Bruksanvisning for bekkensmerter

Chevron

Gift med forumet
Julibarna 2019
Juliknøttene 2022
Nå har jeg vært hos fysio igjen, og fått skryt fordi jeg er flink som tar hensyn til kroppen *blush* Føler meg av og til mer som lat enn flink, men jeg kjenner jo at kroppen er bedre av at jeg følger signalene den sender.

Jeg følger allerede flere av rådene her, men jeg fikk likevel denne såkalte bruksanvisningen, og det kan jo være noe andre også har nytte av den [:)] Du finner fort ut hvilke som hjelper best for deg, nårdu prøver deg frem [:)]

* Beveg deg innenfor smertegrensen - smerten forteller deg hva du ikke skal gjøre. Hvile og avslapning er det viktigste nå.

* Gå med små skritt - Bekkenbelte kan være nyttig. Har du svært vondt for å gå, bruk krykker.

* Ta et trinn av gangen når du går i trapper (slik små barn gjør).

* Stå med tyngden likt fordelt på begge beina - ikke heng på det ene. Sitt når du tar av og på strømper, sko og bukser.

* Ikke sitt eller ligg med bena i kors.

* Unngå brå bevegelser og vridninger av kroppen - Hold beina sammen når du skal inn og ut av bil eller seng.

* Har du vondt når du ligger, prøv sideleie med ei stor pute mellom beina.

* Samleie i ryggliggende stillinger kan gjøre vondt - prøv ryggliggende med ei pute under setet eller sideliggende.

* Løft minst mulig!! Må du løfte, så knip bekkenbunnen og stram magemusklene slik at du stabiliserer bekkenområdet.

* Bær minst mulig! Må du bære, så hold barnet eller gjenstanden godt inntil deg foran kroppen. Bær ikke tungt på den ene sida, eller på ene hofta.

* Tungt husarbeid, for eksempel støvsuging, gulvvask bør unngås. Langvarige handleturer er ikke anbefalt. (Skriver personlig under på den!)

Jeg føyer til noen gode råd fra brosjyren (som er veldig viktige):

* Beveg deg på måter som gjør minst mulig vondt.

* Varier mellom aktivitet og hvile. Hvil før du får vondt. Ikke sitt for lenge i ro!! (Understreker dette VELDIG, for for mye stillesitting kan også gjøre veldig vondt når du reiser deg)

Dette er fra fysio, og selv om noen virker banale og "flaue" så er mitt råd ut fra dette:

Har du begynnende smerter i bekken, så lytt! Jeg kjørte kroppen hardt sist gang, og trosset smerter. Jeg skulle ikke være svak. Det var ikke et bra svangerskap, og jeg krøp ofte ting sengs gråtende av smerte.

En fysioterapaut kan ikke gjøre så veldig mye mer enn i prente inn disse rådene (med mindre smertene har forårsaket store knuter og stivhet i rygg som igjen forverrer bekkenet), for det er ingen sykdom vi har.

Livet mitt er kanskje kjedelig for tiden, fordi jeg ikke kan gå ut av huset til enhver tid, og ikke kan gå turer (det går i saaakte kino), MEN, gevinsten er større, at jeg kanskje kan gå på bena lengre i dette svangerskapet, og kanskje ikke ha så mye vondt som jeg hadde. Snart er det over [:)]

Mannen er fantastisk og ta husarbeidet. Det er ikke mye jeg må gjøre, og det merkes. Jeg har lite smerter, og et bedre humør. Vekta og mat må passes bedre på, siden bevegelse ikke er mulig, men spise sunt må jeg uansett, så det gjør meg ikke vont å måtte passe på. Må bare prøve å tenkte at det bare er litt over 6 mnd igjen [;)]

Jeg håper dette kan være til hjelp for andre enn meg, for jeg unner ingen det svangerskapet jeg gikk gjennom sist!

Så flott KonTrolla!
Masse gode tips her!!!
Flott m sånn oversikt!

ORIGINAL: ragnarekkverk

ja, huff...jeg havna på krykker i begge mine svangerskap, og siden jeg alleree kjenner bekkenet, så regner jeg med det samme nå..hehe..mamma trilla meg rundt på kjøpesenter med rullestol:) Det var i grunn moro.
Håper vi begge får et bedre svangerskap denne gangen:)

Ja, det håper jeg også [:)] Kjenner jo at bekkenet sier godt ifra allerede, så har bare med å lytte og lyde befalingene [8D]

ORIGINAL: Petra Prøvedokke

Har fått mange av de samme rådene i dag jeg også... Fysio mente jeg hadde en begynnende bekkenløsning på gang [&:] 

*lagrer på favoritter*

Åh, så kjipt! føler virkelig med deg, for det er noe dritt!

Men, hvis en klarer å se rådene som muligheter, muligheter for å ikke lide mer enn en må, fremfor begrensinger, så vil svangerskapet foløpe mye bedre (tror jeg da [:)])

Er dette foresten noe som passer i viktigste tråder..? Ettersom 50% av alle gravide får symptomgivende bekkenløsning, så er muligheten stor for at flere trenger råd utover i svangerskapet, siden symptomene kommer på ulike tidspunkt, og da kan det jo være greit å ha en tråd..? Eller? Alle har jo ikke så vondt at de får fysio, men gode råd kan komme godt med likevel..

ORIGINAL: Millansky

Så flott KonTrolla!
Masse gode tips her!!!
Flott m sånn oversikt!

Jeg syns også det [:)] Er veldig glad for å ha fått dem, for det er så godt å ha noe faglig riktig å forholde seg til [:)]

Er veldig mange som har mye vondt uten å vite hva de selv kan gjøre, og jeg skulle veldig gjerne hatt disse tipsene selv forrige gang [:)] Derfor vil jeg så veldig gjerne spre det gode budskap [:)]

Back
Topp