Brukket eller forstuet

Litenblomst

Glad i forumet
...et håndledd i dag. Tryna......gjør J vondt! Hvordan er det forskjellig om det er brukket eller forstuet - noen som vet?

du behøver ikke vite det en gang, har du mistanke så bør en ta en tur til legevakta å få tatt rønken
jeg hadde rbuket beine og ingen trodde det var brukket 16timer etter ble det tat bilde og det var brud i foten

Det klassiske tegnet på brudd er at det blir blått...
Men hvis det er håndleddet så er det vanskelig, fordi det er mange småbein. (Jeg trodde mitt bare var forslått, var to brudd)

Er du i tvil så dra til legen og sjekk, bedre å sjekke enn å gå med brudd som ikke blir rettet på!

[;)]Ville også fått ett bilde av det. Håndleddsbrudd kan være kompliserte fordi det er så mange småbein, så kjedelig hvis deg gror feil og man får komplikasjoner senere.

Is ned, 20 min om gangen, holdt armen høyt, over hjertet og ta det med ro. Så lenge det ikke er feilstilling på ett evt brudd(at du kan se at håndleddet er skjeivt) så har det ingen hast å få sjekket det. Ingen vits å dra på legevakt på kveldstid for det, da er det andre ting som haster mer som bør prioriteres. Dersom det ikke er bedre imorgen, eller i overimorgen, kan du ta kontakt med lege. Det ER vondt å falle og slå seg, mend et trenger ikke være brudd fordet. Dersom det skulle være ett brudd, vil det ikke gro skjeivt og gi deg problemer over natten. Det tar rundt tre uker før ett brudd er grodd, og hvis det blir oppdaget før det, er det gode sjanser for å få det fikset:)

Back
Topp