Det holder vell md at ungen forteller at de har blitt tatt på tissen om en slik situasjon hadde oppstått?
Om det er nok for deg så er det jo greit.
Jeg føler meg ikke komfortabel med å holde på «lekeord», og velger derfor anatomisk korrekte ord.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det holder vell md at ungen forteller at de har blitt tatt på tissen om en slik situasjon hadde oppstått?
Når vi snakker om 'slike saker' . Desverre kan det ende opp med ingen eller mildere straff om barnet ikke har klart å fortelle ordentlig og de da ikke har nok å kunne bruke som bevis.Det holder vell md at ungen forteller at de har blitt tatt på tissen om en slik situasjon hadde oppstått?
Er tiss og rumpe lekeord? For min del er det ord jeg bruker i mitt vanlig vokabular. Kan hende du henviser til andre poster lenger oppe, men den du svarte på brukte ordet «tissen», så ble bare nysgjerrig på om du mener det er et lekeordOm det er nok for deg så er det jo greit.
Jeg føler meg ikke komfortabel med å holde på «lekeord», og velger derfor anatomisk korrekte ord.
Er tiss og rumpe lekeord? For min del er det ord jeg bruker i mitt vanlig vokabular. Kan hende du henviser til andre poster lenger oppe, men den du svarte på brukte ordet «tissen», så ble bare nysgjerrig på om du mener det er et lekeord
Jeg er ikke enig i at det er lekeord. Det er en del av det norske språk. Penis, vagina osv tenker jeg er helt ok, men syns det er litt drøyt å forvente at et barnehagebarn skal si hun har vondt i venusberget. Forstå meg riktig, hadde en toåring sagt det til meg hadde det selvfølgelig vært helt ok, men ikke en forventning jeg har. Merk også at du kun brukte eksempler på kvinnelige kjønnsdeler over (mulig det var med vilje?). Jeg er helt for åpenhet og har veldig lyst å lære barnet mitt mer anatomiske ord, men alt til sin tid. De må forstå basisen først. Selv bruker jeg alle slags ord uten å tenke over om det ene er mer anatomisk riktig enn det andre. skal sies at jeg sjeldent bruker ord som slurva osv. for der er jeg enig, det er mer tulleord. Men tiss og rumpe er helt vanlige ordNja, jeg synes det grenser mot lekeord. Fordi det et noe man bruker mot barn, som gjør at man bruker det som barn, men som gjerne blir fordi man er for flau til å bruke noe annet (som jo er synd). For meg er det lekeord at noen sier «jeg har vondt i tissen» når de har passert 20år. Blir så useriøst liksom? Vet ikke. Tenker høyt. Jeg har vondt i kjønnsleppene, jeg har vondt på venusberget, slo meg rett i mellomkjøttet - forventer ikke at man skal si perineum liksom.
Jeg er ikke enig i at det er lekeord. Det er en del av det norske språk. Penis, vagina osv tenker jeg er helt ok, men syns det er litt drøyt å forvente at et barnehagebarn skal si hun har vondt i venusberget. Forstå meg riktig, hadde en toåring sagt det til meg hadde det selvfølgelig vært helt ok, men ikke en forventning jeg har. Merk også at du kun brukte eksempler på kvinnelige kjønnsdeler over (mulig det var med vilje?). Jeg er helt for åpenhet og har veldig lyst å lære barnet mitt mer anatomiske ord, men alt til sin tid. De må forstå basisen først. Selv bruker jeg alle slags ord uten å tenke over om det ene er mer anatomisk riktig enn det andre. skal sies at jeg sjeldent bruker ord som slurva osv. for der er jeg enig, det er mer tulleord. Men tiss og rumpe er helt vanlige ord
Da misforsto jeg. Beklager det.Jeg refererte til kommentaren din om at voksne mennesker bruker det (det er i ditt vokabular og du mener det ikke er lekeord = du ville brukt det hos lege for eksempel?). Jeg tenkte ikke på en 2åring, 2åringen min kan knapt forme ord.
Hvorfor er «slurva» et tulleord, mens «tissen» ikke er det? Jeg sliter oppriktig med å se hvorfor man må kalle vulva ellet penis for noe annet enn det de er, hvorfor det er så flaut. Utover at religion og gammel tradisjon ligger TUNGT i ryggsekken til norsk samfunn. Skam skam skam deg for å være kvinne med noe annet enn et organ for å tisse og bæsje, liksom Du skal iallefall ikke være et seksuelt vesen! Sånn feeling får jeg. Eller bare si «kjønnsorganet mitt». Det er jo også korrekt.
Har du noe referanse til den forskingen du refererer til?Her bruker vi begge deler. Guttetiss og jentetiss, samtidig som straks 3åringen vet at ytre del kalles vulva og indre del kalles vagina. Det er det dessverre mange voksne kvinner og menn som ikke vet.
Hun vet også at guttetiss kalles penis.
I tillegg har vi snakket om urinrør, at baby ligger i livmor og kommer ut av vagina, at avføring kommer ut av anus/rompehull.
Feb21 barnet som ikke snakker særlig enda bruker jeg også begge begrep ved bleieskift.
Forskning og erfaring viser jo til at barn som kan anatomiske riktige begreper og tidlig får mye kunnskap om dette har mye mindre sannsynlighet for overgrep. Så derfor er det svært viktig for meg å gjøre de bevisste på dette tidlig. Vil heller ikke at de skal vokse opp med verken skam, flauhet eller noe om verken ordene man bruker eller mens osv.
Har du noe referanse til den forskingen du refererer til?
Har googlet og finner mange som uttaler seg (som du linker til) uten å kunne vise til annnet enn erfaring om at det er viktig å snakke med barn om kropp, grenser og seksualitet. Finner ingen som kan vise til at barn som kan de anatomiske korrekte navnene er bedre til å fortelle om overgrep enn de som bruker litt enklere ord eller bedre på grensesetting. NKVTS oversikten som du linket til, som forøvrig er den mest faktabaserte linken du viser til, viser at det er mangelfull evaluering av forebyggende tiltak bortsett fra en type hjemmebesøks program. Synes dette er et veldig viktig tema! Hvis du kan finne flere internasjonale studier hadde det vært supert om du kunne gi meg en lenke til de for jeg vil gjerne lese de– Lær barna om kropp og seksualitet
Det er oppfordringen fra sexolog og pedagog Margrete Wiede Aasland.www.barnehage.no
Jobber aktivt med forebygging: – Vi fanger opp mer enn før
I barnehagene i Sortland kommune lærer alle barna om kropp, grenser, hvem man kan si fra til hvis man opplever noe ugreit og om hvordan barn blir til. – Det er viktig at barna vet navnet på de forskjellige kroppsdelene hvis de skal kunne fortelle om overgrep, sier Oddrunn Kvammen i Prestelva...www.barnehage.no
Forebygging av fysiske og seksuelle overgrep mot barn. En kunnskapsoversikt - NKVTS
Oppsummering Det finnes mange forebyggende tiltak på samfunnsnivå, som for eksempel mediekampanjer, krav om politiattester og pre- og postnatale tjenester, men evalueringen av disse er mangelfull. Hjemmebesøksprogrammer er den mest evaluerte formen for forebygging av fysiske overgrep mot barn...www.nkvts.no
Actual Anatomy: Teaching Your Children Body Parts - Colorado Coalition Against Sexual Assault
CCASA blogs allow Colorado advocates and survivors to share the stories. We use our voices because staying silent isn’t an option.www.ccasa.org
Jeg kan finne flere internasjonale studier, men det er like mye fullt mulig for deg å skaffe deg informasjon ved å google det er veldig mye mer der ute som går i det samme.
Har googlet og finner mange som uttaler seg (som du linker til) uten å kunne vise til annnet enn erfaring om at det er viktig å snakke med barn om kropp, grenser og seksualitet. Finner ingen som kan vise til at barn som kan de anatomiske korrekte navnene er bedre til å fortelle om overgrep enn de som bruker litt enklere ord eller bedre på grensesetting. NKVTS oversikten som du linket til, som forøvrig er den mest faktabaserte linken du viser til, viser at det er mangelfull evaluering av forebyggende tiltak bortsett fra en type hjemmebesøks program. Synes dette er et veldig viktig tema! Hvis du kan finne flere internasjonale studier hadde det vært supert om du kunne gi meg en lenke til de for jeg vil gjerne lese de
Har googlet og finner mange som uttaler seg (som du linker til) uten å kunne vise til annnet enn erfaring om at det er viktig å snakke med barn om kropp, grenser og seksualitet. Finner ingen som kan vise til at barn som kan de anatomiske korrekte navnene er bedre til å fortelle om overgrep enn de som bruker litt enklere ord eller bedre på grensesetting. NKVTS oversikten som du linket til, som forøvrig er den mest faktabaserte linken du viser til, viser at det er mangelfull evaluering av forebyggende tiltak bortsett fra en type hjemmebesøks program. Synes dette er et veldig viktig tema! Hvis du kan finne flere internasjonale studier hadde det vært supert om du kunne gi meg en lenke til de for jeg vil gjerne lese de