Da jeg jobbet i barnehage så husker jeg spesielt en jente fra den tiden som minner meg veldig om din gutt. Hun ble helt forandret etter at hun startet på dans, så for henne så spilte tydelig balanse og koordinasjon en rolle. Bare noe jeg nevner.
Er forøvrig enig i mange gode råd du har fått her. Jeg har selv skadet tennene mine i skoletiden og fikk komplikasjoner som har blitt med over i voksenlivet. De kom over tid for meg og var et resultat av ulykken på skolen. Dersom din pode får komplikasjoner senere som resulterer i rotfylling/ trekte tenner som erstattes med bro eller tenner på stift, så vil tannbenet begynne å forvitre.
Skjelettet vårt er laget sånn om det er en kroppsdel som blir lam/ ikke brukes særlig aktivt, så vandrer beinmassen til andre steder i kroppen. Massen på det ødelagte/ skadde stedet vil da forminskes.
I en munn kan dette bli fatalt da de ikke setter inn implantater før barnet når en viss alder p.g.a. at en må være ferdig utvokst først. (Implantater er tenner festet med titanskruer i tannbenet. Disse er av mer varig karakter enn andre tannerstatninger som må skiftes med visse intervaller og gjerne løsner og er mer ustabile). Uten nok tannben kan ikke implantat skrues på plass. Det er generelt vanskelig å erstatte tenner hvis man ikke har tannben nok til festematerialet.
Å ofre friske tenner for å sette inn bro er ikke noe tannleger anbefaler og da blir man fort gående tannløs.
Så jeg anbefaler at du tar vare på de papirene du får på en måte som gjør at de ikke blir tapt for framtiden. Mine var så arkiverte blant dinosaurbein og flintstein i fylkesarkivet, det samme med tannlegen sine, at de ikke greide å finne dem da jeg hadde behov for dokumentasjon. Skolen strevde også, men heldigvis så hadde skolens forsikringsselskap skaden registrert og det selskapet eksisterer ennå.
Jeg hadde tatt ut penger fra den forsikringen fordi at jeg behøvde tannarbeid etter at skoletannlegetjenestens gratistilbud opphørte. I skolepliktig alder får man jo alt gratis uansett hva det gjelder. Så jeg behøvde pengene etterpå og da var skaden heldigvis dokumentert i mappe hos de
Jeg fikk stadige problemer p.g.a. elding på falske tenner og tannben som minsket. Takket være dokumentasjon fra forsikringsselskapet så dekket da Helfo det meste når jeg på nytt fikk komplikasjoner og sånn vil det være resten av livet.
Dette deler jeg for at det er det utroligste som kan skje etter små filleskader. Om vi ikke har dokumentasjon og har tenkt på at tidens tann (haha) kan få dokumenter til å bli misplassert eller gå tapt, så blir det fort dyrt å reparere seg selv senere i livet.
Så hva vi gjør med papirene vi får tilbake er også viktig for utbedringer og hjelp dersom man får behov for det senere i livet.
Alt godt til din lille godgutt <3