntes madrass er verdt pengene akkurat som ny bilstol, for egen angst skyld og for å være helt sikker.
 
Hvor kjøper dere ny madrass til bedside crib? Kjøper dere ny madrass til vogn og?
 
Hvor kjøper dere ny madrass til bedside crib? Kjøper dere ny madrass til vogn og?
Kommer an på hvilken bedside crib du kjøper. Men det er 40x90cm på troll bedside crib. Chicco next to me crib, har annerledes mål.
Hadde nok kjøpt ny madrass til vogn også ja. Kjøper du ny vogn, så følger det jo med madrass :)
 
Hei! Maser veldig mye her, men det er så mye nytt som oppstår...:inpain:

Lurer på deres tanker rundt brukt madrass. Vi har kjøpt to senger fra Finn. En bedside og en Stokke seng, begge med madrass. Begge er pent brukt, men så leste jeg at landsforening for krybbedød anbefaler ny madrass eller en som er arvet i familien. Blir veldig usikker her. :confused: Hva tenker dere? Kjøpe ny madrass eller?


Oppdaget akkurat dette selv og har i ettertid funnet ut at det nesten hadde vært like greit å kjøpe stokkesenga ny når det ble en del ekstra utgifter på madrasser Hadde jo tenkt å vaske de som fulgte med, men etter å ha lest om konsekvensene og at det ikke anbefales å benytte arvet fra andre enn søsken tør vi ikke ha noen sjanser. Dro derfor innom barnas hus i dag og bestilte opp nye madrasser til mini og «vanlig» sleepi +tisselaken til begge. De er jo så faste de brukte så hadde sikkert gått fint, men skremsel lesingen tok meg :p
 
Oppdaget akkurat dette selv og har i ettertid funnet ut at det nesten hadde vært like greit å kjøpe stokkesenga ny når det ble en del ekstra utgifter på madrasser Hadde jo tenkt å vaske de som fulgte med, men etter å ha lest om konsekvensene og at det ikke anbefales å benytte arvet fra andre enn søsken tør vi ikke ha noen sjanser. Dro derfor innom barnas hus i dag og bestilte opp nye madrasser til mini og «vanlig» sleepi +tisselaken til begge. De er jo så faste de brukte så hadde sikkert gått fint, men skremsel lesingen tok meg :p
Ja, det samme tenkte vi. Det hadde sovet kun ett barn i den sengen, og madrassen var fin og fast. Vi hadde tenkt å vaske alt selvsagt, men så leste jeg på lub at det ikke var anbefalt. Vi får bare kjøpe inn madrass, men jeg forstår ikke da hvorfor folk selger senger med madrasser :bored: føles som de har gått glipp av noe :wtf:
 
Ja, det samme tenkte vi. Det hadde sovet kun ett barn i den sengen, og madrassen var fin og fast. Vi hadde tenkt å vaske alt selvsagt, men så leste jeg på lub at det ikke var anbefalt. Vi får bare kjøpe inn madrass, men jeg forstår ikke da hvorfor folk selger senger med madrasser :bored: føles som de har gått glipp av noe :wtf:


Ja helt enig! Føles litt «lurt», men de er vel sikkert uvitende som oss eller tenker at noen tar sjansen. Typisk! Er så vanvittig mye å sette seg inn i!
 
Hva er grunnen til at det er farlig med arvet? Har kjøpt ny til sprinkelseng, men kjøpte bedside crib brukt:D
 
Det er jo litt hva en selv føler seg komfortabel med. Personlig - hvis jeg hadde kjøpt en brukt seng medfølgende madrass til barnet, så hadde jeg kommet til å kjøpe ny madrass. Det hadde jeg gjort til meg selv også hvis jeg hadde kjøpt en brukt seng. Man vet jo heller ikke hva madrassen evt. har vært utsatt for. Selger trenger nødvendigvis ikke å fortelle sannheten.

Så tenker det er opp til hver enkelt. Her arver lillebror madrassen i bedside crib etter storebror, fordi den har vært såpass pent behandlet. Når han skal over til sprinkelseng kommer vi til å kjøpe ny madrass, da den har fått en del flekker etter neseblod feks. :)
 
Hva er grunnen til at det er farlig med arvet? Har kjøpt ny til sprinkelseng, men kjøpte bedside crib brukt:D
Landsforeningen for tidlig krybbedød fraråder det grunnet at madrassen kan miste sin fasthet over tid og myke madrasser er ikke bra. Kan lese om det på LUB
 
Hei! Maser veldig mye her, men det er så mye nytt som oppstår...:inpain:

Lurer på deres tanker rundt brukt madrass. Vi har kjøpt to senger fra Finn. En bedside og en Stokke seng, begge med madrass. Begge er pent brukt, men så leste jeg at landsforening for krybbedød anbefaler ny madrass eller en som er arvet i familien. Blir veldig usikker her. :confused: Hva tenker dere? Kjøpe ny madrass eller?
Anbefalingen kommer av to ting, så vidt jeg har lest. 1. Bakterier. Bakterier fra andre familier antas å kunne være skadelige for den nyfødte. 2. Gammel madrass kan være for slitt/ikke i henhold til dagens standard/for myk (babymadrass skal være hard og fast).

Vi kjøpte også brukt seng, kjøpte ny madrass til sprinkelsenga, men brukte madrassen som fulgte med til bedside crib. Denne brukte madrassen hang jeg ute om vinteren i flere omganger når det var mellom -10 og -20. Så har vi brukt tisselaken oppå madrassen i tillegg til laken, og et lite underlag under hodet i tillegg. Gulpebaby, så derfor har han alltid hatt en gulpeklut eller brettebleie eller putetrekk under hodet. Kan du vaske madrassen, så tar du jo også knekken på en del bakterier. Det er jo med tanke på om forrige baby har gulpet/tisset/bæsjet på madrassen, at det er kjekt å enten kunne vaske eller kjøpe ny.

Til barnevogna brukte vi også medfølgende madrass. Denne vasket jeg trekket på, og hadde også ute til lufting på vinteren. Og et underlag ved hodet har vi alltid hatt her også, og pga vinterbaby har han ikke ligget rett på madrassen de første mnd, men i en vognpose.

Jeg tenker bruk litt skjønn. Er madrassen flekkete/lukter eller ikke kan vaskes/lufte ute i minusgrader, så kan en ny madrass være greit. Er den helt ren og pen, kan vaskes (enten for hånd eller i maskin), og du kan henge den ute til tørk, og den er forholdsvis ny (ikke ti år gammel liksom), så ville jeg brukt den. Det er min personlige tanke rundt det. Men bruk parfymefritt vaskemiddel! Jeg gjorde tabbe med en babynest jeg kjøpte brukt, vasket med vaskemiddel med parfyme i, og den stinka parfyme.
 
PS. Vi fikk en madrass til en krybbe som mannen hadde brukt når han var liten. 40 år gammel madrass. Den valgte vi å ikke bruke :dead:
 
Back
Topp