Bruk av doppler

Bølle_frø

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Det sies at overdreven bruk eller bruk av doppler for ofte ikke er bra.

Men hva mener/synes dere er overdreven bruk?

Jeg tørr ikke ha dopler! Hadde kommet til å brukt den masse og leste ved siste svangerskap at det ikke er bra :/

Jeg sjekker et par ganger i uken. Hvertfall nå før jeg ikke kjenner spark :-)

Jeg sjekker et par ganger i uken. Hvertfall nå før jeg ikke kjenner spark :)

Jeg gjør også som deg. Og føler ikke at det er FOR mye. Men noe særlig mer enn det tørr jeg ikke å bruke den likevel :p Siden kvalmen og oppkastet har gitt seg og jeg ikke kjenner noe spark enda så vil jeg sjekke at det fortsatt er liv for å roe meg selv ned :)

Jeg sjekker en gang i uka. Vær søndag setter jeg og samboer oss ned med doppleren og hører. Av og til hører vi og andre ganger ikke. Tar det veldig avslappet. En fin "sammenting" å gjøre. :) er superkoselig. :)

Jeg gjør også som deg. Og føler ikke at det er FOR mye. Men noe særlig mer enn det tørr jeg ikke å bruke den likevel :p Siden kvalmen og oppkastet har gitt seg og jeg ikke kjenner noe spark enda så vil jeg sjekke at det fortsatt er liv for å roe meg selv ned :)

Ja jeg hører ikke så veldig lenge av gangen. Et par minutter holder. Men da vet jeg at alt er bra :-) Doppleren har hjulpet meg gjennom småblødninger og unødvendig urolighet. Glad jeg har kjøpt! :-) aldri vært urolig om jeg ikke har funnet, men stort sett funnet hver gang da siden uke 11. :-)

Ja jeg hører ikke så veldig lenge av gangen. Et par minutter holder. Men da vet jeg at alt er bra :) Doppleren har hjulpet meg gjennom småblødninger og unødvendig urolighet. Glad jeg har kjøpt! :) aldri vært urolig om jeg ikke har funnet, men stort sett funnet hver gang da siden uke 11. :)

Ja, ikke sant! helt enig :) det har vært verdt kjøpet ;)

Jeg har ingen tro på at det er farlig å bruke doppler. Produsenten av feks angelsounds dopplerne er jo de som lager ultralyd utstyret til sykehusene. Jeg vedder mye på at dersom det var påvist at dette er farlig, ville de ikke vært lovlige.

Jeg kjøpte Doppler av en bommert. Men har tatt den i bruk et par ganger.

Ville selge den, men bestemt at jeg selger den når jeg begynner å kjenne spark. :)

Har fått lånt av ei venninne, men bruker den sjeldent. Hva er det som kan være galt med det?

Jeg har bare lest det en plass. Husker ikke hvor i farten, men mener det skal være fordi de sender ut noen slags form for varmesignaler som ikke skal være bra for fosteret siden den da kan bli overopphetet. Nå tror jeg ikke det finnes noen sikre svar på at de er så farlige. Jeg mener, hvorfor selge noe og godkjenne det hvis det skulle være farlig? Men alt nå i dag er farlig samme hva det gjelder, mat,drikke, osv :p

Jeg har ikke doppler og har ikke følt behovet verken nå eller med forje. De er jo ikke like sikkre som de som jordmor og sykehuset har i tillegg til at man ikke er drevne på bruken av de, så å ikke finne hjerteslag kan fort bli mer stressende enn å ikke ha utstyret tilgjengelig.

Skjønner de som ønsker å bruke doppler etter uke 23-24. Da kan man jo faktisk gjøre noe om det står ille til med den lille, men før da er det jo likevel ikke noe man får gjort så da er det "unødvendig" å bruke doppler når det ofte kan føre til mer stress.

Har lest at mange ofte tar feil av det de tror er babyens hjerteslag når det egentlig er mors puls de hører.

Men her er det jo mange som har god erfaring ser jeg.

Her er to "nyere" saker ang dette

http://www.nrk.no/ho/lege-mener-doppler-er-farlig-1.11771260

http://m.side2.no/foreldre/lege-advarer-gravide-mot-hjemmeultralyd/8454321.html

Man vet ikke nok om konsekvensen av bruk av doppler PR i dag skriver de, og det et jo sånn med mye utstyr og (og medisin) at det tar mange mange år før man vet sikkert...
Dette med stress hos barnet og hos mor går jo også i hverandre.
Stresser mor så merker barnet det.

Jeg mener også at alle som har utført undersøkelse på meg, doppler hos jordmor, vanlig ultralyd på sykehuset og 3D på klinikk i Oslo kun har gjort en kort undersøkelse og avslutter når man har tatt de nødvendige målene/undersøkelsene.

Om det et tilfeldig at våkne babier i mors mage beveger seg bort fra apparatet vet jeg ikke men føler at babi alltid beveger deg bort...

Så siden vi ikke vet for sikkert, så ville jeg latt være.

Så også at Angel Sound advarer mot at det finnes piratkopier å få kjøpt på eBay....

Jeg har også bevisst valgt å ikke kjøpe dopler. Flest og fremst fordi jeg har lest at for mye ultralyd og bruk av dopler ikke er bra for fosteret.

Det er jo lite man kan gjøre om fosteret ikke lever før uke 24 uansett tenker jeg. Og når man kjenner spark etterhvert er jo det den beste indikasjonen på at alt er bra:)

Back
Topp