Bruker dere smokk

Troikaen

Glad i forumet
Febbisbebbis'18
Marsboerne 20 18
Bruker dere smokk? Hvis ikke, hvorfor?

Jeg valgte bevisst å ikke bruke smokk i begynnelsen da han brukte å lang tid hver gang jeg la han til før han fikk skikkelig tak.
I tillegg ville jeg heller tilby pupp enn smokk i tilfelle han var sulten.

Nå er jeg usikker på om jeg i det hele tatt skal begynne. Noen som har argumenter for eller i mot? Zd

Hun fikk smokk allerede på sykehuset. Hadde det vært opp til meg (og hun ble født til termin), hadde jeg nok prøvd å unngå smokkebruk. Men nå er hun mye plaget med vondt, så har et stort sugebehov. Da er smokken ok å ha, selv om jeg har forbannet den i det høyeste en god del ganger allerede :arghh:

Vi måtte gi smokk da hun var 10 dager ca, fordi hun lå å smattet hele tiden, selv etter amming og ikke fant roen. Så også at det hjalp henne med å presse ut luft. Det gikk fint her, og kunne sikkert gjort det tidligere også siden ammingen gikk så bra fra første stund :)

Jeg slet litt både med amming og melkeproduksjon. Lillegutt er 17 dager gammel og jeg fant først fram smukken når han var 12 dager, og kun begrenset bruk. Han finner roen med å sutte på en finger fra oss, men er man ute og får møkkete fingre eller kjører bil er det bedre med noe som holder seg rent som smukken :) har den med når vi triller vogn også.

bruker den også som «pauseknapp» . Lillegutt har en sjette sans at han vet når jeg skal spise, og har null tolmodighet, får han smukken da holder han ut de 10 minuttene jeg bruker på å spise opp maten.

Ellers klarer han seg fint uten. Jeg som mange andre er redd for å tulle til matingen med for mye smukk, at han egentlig er sulten men tilfredsstiller seg med smukken istedenfor. Så blir nok å forsette å bruke den lite og kort :)

Hadde aldri(!) vurdert å ikke gi smokk. Har to barn, og smokken har vært en så utrolig god trøst å ha for dem sååå uendelig mange ganger. Det betyr selvsagt ikke at de ikke får trøst fra oss, men av og til er det godt med noe ekstra. Koser seg sånn med smokken, og finner så lett roen om kvelden. Når de har blitt 1+ og kun får smokken når de skal hvile/sove, så roer de seg så fort. Forbinder smokken med kos og søvn.

Den har også gitt oss uendelig mange ekstra timer søvn! Dette gjelder ikke bare når babyen er nyfødt, men i flere år. (Jeg har ammet begge barna mine lenge. Fullammet i 6 mnd, og ammet den ene i 1 år, den andre i 2)

Ser absolutt ingen bakdeler med å bruke smokk. Forebygger i tillegg krybbedød. Har heller ikke hatt problem med avvenning eller dårlig tannstilling.

Vi introduserte smokk da mini var to uker. Han er på ingen måte avhengig av den, og finner roen uten den også. Men den er kjekk å ha når han strever med luft, eller når han blir utålmodig når vi skal kle på osv. Venter i to uker pga at han la litt lite på seg i starten, og jeg ville ikke risikere at smokk ble erstatning for mat.

Min datter på 12 brukte smokk sist. Ingen problemer da. Lett å slutte også.

Men jeg syns ikke det virker som lillebror har noe sugebehov og han sover som en sten når han sover. Og han kan vel finne trøst i kosekluter, bamser eller liknende uten smokk tenker jeg?
Som sagt så synes jeg det er vanskelig valg denne gangen.

Vi introduserte smokk da hun var en liten uke gammel. Jeg var sår og hun trengte pupp til å roe seg på etter at hun var mett, og så måtte jeg over til fullpumping og dermed ingen trøstepupp å by på. Hun tar den veldig fint og jeg synes det er supergreit med smokkebaby. Eldste tok aldri, andre måtte vi slutte da han var tre, tredje sluttet selv da hun var 8 mnd. Tenker at det går seg til å bli kvitt den etterhvert, greit å unngå tott i hvert fall!

Han her vil ikke ha smokk. Bare pupp eller mors lillefing til nød. De to andre begynte med smokk når hovedvekten av mat tilslutt kom fra flaske. Ca 6 uker gammel. De ble jo fort ferdig å spise, så det virket som de ikke helt fikk dekket sugebehovet. Men de sagde på den til de sovnet. Max 5 min og spyttet den selv ut. Fra de var ca 3 mnd fikk de kun smokk når de skule sove/ hvile. Ingen problem når 3 åringen sluttet når hun var litt over 2. 1 åringen får sove med sin litt til.

Vi prøver jevnlig å få henne til å ta smokk, men hun er ikke noe glad i den. Måtte prøve en stund med storesøster før hun tok den også. Ser bare fordeler med smokk, så vil gjerne at hun tar den.

Alle mine har fått smokk på sykehuset. Men de har ikke vært ammet da. Alle har hatt stort sugebehov og smokken er til stor trøst til tider. Glad for «valget» [emoji846]

Her valgte vi med vilje til han var 2 1/2 uke gammel før vi gå smokk. Siden han kom 3 uker før tidlig og veide bare 2950 og gikk ned til 2700 på sykehuset, ville vi få amming stabilisert samt vekte n.
Men er ikke avhengig, finner roen uten og men grei å ha på stellebordet siden han hater å bli skiftet på [emoji23]

Ga smokken på dag 4, barn nr.2 og jeg hadde bare bestemt meg for at jeg ikke skulle slite meg mer ut enn nødvendig. Angrer ikke. Barn nr.1 sluttet når hun var 3,5 år, uten problemer. Vi hadde bare pratet med henne i en stund i forveien om at en dag kommer smokkefeen og henter smokkene og setter igjen en gave. Suksess.

Men vi alle har forskjellige behov og barna har forskjellige behov, så du må vell bare føle på det selv hva du føler er best for deg og barnet.

Vi introduserte smokk på 12. dagen, til tross for at vi egentlig strir litt med ammingen enda, men jenta mi har gått veldig godt opp i vekt og trenger pupp for å finne ro. Samtidig har jeg ekstrem produksjon av melk, så mye at det har fosset og sølt ut flere skift på en dag, og lille ville amme opp til 16 ganger i døgnet. For oss ble det en grei avlastning så ikke produksjonen av melk er like høy, og så hun kan finne roen når hun blir illsint av sugebehov!

Jeg hadde ikke tenkt å bruke smokk før senere, men ammepoliklinikken anbefalte det for oss. Dessverre ammer vi med skjold som gir henne mye luft i magen, så smokken hjelper litt på det også. Men så er hun ikke noe flink til å ta den og spytter den ut stadig vekk. :P

Dette er mitt andre barn.
Med førstemann prøvde vi å gi smokk, men han tok den ikke. Vi prøvde ikke så hardt, fordi vi så for oss at i det hele og store ville det bli enklere uten, med tanke på avhengighet og det å slutte med den.
Da han var 3-4 mnd fant han høyre pekefinger når han skulle sove og når han koste seg.
Det har han fortsatt med siden, og han er nå 15 mnd.
Vi bekymrer oss ikke ennå, i og med at han er så liten. Men jeg har hørt om så mange barn som ikke klarer å gi slipp på fingeren, og at det i verste fall går ut over tennene. Det er jo ikke like enkelt å fjerne fingeren, som det er å fjerne smokken. :-p
Så med det i bakhodet var vi innstilt på å i hvertfall prøve å få nr.2 til å ta smokk.
Hun tok den heldigvis fra første stund vi ga den(2 uker).
Nå er hun 3 uker, og jeg er veldig bestemt på å ikke la smokken skjule tegnene for at hun er sulten. Så smokken er stort sett bare en redning når vi er på tur, i bilen , butikken eller lignende, eller hvis hun er mett, ikke vil ha pupp, og ligger og kaver og sliter litt med å sovne uten å fekte armene i ansiktet slik at hun vekker seg selv.

Valgt å gi smokk allerede på sykehuset da han har et stort sugebehov og var rask på å stappe fingrene i munnen å suge på de. Jeg har selv feil tannstilling pga tommelsuging og slet med å slutte med det før jeg var ganske stor, så det vil jeg gjerne unngå med han... Er lettere å slutte med smokk enn tommelen liksom... men han er ikke sånn kjempe opptatt av den så brukes kun litt får å kjøpe meg litt ro mens jeg skifter på han, eller gjør klar vogna eller noe slikt..

Back
Topp