Bruker laaang tid på legging

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Har en liten klump på 11 mnd. Han sovner som regel i sin egen seng om kvelden, men det tar nesten alltid 1 hel time fra jeg legger han i senga til han sover. Er det normalt eller?
Har vært sånn i flere mnd og jeg gruer meg til å la andre enn far og jeg passe han og prøve å legge..

Han gråter nesten ikke, gjør han det løfter jeg han opp og gir han en klem til han er rolig. Men som regel er det mest turning. Reiser seg, sloss med dyna, drar seg i føttene, kaster smokken, turner villt. Jeg legger han ned når han setter eller reiser seg.
Øver på å gå ut og komme inn med én gang han gir signal, men det kommer etter 1 sekund omtrent og han blir mer urolig av at jeg går ut og inn av rommet virker det som. Så får vel øve på at jeg er i rommet langt unna senga først.
Tips til hvordan vi kan korte ned tida? Han bruker så lang tid at det går utover hvor mye han får sove på natta for han tar det ikke igjen på morgenen.
Legger han i passe tid etter siste lur, er han overtrøtt eller for våken tar det mye lenger tid enn dette i tillegg til mer gråt.
 
Akkurat sånn var det her også. Tok 1-2 timer å få han til å sovne. Da han var 11 mnd putta jeg på han en nattpose og da sovna han tvert. Nå er han 15 mnd og det er bare å ta på han posen og legge han. Han er en veldig urolig gutt som ikke klarer å være i ro i hele tatt. Kan bare glemme å ha han på fanget for eksempel.
 
Akkurat sånn var det her også. Tok 1-2 timer å få han til å sovne. Da han var 11 mnd putta jeg på han en nattpose og da sovna han tvert. Nå er han 15 mnd og det er bare å ta på han posen og legge han. Han er en veldig urolig gutt som ikke klarer å være i ro i hele tatt. Kan bare glemme å ha han på fanget for eksempel.

Kanskje vi må prøve pose. Da får han ikke til å kråke like mye rundt. Hva slags pose har dere?
 
Da treffer du mest sannsynlig ikke innsovingsperioden hans. De gir tydelige tegn når de har dem. :)
Det er normalt, og barnepass er jo gjerne stress så tidlig uansett, så det er ikke sikkert det går noe bedre av at han sovner fortere.
 
Da treffer du mest sannsynlig ikke innsovingsperioden hans. De gir tydelige tegn når de har dem. :)
Det er normalt, og barnepass er jo gjerne stress så tidlig uansett, så det er ikke sikkert det går noe bedre av at han sovner fortere.

Hva slags tydelige tegn da? Jeg legger han når han viser tegn til å være trøtt, men ikke overtrøtt. Han sovner ofte nesten under amming, men ikke helt også styrer han seg våken. Holder han på å sovne røsker han ut smokken eller sparker villt med beina :hilarious:
 
H&M har noen nattposer som ikke koster så mye, så får du prøvd uten å bruke så mye penger på det:)
 
Har en liten turner her også ;) innimellom styrer han noe fryktelig før han sovner. Klatrer, sparker av seg dyna, reiser seg osv.. også plutselig bare sover han, helt merkelig å se på :p men hvis han er skikkelig trøtt sovner han som regel ganske raskt :)
 
Har en liten turner her også ;) innimellom styrer han noe fryktelig før han sovner. Klatrer, sparker av seg dyna, reiser seg osv.. også plutselig bare sover han, helt merkelig å se på :p men hvis han er skikkelig trøtt sovner han som regel ganske raskt :)

Min prøver å sette seg opp med øynene såvidt oppe, alt for å holde seg våken :p. Kan jo gå glipp av noe viktig :hilarious:
 
Sovnet etter over 2,5 time. Jeg tok meg et bad. Våknet da jeg akkurat var ferdig med å bade. Jeg tok litt Dentinox på gommene og ammet henne, og hun virket fornøyd. Da jeg la henne ned i sengen, var det ikke akkurat lykke å spore. Ammer henne nå. Tipper flere tenner på vei.

En trøst at vi er flere når det først er slik!

Og jeg vet jo at dette er for en periode. Heldigvis:)
 
Min prøver å sette seg opp med øynene såvidt oppe, alt for å holde seg våken :p. Kan jo gå glipp av noe viktig :hilarious:

Haha, høres ut som mini her og :p livredd for å å glipp av noe!
 
Hva slags tydelige tegn da? Jeg legger han når han viser tegn til å være trøtt, men ikke overtrøtt. Han sovner ofte nesten under amming, men ikke helt også styrer han seg våken. Holder han på å sovne røsker han ut smokken eller sparker villt med beina :hilarious:

Gniing i øya, urolighet, smågråt, oppsving i aktivitet. :)
Prøv å amme i mørket, også setter du deg på en stol e.l. når han har lagt seg, og prater stille til ham.
De har jo sånne perioder, det går over. :)
 
Gniing i øya, urolighet, smågråt, oppsving i aktivitet. :)
Prøv å amme i mørket, også setter du deg på en stol e.l. når han har lagt seg, og prater stille til ham.
De har jo sånne perioder, det går over. :)

Føler liksom at jeg fanger de signalene, også er han veldig rolig etter amming, men girer seg selv opp. Han har akkurat lært seg å reise seg opp og stå, så tror det er årask til at legging fort tar nærmere 1 time om dagen. Ammer ellers i mørket i senga før han etterhvert legges i sin seng. Får vel bare tro tida kan hjelpe oss og evt forsøke en pose i og med at han baser så veldig med dyna si. :)
 
Føler liksom at jeg fanger de signalene, også er han veldig rolig etter amming, men girer seg selv opp. Han har akkurat lært seg å reise seg opp og stå, så tror det er årask til at legging fort tar nærmere 1 time om dagen. Ammer ellers i mørket i senga før han etterhvert legges i sin seng. Får vel bare tro tida kan hjelpe oss og evt forsøke en pose i og med at han baser så veldig med dyna si. :)

Høres jo ut som om du gjør alt riktig, og at det bare trenger tid ja. :)
Flott at du er der mens han sovner, da vet han at han er trygg. <3
 
Herlig tid da når godklumpen er på 11mnd. Vi skaffet oss sovesau når lillegullet var rett over 1 år. Siden har vår lille baby hatt det veldig godt under leggetiden. Vi måtte bysse gullet lenge før han sovnet. Nå med drømmesauen så er alt så mye lettere. Link:
www.comfybaby.no

vet det er del som anbefaler sovepose og sånt, kanskje det kan funke for dere? Samsoving har også fungert ganske bra for oss.
 
Føler liksom at jeg fanger de signalene, også er han veldig rolig etter amming, men girer seg selv opp. Han har akkurat lært seg å reise seg opp og stå, så tror det er årask til at legging fort tar nærmere 1 time om dagen. Ammer ellers i mørket i senga før han etterhvert legges i sin seng. Får vel bare tro tida kan hjelpe oss og evt forsøke en pose i og med at han baser så veldig med dyna si. :)
Minsten her hadde det også veldig travelt når han lærte seg å stå, var en illsint liten gutt hver gang jeg la ham ned :p så roet det seg etterhvert og han har frem til nå sovnet helt greit selv (nå har han visst væske i begge ørene fant vi ut på 1årskontroll,så han har vondt når han blir lagt ned) :)
 
Her har innsovningen som regel gått greit, men så kom det en periode rundt 10 mnd hvor det kunne gå flere timer, når det endelig ble bedre igjen så var det bare mens jeg var i rommet, prøvde jeg å snike meg ut så stod hun i senga tvert. I tillegg begynte hun med å være urolig og sutrete i mellom 4-6, ikke våken nok til å stå opp, men hun slet med å sove. Det ble ikke bedre av å sove sammen med oss heller, men så lenge en av oss satt med henne på rommet og holdt en hånd på henne når hun ble urolig så var det litt bedre.

I midten av desember kjøpte vi en tyngdepose brukt på Finn, det jeg merket det på da var at jeg kunne sitte med henne i armene til hun sovnet (10 min) som vanlig, men når hun sov og jeg la henne ned kunne jeg gå ut nesten umiddelbart istedet for å stå der i 30-40 minutter. Etter en 10 dager med posen begynte jeg å merke det på natten og, nå sover hun som regel fra jeg legger henne rundt 20 (sniker meg inn å gir melk rundt 23) til klokka 7, da får hun en ny flaske melk og sover videre i senga vår til 9-10 tiden :D

Så hvis det ikke funker med vanlig pose anbefaler jeg å prøve tyngdepose, og husk at det kan gå opptil en måned før man merker effekt av poser :) Det står i instruksjonen på tyngdeposen at noen merker effekt umiddelbart mens andre kan drøye 14-30 dager. Tenker at det kanskje kan gjelde for vanlig sovepose og :)
 
Back
Topp