Bruk av iPad som «barnevakt» i barnehagen?

Ja jo nei. Bhg forteller ikke alltid foreldre hele sannheten. Er en del taushetsplikt fra de ansatte. Var en del iPad på avdelingen til minste pga hans sykdom som gjorde han urolig og agresiv. Da ble det for de andre barnas sikkerhet. Min datter drev med iPad i flere dager pga ett annet barn som hu var med på å hjelpe. Men er også enig i at uten en grunn så er det helt unødvendig. Nå elsker min sønn bøker så ikke noe mer iPad. På min datters avdeling er det ikke like mye iPad lengre fordi det var kun for en liten periode. Sånn det er her så sier ikke de ansatte ifra ved liten bemanning. Veldig frustrerende for både foreldre og ansatte. Men er rett og slett ikke lov.

Jeg er delt.

I følge ny rammeplan har ipad og teknologi kommet for å bli, og det er faktisk sånn at vi må forholde oss til rammeplanen..

Men når det er sagt, så finnes det flere måter å bruke ipad på. Til læring ja, men som barnevakt nei.

Og så er det forskjell på småbarn og storbarn tenker jeg. De store har mer utbytte av de gode pedagogiske appene som det har begynt å komme en god del av. De må også forberedes til skolestart med tanke på å bruke en ipad til læring.
Det trenger ikke de små.
Her fikk barnehagen TV og iPad fra kommunen. Styrer sendte ut mail i forkant om at det skal brukes til nettopp det du beskriver. Pedleder sendte ut mail der det stod noe som at de ikke skal bruke det til å sitte og se på film hele tiden osv.

Vet du hva de bruker det til? Film. Spill. I perioder har de sett på TV hver eneste dag jeg har hentet. Vet ikke helt hva som er så utviklende og sunt med å sitte og se på cars. Det har gjort at vi ikke kan vise film hjemme i helga, for barnet sitter allerede alt for mye med det i bhg. Jeg har begynt å notere det ned hver eneste gang de bruker det for å kunne dokumentere det ved en ev. klage

Her fikk barnehagen TV og iPad fra kommunen. Styrer sendte ut mail i forkant om at det skal brukes til nettopp det du beskriver. Pedleder sendte ut mail der det stod noe som at de ikke skal bruke det til å sitte og se på film hele tiden osv.

Vet du hva de bruker det til? Film. Spill. I perioder har de sett på TV hver eneste dag jeg har hentet. Vet ikke helt hva som er så utviklende og sunt med å sitte og se på cars. Det har gjort at vi ikke kan vise film hjemme i helga, for barnet sitter allerede alt for mye med det i bhg. Jeg har begynt å notere det ned hver eneste gang de bruker det for å kunne dokumentere det ved en ev. klage
Oi. Ja det var å dra det litt for langt.
Det ville jeg sagt fra om.

Oi. Ja det var å dra det litt for langt.
Det ville jeg sagt fra om.
Ja. Har drøyet fordi jeg har mast endel om et mobbeproblem der. Føler jeg risikerer å bli masekjerringa og til slutt ikke blir tatt på alvor.

Ja. Har drøyet fordi jeg har mast endel om et mobbeproblem der. Føler jeg risikerer å bli masekjerringa og til slutt ikke blir tatt på alvor.
Skjønner hva du mener.. Men samtidig skal ikke du bli sett på som en masekjerring fordi du tar tak i ting. Mobbing er alvorlig og må tas opp, og det er jo ikke greit at de ser for mye film heller

Skjønner hva du mener.. Men samtidig skal ikke du bli sett på som en masekjerring fordi du tar tak i ting. Mobbing er alvorlig og må tas opp, og det er jo ikke greit at de ser for mye film heller
Nei, er ikke greit. Men har vært mye dårlig der... På andre områder også. Litt utskifting i personale nå - håper det hjelper.

Nei, er ikke greit. Men har vært mye dårlig der... På andre områder også. Litt utskifting i personale nå - håper det hjelper.
Mener å huske fra en annen tråd ja. Dere har ikke flere bhg i nærheten var det sånn?

Håper det hjelper å skifte ut litt ja.

Vi er tydelighvis i samme båt!

Greit å bruke det som en ressurs, men ikke som en snarvei :)
I min bhg tror jeg ikke de bruker ipad!
Ihvertfall ikke sett det i småbarn her :)

Du kan alltids spørre på foreldremøte, da får du sikkert et godt svar og en forklaring.

En del av rammeplanen er det et krav om at barna skal lære digitalt verktøy.

Barna leker og er aktive i barnehagen hele dagen, om de har en 20 min iPad tid på slutten av dagen 2-3 ganger i mnd er ikke negativt i mitt hode.

Hvorfor er det så ille at de får kjennskap med digitale verktøy i barnehagen? Når foreldrene selv bruker iPad som barnevakt?

Ofte kan barn se på relevante ting som gjenspeiler tema de har i bhg. De kan også bruke det til ulike ting.

Ofte trenger barna også en liten timeout fra alt som skjer i barnehagen. Å lese bøker, ha hvilestund eller en rolig stund er også et krav som står i rammeplanen.

Spør på møtet -

Du kan alltids spørre på foreldremøte, da får du sikkert et godt svar og en forklaring.

En del av rammeplanen er det et krav om at barna skal lære digitalt verktøy.

Barna leker og er aktive i barnehagen hele dagen, om de har en 20 min iPad tid på slutten av dagen 2-3 ganger i mnd er ikke negativt i mitt hode.

Hvorfor er det så ille at de får kjennskap med digitale verktøy i barnehagen? Når foreldrene selv bruker iPad som barnevakt?

Ofte kan barn se på relevante ting som gjenspeiler tema de har i bhg. De kan også bruke det til ulike ting.

Ofte trenger barna også en liten timeout fra alt som skjer i barnehagen. Å lese bøker, ha hvilestund eller en rolig stund er også et krav som står i rammeplanen.

Spør på møtet -

Jeg tenker at en 2 åring ikke trenger kjennskap til digitale verktøy verken i barnehagen heller hjemme. Jeg bruker ikke iPad som barnevakt. Ser ser storebror og jeg 15-20 min på Barne-TV på vanlig TV før kveldsmat ellers er TV og iPad avslått når ungene er tilstede. Å lese bøker er mye bedre timeout da får de også voksen kontakt og oppmerksomhet.

Jeg tenker at en 2 åring ikke trenger kjennskap til digitale verktøy verken i barnehagen heller hjemme. Jeg bruker ikke iPad som barnevakt. Ser ser storebror og jeg 15-20 min på Barne-TV på vanlig TV før kveldsmat ellers er TV og iPad avslått når ungene er tilstede. Å lese bøker er mye bedre timeout da får de også voksen kontakt og oppmerksomhet.

De får voksenkontakt og nærhet hele dagen i bhg. De tar ingen skade av iPad en liten stund i ny og ned i barnehagen.
Digitale verktøy er lovpålagt gjennom rammeplan for barnehager, dette gjelder over hele landet. Vi kan ikke vike rammeplanen, det er brudd på opplæringsloven.

Med digitale verktøy mener vi også fotografering med kamera, hjelpe til å legge inn bilder på fotoramme osv. Det handler ikke kun om iPad.

Men å være passiv å sitte lenge å se på iPad er ikke helt innafor. Tror nok de fleste blir ukonsentrerte og lei etter en kort stund.
Vi bruker iPad i barnehagen til å laste ned morsomme sanger på YouTube, der vi både synger og danser.

Jeg jobber i barnehage og syns ikke det er greit å bruke digitale verktøy som barnevakt. Det fins andre løsninger ved lav bemanning eller urolige barn.
På min avdeling bruker vi ipad sammen med barna (pedagogiske spill, lete fram faktainformasjon, se bilder, video og høre musikk relatert til temaarbeid osv), men dette skjer ganske sjelden. De får ikke bruke ipad til å spille på eller se film utenom dette. Smartboarden vår bruker vi mye, til memoryspill og felles dansesamling for hele barnehagen.

Back
Topp