Bruker du sykkelhjelm?

Renate Røverdatter

Glad i forumet
Ja, bruker dere sykkelhjelm når dere sykler?
Jeg ble litt inspirert av tv 2 når jeg:P

Jeg sitter og ser på God morgen Norge. De har besøk av trygg trafikk. Og det er et innslag om bruk av sykkelhjelm. De sier at kvinner er dårligst til å bruke hjelm, og det tror jeg gjerne på.

Jeg bruker alltid hjelm når jeg er ute og sykler. Mest grunnet sikkerhet, selvfølgelig, da jeg har sett hva som kan skje om man ikke bruker hjelm. Men også fordi jeg jobber i skolen. Det skulle tatt seg ut om elevene ser meg uten hjelm, når vi prøver å få alle elevene til å bruke hjelm.

De prøver forksjellige hjelmer under innslaget nå, og det er utrolig mange kule hjelmer. Det er jo ikke som før, da hjelmene bare så rare ut.

Bruker du sykkelhjelm når du sykler? Hvorfor bruker du det/bruker du det ikke?

"Halvparten bruker hjelm
Tellingen i 2010 viste at hele 48,5 prosent av alle syklistene brukte hjelm, en økning på over 13 prosentpoeng fra 2008.  Barn under 12 år er flinkest, unge i alderen 12-17 år er de dårligste hjelmbrukerne, og blant de voksne syklistene er menn fortsatt flinkere til å beskytte hodet enn kvinner."
http://www.tryggtrafikk.no/Finn+din+hjelm.b7C_wJfMXn.ips

Her kan dere se en morsom filmsnutt om at du må bruke hjelm..haha.
http://www.tryggtrafikk.no/TV+spot+om+sykkelhjelm.b7C_wtzW3i.ips

Ja, selvfølgelig bruker jeg hjelm.
Det gjør vi alle sammen når vi sykler!

Ja det gjør jeg! Gubben lå lenge på intensiven da han var 15 å sykla uten hjelm.. Han har stort hakk og arr i beinet på øyenbrynet + hakk i kragebeinet etter det knakk som minne! Sleit med store migreneanfall lenge etterpå!

Teiteste jeg ser er foreldre på sykketur sammen med barna som ikke har hjelm! Hva er det slags forbilde da?

memape skrev:
Ja det gjør jeg! Gubben lå lenge på intensiven da han var 15 å sykla uten hjelm.. Han har stort hakk og arr i beinet på øyenbrynet + hakk i kragebeinet etter det knakk som minne! Sleit med store migreneanfall lenge etterpå!

Teiteste jeg ser er foreldre på sykketur sammen med barna som ikke har hjelm! Hva er det slags forbilde da?

Huff, det var ikke noe greit. Slipper han migrenen nå?

Jeg er helt enig. Hvorfor i all verden sykler foreldrene uten å bruke hjelp. Blir litt som når man er ute i båt, tar på ungene vest, men foreldrene bruker ikke..

Nei, jeg gjør ikke det. Ikke i slalombakken og ikke når jeg sykler. Men Nicholas må bruke hjelm begge steder. Kall det gjerne dobbeltmoral, men slik er det iallefall i vårt hus.

Looney skrev:
Nei, jeg gjør ikke det. Ikke i slalombakken og ikke når jeg sykler. Men Nicholas må bruke hjelm begge steder. Kall det gjerne dobbeltmoral, men slik er det iallefall i vårt hus.

Det er jo en ærlig sak å si at man ikke bruker det. Men kan jeg spørre hva grunnen til å ikke bruke det er?

Jeg bruker hjelm selv, gutten til sambo må bruke hjelm, og snuppa skal ha hjelm der ho sitter i sykkelvogna!

Monica80 skrev:
Jepps, her bruker alle hjelm når vi sykler:-)

Samme heremoticon

Klart jeg gjør! Gidder ikke lære Amanda at det er viktig å bruke hjelm når man sykler, hvis jeg ikke gjør det selv.. Litt teit!

ja, her bruker jeg hjelm! men jeg gjore det ikke når jeg var mindre. nå tar jeg det som en selvfølge! og hvordan forbilde er man hvis man skal tvinge barna til å ha på sykkelhjelm og man ikke bruker selv? det hadde jeg aldri klart..

Jepp, det gjør jeg.
Barna skal ikke lære seg at det er ett alternativ å sykle uten hjelm!

Jeg er så forfengelig at jeg ønsker å bevare hodet mitt inntakt så derfor bruker jeg hjelm.

Nå har jeg ikke syklet på årevis. Men nå skal vi skaffe oss sykler sånn at vi kan sykle litt sammen med ungene. Og da skal jeg bruke sykkelhjelm. Kan jo ikke tvinge ungene mine til å bruke hjelm hvis ikke jeg også gjør det.

jeg har ikke syklet på mange år men kommer garantert til å bruke hjelm hvis ejg skal sykle... men noe som irriterer meg noe grenseløst er at samboeren min nekter å bruke det og brødrene hans som bor rett ved siden av nekter det også.. og jeg VET at når sønnen vi venter blir gammel nok så kommer han til å ta av seg hjelmen fordi pappa og onklene gjør det... og det gjør meg pisse forbanna!

Jepp! Skal kjøpe hjelm til mannen også nå, for nå skal jeg tvinge ham ut på tur med meg og snuppa. 

Her bruker alle hjelm! Selv min kule nesten 18 åring. Han hadde en periode når han var 14-15 hvor han tok av hjelmen med en gang vi ikke kunne se ham. Så krasjet det en syklist på fortauet rett utenfor huset vårt,og hjelmen til vedkommende ble regelrett knust! Når ambulansen hadde hentet mannen ble vi stående å se på hjelmen som lå der,og eldstemann sier "Oi,den hjelmen er skikkelig most!" "JA,sier jeg,tenk på hvordan hodet hans hadde sett ut om han ikke hadde hatt den hjelmen..." Etter det er eldstemann en ivrig hjelmbruker - og også en som maser på kompisene om å bruke hjelm!
Under mottoet - har du treskalle trenger du ikke hjelm - men husk å passe deg for hakkespett.
Vi andre,som prøver å tenke litt - vi bruker hjelm!

her brukes d hjelm ja. sko bare ønska at me hadde fått me an far og te å bruka d, men nå har hu på 2 begynt å masa på at an far og må ha vist ikje får han ikje sykla..... For d e jo d me seie te henner.... Så blir vel at eg kjøpe hjelm te han når han fulle åre..

Ja det gjør jeg:) Skal ærlig innrømme jeg var sløv i tenårene og sånn ,men har en mann som driver aktivt med sykling, å da vi ble sammen når jeg var 17, så ble han oppriktig sint over hvor idiotisk det var, å fikk hjelm i gave!

Så bruker det nå, å gjort det i mange år igjen:)

Syns det er flott at så mange voksne bruker hjelm.
Jeg kjøpte meg sykkel i fjor og hjelm, å brukte hjelmen hele tiden. Nå på våren når jeg har tatt frem sykkelen har jeg glemt bort hjelmen, å etter å ha lest denne tråden må jeg ærlig innrømme at jeg skjemmes....så da skal jeg gå ned i kjelleren å finne frem hjelmen min jeg!;o)
Takk for trøkken!!=)

Back
Topp