Bruker dere nesespray?

Anniemo

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Jeg vet jo at man helst ikke skal bruke nesespray når en er gravid, men jeg har ikke sjanse til å klare meg uten :( Er skikkelig forkjøla og tett, og sprayer kanskje 2-3 ganger i døgnet. Saltsvannspray funker ikke det pøkk! Men føler jeg gjør noe ulovlig hver gang jeg finner den fram....

Hva gjør dere?

Sniker fra mai. Jeg må bruke nesespray, har vært pottetett i en uke. Hovedgrunnen til at man ikke skal bruke det er vel fordi slimhinnene blir skjørere når man er gravid :)

Har brukt det i iallfall en måned. Kan ikke leve uten.. gjorde det sist svangerskap også, men var helt kvitt problemet når ungen var født.

Zymelin (finnes på apotek) er trygt å ta når man er gravid. Brukte det i 8 måneder sist svangerskap å har brukt den hver dag i dette svangerskapet.

Var konstant tett i nesa forrige svangerskap, så hadde vært kjekt å brukt noe annet enn saltvann ja (funket dårlig på meg). Har ikke merket så mye til det ennå, men tipper jeg ikke slipper unna denne gangen heller. :confused:

Jeg bruker Rhinox, står i pakningsvedlegget at det er trygt for gravide :)

Jeg er så forkjølt om dagen og bruker Otrivin. Leste at det var OK for gravide - men man skal jo selvfølgelig ikke bruke det over lengre tid. Saltvannsspray er oppskrytt - fungerer ikke i det hele tatt på meg :p

Tryggmammamedisin.no har svaret på alt man kan ta i svangerskapet :)
I følge den siden er Otrivin også ok. Har lest det andre steder også, men så finner en alltid de som sier at det er fy-fy. Da senker jeg skuldrene litt, og håper forkjølelsen går over fortest mulig!

I følge den siden er Otrivin også ok. Har lest det andre steder også, men så finner en alltid de som sier at det er fy-fy. Da senker jeg skuldrene litt, og håper forkjølelsen går over fortest mulig!
Jeg sluttet med otrivin før forrige svangerskap pga at jeg begynte å blø neseblod hver gang jeg brukte den. Så da gikk jeg over til zymelin :-) Tror kanskje Otrivin inneholder noe nesen min ikke liker så godt :-P

Jeg sluttet med otrivin før forrige svangerskap pga at jeg begynte å blø neseblod hver gang jeg brukte den. Så da gikk jeg over til zymelin :) Tror kanskje Otrivin inneholder noe nesen min ikke liker så godt :p
Ser Zymelin også bare skal brukes 10 dager i strekk. Brukte du den sammenhengende i 8 måneder?

Ser Zymelin også bare skal brukes 10 dager i strekk. Brukte du den sammenhengende i 8 måneder?
Ja :-) Grunnen for at man ikke skal bruke det sammenhengende i mer enn 10 dager er fordi det kan gjøre nesen kronisk tett. Men aldri vært noe problem for meg. Noen uker etter fødselen ble nesen normal igjen og jeg sluttet å bruke nesespray.

Det er ikke pga slimhinnene en ikke skal bruke nesespray i svangerskapet. Det slimløsende stoffet som finnes i de fleste nesesprayen gjør at blodårene trekker seg sammen og det er uvisshet om at det kan gjøre noe med blodgjennomstrømningen til livmora og frarådes derfor.
Hadde ikke saltvannsspray fungert ville jeg snakka med legen ...

Back
Topp