Bruker du ordet "Nei"?

  • Trådstarter Moderator Steffen
  • Opprettet
M

Moderator Steffen

Guest
Så snart babyen begynner å bli mobil, dukker ordet opp. Har du lyst til å være en myk og kjærlig forelder, og ikke noen streng regelrytter av en oppdrager - og tenker at "nei" er et hardt og krasst ord?

Jesper Juul er i så fall ikke enig!

neifarlig.jpg


Les hele artikkelen her!

Hvordan er det hos dere? Er "Nei" et ord som brukes hyppig? :)
 
Her ble både «nei» og «ikke lov» mye brukt en periode. Etter hvert trengte vi ikke si noen av delene i det hele tatt og slapp også frustrasjon over alt som kunne vært revet i golvet, ødelagt osv. Hos oss lærte sønnen at nei var nei, og at når vi sa «ikke lov» så betød det faktisk at han måtte finne på noe annet. Vi har vært strenge og konsekvente, men også snille og kjærlige, og vi har en veloppdragen, omtenksom og selvstendig gutt i dag :)
 
Bruker sjelden å si nei - forklarer heller hvorfor ting ikke er lov og viser alternativer eller tar bort ungen fra situasjonen - kommer selvfølgelig an på hva det gjelder og hva man velger å gjøre i visse situasjoner.
 
Her prøver vi å ikke bruke «nei» for mye, men heller forklare hvorfor ting ikke er lov
 
Vi bruker Nei. Jeg sier nei når de gjør noe som ikke er lov, og så prøver jeg å alltid fortelle hva jeg vil at de skal gjøre istedet.
 
Her brukes både nei og ikke :) Prøver å forklare hva jeg heller vil at barna skal gjøre, men innimellom må faktisk et nei til :)
 
Nei blir ofte brukt ja :)
 
Prøver å ikke si så mye nei, og heller si f.eks at brødskiva skal ligge på bordet, du må lukke igjen skapet, hunden vil ikke ha mat oppi vannet sitt osv puh! :wacky::hilarious:
 
Prøver å ikke si det for ofte, men ordet blir brukt for å si det sånn :p
 
"Nei" er ikke et ord som er tatt ut av vokabularet mitt, ihvertfall, men en forklaring får han i tillegg. "Stopp" eller "vent" brukes også.
 
Selvfølgelig bruker jeg ordet nei, både til barn og voksne. Men som regel følger det med en forklaring..
 
Nei brukes ja, men «får du lov til det» eller «husker du hva mamma/pappa har sagt om det» blir også mye brukt. Gir forklaring der det trengs.
 
Ja, minsten på 1,5 sier selv mye nei [emoji23]
 
Selvfølgelig, hvordan skal de ellers lære hva som er lov å ikke?
Om ungene lærer tidlig hva nei betyr, så slipper man kanskje russebiler dekorert med "nei betyr nei" osv.
Men man trenger ikke være sinna for å bruke ordet. Går an å være rolig og behersket også, og forklare hvorfor det ikke er lov :)
 
Back
Topp