Bruk av smokk?

Mysore

Flørter med forumet
Skal dere la barnet bruke smokk eller ikke?
Jeg fikk med en i mammaboxen og lurer nå fælt. Har hørt om flere som sier at du aldri må gi barnet smokk, men aldri fått med meg hvorfor de ikke skal ha det?

Er det en bra eller dårlig ting? Noen med erfaringer som vil dele? :-)

Bare gode erfaringer :) Hun roet seg og koste seg med smokken istedenfor for at hun sutret og var urolig pga sugebehov. Ga den til sabeltann når hun var 2,5. Ikke noe problem her, men er absolutt interessert i å høre noen gode argumenter for å ikke bruke, ettersom jeg uten og blunke hadde tenkt til å bruke denne gangen også.

pgr av tenner som blir skjeve og at smokken kan løsne og gå inn i halsen. kan være det hvertfall.

Min brukte det. Var en fin trøst for han. Sluttet før han var tre. Mange barn tyr til tommelen hvis de ikke får smokk, og den er jo vanskeligere å ta ifra de, når det er på tide å slutte :)

Kommer til å bruke det hvis babyen vil bruke det :) brukte det på snuppa mi også, veldig god å ha :)

Vesla fikk smokk 4 dager etter fødsel. :P Store deler av tiden på sykehuset gikk til å la henne bruke puppen eller lillefingeren min som smokk, så da fant vi ut at det var bedre å innføre tutten. Null problem. :)

De sier det at tidlig introdusering av smokk kan ødelegge for ammingen. Det fikk jeg høre da jeg lå på sykehuset.

Gjett om jeg skal! Denne gangen skal jeg lytte til meg selv. For med nummer 2 gjorde jeg alt hva de på fødestua og helsestasjon sa, og når jeg tenkte etter 14 dager at nå skal hun ha smokk. Da nekta hun å ta :( så denne skal få så fort jeg ser amminga går bra. Med nummer 2 gikk amminga kjempe fint, så skjønner ikke hvorfor jeg hørte sånn på de. Men nå når hun er 2,5 år er det veldig greit da.

Hvis hun her har like stort sugebehov som storebror hadde så skal hun få smokk! Jeg tenkte på å ikke gi han smokk, men jeg gikk fort bort i fra det da jeg merket hvor stort sugebehovet hans var :p

Storebror ville ikke ha smokk, så da var jo saken grei :) Han suttet heller ikke på tommelen.
Selv var jeg helt avhengig av smokken som liten. Ser på bilder fra jeg var baby/liten jente og hadde da en smokk i munn, en i hver hånd og en fest i klærne som sikkerhet :P Litt vel mye.. Hehe. Har slitt med overbitt og måtte ha regulering da jeg var yngre. Vil tro smokken(e) er en stor del av årsaken til det.

Er ikke i tvil! Tar med smokk på sykehuset denne gangen! Aldri hørt at en smokk har løsnet!? Når det gjelder tenner og språkutvikling så stemmer nok det, men det gjelder å slutte med den før dette blir et problem :) og det er jo ikke alltid enkelt for alle!!

Smokk!!! Uten tvil!!! Og blir nok å tamed på fødestuen også.

Smok skal visstnok kunne lage problemer med sugeteknikken på puppen, slik at babyen enten ikke får til å suge/ta til seg næring, eller at de suger feil slik at man får såre brystvorter.

Jeg har ikke erfart noen av disse tingene. Smokk er gull verdt altså...

Smokken har reddet mange utålmodige situasjoner og jeg kommer absolutt til å prøve med smokk. Helst til ammingen og melken er ordentlig i gang. Ventet 8 uker (eller var det 4) med førstemann, det var lenge. Men var da så redd førstegangs.

Kommer nok til å bruke smokk denne gangen om baby vil ha den. Men vil ikke ha en unge som bruker sutt hele døgnet. Da det ser forferdemig ut når de blir eldre. Men til soving er det greit:) det reduserer også faren for krybbedød å bruke smokk..

Tvillingene mine brukte smokk, og skal uten tvil tilby smokk denne gangen også. Stor fordel! Her sluttet de uka de fylte tre år. Null problem med språkutvikling og tenner. Tannlegen sa til oss at så lenge de slutter før 3,5-4 år, går det seg til. Nå får jo ikke barna gå rundt med smokk i barnehagen, så det begrenser seg selv om barnet begynner i barnehage ved ca ett års alder.

Vi ga smokk til nummer 2. Han er veldig glad i den. Nå blir han fire i januar og bruker fortsatt, vi har ikke vært strenge nok med å få den bort :-( Så jeg vet ikke helt jeg..

Jepp, innførte smokken tidlig. Det er kos, trygghet (og ro for mor og far ;). Brukes kun ved soving på 1,5 åringen nå da. Fra han var under året, gikk over til bare natt/dupp/biltur. Storebroren slutta helt uten problemer da han var 2,5 år, da "ga han" smokken videre til lillebror.

Takk for alle tilbakemeldinger, høres ut som flertallet er for smokk. Så da tør jeg også ta sjansen om hun vil ha når hun kommer ;)

Back
Topp