Brudd og hovedomsorg

nystart

Andre møte med forumet
Trenger litt hjelp her...

Kort fortalt: datter på snart 1 år, samboere med delt omsorg, går i familieterapi, usikker på om det er noen annen utvei enn brudd. Han sier at han kommer til å gjøre alt han kan for å få hovedomsorgen for henne, og kommer til å bruke advokat mot meg.
Delammer fremdeles, men får også 3 måltider fast føde og erstatning innimellom. Han mener at amminga ikke har noe å si, så lenge det er erstatning og andre måltider.
Han er veldig god til å prate for seg, mens hos meg kommer tårene så fort

Noen som har opplevd noe av det samme, og hva ble utfallet?

Hvor store sjanser er det for at han får hovedomsorgen?

Så lenge han allerede nå truer med dette, ville jeg skaffet meg en advokat. Du har sannsynligvis rett på fri rettshjelp. La all kommunikasjon gå gjennom advokaten, ikke forhold deg til han før dere har signert en avtale.
Da slipper du dette med at tårene kommer så fort, foran han. Da får advokaten din ta den delen, og så er han din kanal videre..
Høres ikke ut som at han lever helt på vår planet..
Så lenge du ammer, så vil ikke han få hovedomsorg, mest sannsynlig. Det er ikke spesielt gunstig med delt omsorg for så små barn heller, og familievernkontoret vil antakelig ikke tilråde deling. De vil antakelig anbefale hovedomsorg hos en og samvær med den andre. En slik meglingsattest vil være gyldig i et år, før man revurderer situasjonen.

Lykke til!

ORIGINAL: Pijah

Så lenge han allerede nå truer med dette, ville jeg skaffet meg en advokat. Du har sannsynligvis rett på fri rettshjelp. La all kommunikasjon gå gjennom advokaten, ikke forhold deg til han før dere har signert en avtale.
Da slipper du dette med at tårene kommer så fort, foran han. Da får advokaten din ta den delen, og så er han din kanal videre..
Så lenge du ammer, så vil ikke han få hovedomsorg, mest sannsynlig. Det er ikke spesielt gunstig med delt omsorg for så små barn heller, og familievernkontoret vil antakelig ikke tilråde deling. De vil antakelig anbefale hovedomsorg hos en og samvær med den andre. En slik meglingsattest vil være gyldig i et år, før man revurderer situasjonen.

Lykke til!

Vi har ikke gjort det slutt enda, prøver med familieterapi for å se om vi kan klare å holde sammen, så føler det blir feil å koble inn advokat allerede nå.
Begge to har fast jobb, jeg er i permisjon et par måneder til før han skal ta sin del.

Har lest at de fraråder delt omsorg når de er så små, dette har jeg også prøvd å snakke med han om. Men han kommer da bare til å kreve at det er han som får hovedomsorgen, og jeg bare samvær. Han mener det ikke er en selvfølge at jeg skal ha hovedomsorgen, og at hun kommer til å ha det like bra hos han. Jeg mener hun er knyttet til meg på en litt annen måte, det er han helt uenig i.

Med så små barn, hvor mor frem til nå har hatt hovedomsorgen, skal det en del til før far får hovedomsorgen etter brudd.
Vanligvis må man kunne vise at mor er uskikket, type rusmisbruker eller psykisk syk nok til at hun ikke kan ta seg av barnet forsvarlig.

50/50-deling anbefales ikke før TIDLIGST 3 år, domstolene skal i følge departementet (BLD) ikke dømme delt omsorg før ved 7 års alder, selv om de nok kan vedta å fortsette en eksisterende avtale om delt omsorg.

Skaff deg advokat så fort det blir tatt et valg om brudd, og forbered deg på bråk.

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Umuliusen

Vil si det er LITEN sjanse for at han får hovedomsorg. Isåfall får dere vel 50/50 deling.

De dømmer ikke 50/50 så lenge det ikke er avvik hos mor so gjør at dette er det beste.

TS: Han kan ikke bare gå inn og få hovedomsorgen uten videre. Ser gang på gang at menn sier dette. Bare skaff deg en advokat.

Vi må jo igjennom mekling, og der kommer vi IKKE til å bli enige om hvem som skal ha hovedomsorgen/ hvem hun skal ha fast bosted hos. Dermed blir det retten neste.. Iom at de ikke deler 50/50 på så små barn, er jeg redd for at de dømmer slik at hun får fast bosted hos han, mens samvær med meg... [:(]
Han sier at det ikke er en selvfølge lengre at fast bosted blir hos moren, men at det nå ofte er at det også kan bli hos faren

ORIGINAL: Minerva

Med så små barn, hvor mor frem til nå har hatt hovedomsorgen, skal det en del til før far får hovedomsorgen etter brudd.
Vanligvis må man kunne vise at mor er uskikket, type rusmisbruker eller psykisk syk nok til at hun ikke kan ta seg av barnet forsvarlig.

50/50-deling anbefales ikke før TIDLIGST 3 år, domstolene skal i følge departementet (BLD) ikke dømme delt omsorg før ved 7 års alder, selv om de nok kan vedta å fortsette en eksisterende avtale om delt omsorg.

Skaff deg advokat så fort det blir tatt et valg om brudd, og forbered deg på bråk.

Bråk er jeg forberedt på.. vi kommer ikke til å ende opp som venner akkurat..
Forhåpentligvis klarer vi å holde sammen, men må si at jeg tviler på det. Terapauten vår har også sine tvil...

Nå bor vi jo sammen og har delt foreldrerett/omsorg, så jeg har jo ikke hovedomsorgen. Så usikker på hvordan det blir når det blir slutt....

om det blir brudd før han skal ut i permisjon, så kan du få overført fedrekvoten til deg mener jeg.

ORIGINAL: nystart

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Umuliusen

Vil si det er LITEN sjanse for at han får hovedomsorg. Isåfall får dere vel 50/50 deling.

De dømmer ikke 50/50 så lenge det ikke er avvik hos mor so gjør at dette er det beste.

TS: Han kan ikke bare gå inn og få hovedomsorgen uten videre. Ser gang på gang at menn sier dette. Bare skaff deg en advokat.

Vi må jo igjennom mekling, og der kommer vi IKKE til å bli enige om hvem som skal ha hovedomsorgen/ hvem hun skal ha fast bosted hos. Dermed blir det retten neste.. Iom at de ikke deler 50/50 på så små barn, er jeg redd for at de dømmer slik at hun får fast bosted hos han, mens samvær med meg... [:(]
Han sier at det ikke er en selvfølge lengre at fast bosted blir hos moren, men at det nå ofte er at det også kan bli hos faren

Leste akkurat en undersøkelse fra en aleneforelderforening som viser at far får hovedomsorgen i 45-50% av tilfellene.
Men i nesten alle disse sakene er det ting som taler sterkt mot den ene eller andre parten - altså at mor har forhindret samvær, flyttet langt vekk med barna, eller på annen måte er uskikket til å ha hovedomsorgen.
I de tilfeller hvor foreldrene stiller likt, begge har hatt like mye omsorg og barnet er like knyttet til begge, dømmes det fortsatt i mors favør i over 75% av sakene.

ORIGINAL: Pijah

Lykke til!

Back
Topp