Bruk av iPad som «barnevakt» i barnehagen?

Stolt mamma

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Ettee sommerferien har jeg lagt merke til at nesten hver dag jeg henter i barnehagen (småbarns avd) sitter barna foran iPaden og ser tegnefilm. Jeg synes det er en uting å bruke iPad som «aktivitet» barnehagen. Blir faktisk litt provosert. Jeg betaler ikke flere tusen kroner for at mitt barn skal sitte på rompa og se på iPad! Det var dagens lille utblåsning. Tenker å ta det opp på foreldre møte til uka, men før jeg gjør det lurer jeg veldig på hvordan det er i andre barnehager? Synes dere jeg overreagerer?

Ikke greit i det hele tatt, nei!

Vet at de brukte tegnefilm på storskjerm på slutten av dagen innimellom (stor avd) da mine gikk i bhg, men det var stort sett bare hvis det var plutselig sykdom blant de voksne (eller hos barna så de måtte smitteverne frem til foreldrene kom seg til bhg for henting).

Syns ikke du overreagerer. Jeg hadde blitt sur selv. For vi ønsker ikke at så små barn sitter for mye med iPad/telefon. De blir veldig fort avhengig av skjerm, og det ser vi på ettåringen. Hun får innimellom spille på mannens telefon, men hun får et anfall når vi sier det er nok. Hun blir ikke så sint om vi tar fra henne hvilken som helst leke, så merker det er noe spesielt med skjerm. Derfor syns jeg egentlig hun ikke skal få lov til å spille i det hele tatt.

Aldri sett iPad i bhg til våre barn. Håper ikke det er noen der heller. Hadde ikke vært greit

Nei, det synes jeg ingenting om! Jobber i bhg selv og synes det er sløvt av de voksne å bruke iPad på den måten. I læring ja, men ikke som barnevakt..

Er lett å havne i den fella, dessverre, men det er absolutt ikke greit! Vi har brukt å spille en del puddingtv på storskjerm ol, men det oppmuntrer ofte til bevegelse. En periode i vår Bhg ble det ofte satt på film på ettermiddagen når det begynte å bli lite folk(vi har 44 barn på AVD), så da måtte jeg rett og slett ta opp at det ikke var greit. Nå har vi en regel om at Max en fredag i mnd, men helst ikke det heller. Barna er ikke i barnehagen for å bruke dagen på å se på film.

Derimot er det mange positive ting med iPad og det er mange læringsspill på iTunes, så i noen tilfeller for noen barn er det svært lærerikt om det blir brukt riktig [emoji5]

Jeg er delt.

I følge ny rammeplan har ipad og teknologi kommet for å bli, og det er faktisk sånn at vi må forholde oss til rammeplanen..

Men når det er sagt, så finnes det flere måter å bruke ipad på. Til læring ja, men som barnevakt nei.

Og så er det forskjell på småbarn og storbarn tenker jeg. De store har mer utbytte av de gode pedagogiske appene som det har begynt å komme en god del av. De må også forberedes til skolestart med tanke på å bruke en ipad til læring.
Det trenger ikke de små.

I ferier med mindre bemanning og jeg henter sent, ser de gjerne sanger osv på ipad. Helt greit. Men ikke hver dag.

Jobber i bhg og jeg synes ikke det er greit. Vi har andre måter å bruke digitale verktøy på. Forskere verden over er enige om at nettbrett til barn under 18 måneder kan hemme språkutviklingen så jeg har gitt streng beskjed på avdelingen til mini at hun ikke har bruk for ipad enda. Ville gitt beskjed direkte til de ansatte ved henting eller ta det med ped.leder...

Absolutt ikke greit! Vi har iPader i barnehagen, men den brukes som et pedagogisk verktøy. Språkgrupper feks, med gode spill. Å se tegnefilm i barnehagen er greit en sjelden gang, ikke på fast basis. Barna har kanskje behov for en hvilestund, men da ville jeg heller gått for lydbok, rolig musikk, eller barneyoga om iPaden skal brukes.

Her brukes det i unntakstilstanden, sykdom, skikkelig dårlig vær og flere barn har våte klær etc, da er det helt greit. Men ikke på fast basis, det hadde jeg tatt opp

Jeg er delt.

I følge ny rammeplan har ipad og teknologi kommet for å bli, og det er faktisk sånn at vi må forholde oss til rammeplanen..

Men når det er sagt, så finnes det flere måter å bruke ipad på. Til læring ja, men som barnevakt nei.

Og så er det forskjell på småbarn og storbarn tenker jeg. De store har mer utbytte av de gode pedagogiske appene som det har begynt å komme en god del av. De må også forberedes til skolestart med tanke på å bruke en ipad til læring.
Det trenger ikke de små.

Helt enig.

Tegnefilm på iPad er jeg helt imot, men finnes fine pedagogiske spill for de små men ser helst bhg lærer barna via lek, tur, kreativitet. Skjønner godt du reagerer og jeg hadde tatt dette opp. Betaler ikke for at de skal se tegnefilm!

Greit for meg, men ikke hver dag, eller i timesvis. Hvilestund må de jo ha, ser ikke problemet med iPad noen ganger.

De gjør det kanskje bare helt på slutten av dagen? Hvis det er få ansatte og mange barn igjen?

Dumt om det skjer ofte selvfølgelig [emoji28]

IPad,data, smartboard, kamera osv. skal brukes av barna i bhg ift digital læring. Da som pedagogiske verktøy, og ikke som barnevakt.

Ville tatt det opp med styrer/ped.leder, for det er ikke ok, med mindre det var helt krise en ettermiddag der f.eks flere ansatte har blitt syke og gått hjem og det er umulig å få tak i vikar.
..men det skjer jo ikke hver
Er det for få voksne må styrer ta tak i det.

Takk for svar alle sammen. Dette skjer så og si daglig og det er kun tegnefilm ingen pedagogisk læring. Henter kl 14.15-14.30 så kan ikke være grunnet personalmangel på slutten av dagen (synes heller ikke det er noe god grunn). Skal ta det opp med barnehagen. Synes det er mye lettere å gjøre det nå som jeg vet at jeg ikke er alene med å mene at iPad og barnehage ikke henger sammen

aldri sett de hverken har ipad eller tegnefilm i bgh her... tenker det er fint foreldrene kan bruke litt skjerm på kveldene, er ofte alene så trenger faktisk dette for å få hverdagen i sammen inni mellom...

Back
Topp