Bruker barna kosttilskudd/vitaminer?

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Her har vesla fått d-vitamin dråper fra 4 ukers alder og helt frem til nå da helsesøster anbefalte at hun tok det frem til 3 år. (Prøvd tran flere ganger i stedet for, men det går rett og slett ikke). Nå er hun jo 3 år gammel og jeg lurer litt på - gir dere barna noe kosttilskudd/vitaminer videre? Ser der finnes jo flere tilskudd på markedet, men vet ikke om dette er nødvendig å ta? Tenkte da spesielt på slike trankapsler med fruktsmak slik hun får i seg omega 3 og vitamin d?
Hva gir dere?
 
Vi gir tran nå og fra 3 år kommer han også til å få sana sol. Det skal ikke gis før 3 år så derfor er det bare vi voksne som har kost oss med det :p
 
Mine får tranfisk og vitaminbjørner. Den eldste likte tran som liten, jentene fikk d dråper etter at vi hadde fått tranflekker på nok klær
 
Eldste på snart 5 får vitaminbjørner og noe omega 3-gelefisker (de smaker og lukter høgg, men hun liker dem :p). Minste er to år, og han får fortsatt d-vit-dråper.
 
Lillegutt på 2,5 får multivitamin med omega 3. Sånn «godis» man tygger. Glemmer å kjøpe i blant da, så ikke hver dag han tar det :hilarious:
 
Mine (2 og 4 år) får tran, 4åringen får i tillegg vitaminbjørn.
 
Vitaminbjørner og geléfisker(omega3) :)
 
Vitaminbjørner på eldste. Kan han på 2,5 år få også? Står fra 3 år.
 
Vitaminbjørner på eldste. Kan han på 2,5 år få også? Står fra 3 år.

Siden det står fra 3 år, så tenker jeg nei inntil han er 3? Jeg har ikke turt å gi sana sol som har samme anvisning, så jeg tar min skje av det i smug :p
 
Siden det står fra 3 år, så tenker jeg nei inntil han er 3? Jeg har ikke turt å gi sana sol som har samme anvisning, så jeg tar min skje av det i smug :p
Jeg har ikke turt å prøve. Visste ikke at sana sol var fra 3 år heller. Han likte det heller ikke, så inntil videre tar han ingenting.
 
De tar tran. De har er sundt og variert kosthold og trenger derfor ikke noe mer tilskudd.
 
Tran her. Ikke noe annet,og blir heller ikke 0 gi noe annet senere med mindre det er etter legeråd. Både barn og voksne får det man trenger gjennom kostholdet, mangel på vitaminer og mineraler er sjelden i Norge. I tillegg viser en del studier en høyere dødelighet blant de som tar tilskudd, men vet ikke om de har konkludert med at det er en sammenheng eller om det bare ser slik ut nå etter studiene som er gjort.
 
Vitaminbjørner på eldste. Kan han på 2,5 år få også? Står fra 3 år.
Som regel står det fra 3 år pga kvelningsfare siden det må tygges ordentlig. Vår har spist vitaminer til 3 åringer fra han var 2 år. Spurte på apoteket og så på ingrediensene. Hadde samme ingredienser som vitaminer til barn under 3 år, eneste forskjellene var flytende til små barn og tyggetabletter til 3 år+
 
Som regel står det fra 3 år pga kvelningsfare siden det må tygges ordentlig. Vår har spist vitaminer til 3 åringer fra han var 2 år. Spurte på apoteket og så på ingrediensene. Hadde samme ingredienser som vitaminer til barn under 3 år, eneste forskjellene var flytende til små barn og tyggetabletter til 3 år+
Jeg er generelt litt engstelig for å gi noe som kan være vanskelig å tygge. Han var sent ute med å klare mat som ikke var finmost. Jeg satt med hjertet i halsen stort sett da det hørtes ut som han ble kvalt hver gang han skulle prøve noe med litt konsistens:rolleyes: Jeg regner med at ingrediensene ikke er «farlige» til en toåring, men det er det om han klarer å tygge det. Det samme med fluortablett. Kanskje hadde tannpussen gått bedre hvis han hadde fått en fluortablett i belønning. Funka på eldste, men han var 3 år da.
 
Kun tran. Det er uaktuelt å gi kosttilskudd med mindre legen har sagt han bør ta det.

Det frarådes å kombinere tran med multivitaminer o.l., nettopp fordi det ikke er bra for kroppen med for mye av enkelte vitaminer/mineraler også. Tar man både tran og vitamintilskudd, kan man få for mye av "det gode".

Passer heller på å ha et variert og sunt kosthold, så får han det han trenger uten piller.
 
Som regel står det fra 3 år pga kvelningsfare siden det må tygges ordentlig. Vår har spist vitaminer til 3 åringer fra han var 2 år. Spurte på apoteket og så på ingrediensene. Hadde samme ingredienser som vitaminer til barn under 3 år, eneste forskjellene var flytende til små barn og tyggetabletter til 3 år+

Men her står det jo fra 3 år på flytende sana sol, så da er ikke den teorien riktig i det tilfeller hvertfall,og det må være en annen årsak til at det står fra 3 år :shy:
 
Snart 5-åringen får vitaminbjørn og tran-fisk ☺️
 
Men her står det jo fra 3 år på flytende sana sol, så da er ikke den teorien riktig i det tilfeller hvertfall,og det må være en annen årsak til at det står fra 3 år :shy:

Det har med doser å gjøre. Veldig små barn har mindre maks-doser enn større barn. Det skal mindre til før de får "overdose" av vitaminer det er skadelig å ta for mye av.
 
Back
Topp