Bronkitt...

Trudde ikkje det var smittsomt?

Eg har kronisk bronkitt
(dvs hver gang eg  blir det minste forkjøla , setter det seg i bronkiene mine)
Men  eg kan ikkje smitte andre , med de medfødte dårlige lungene mine.[8D]

Fins andre typer bronkitt kanskje?

"Akutt bronkitt varer vanligvis i 10–11 dager. Det kommer ofte sammen med, eller rett etter, forkjølelse eller influensa, men man kan også få det alene. Akutt bronkitt er smittsomt, og starter ofte med tørrhoste — gjerne om natten. Etter noen få dager går hosten over til å bli mer produktiv, og det er vanlig å få lav feber (ofte omkring 38 °C), utmattelse og hodepine. Feberen og utmattelsen kan vare ned til noen få dager, men den produktive hosten kan vare i noen uker."

Dette fant jeg på wikipedia da, så om det stemmer vet jeg ikke [&:]

åja nei da har ikkje peiling..[8D]

Lucasn hadde jo dett for noen uker siden, og jeg spurte legen om det var smittsomt. Han sa det var ikke så smittsomt det nei..

Har aldri hørt om akutt bronkitt jeg. Elsa har nettopp hatt en runde. Hun har hatt bronkitt eller begynnende bronkitt tre ganger. [&:] Er visst ganske vanlig hos de små fordi det er så kort vei, luftveiene er ikke helt modne og de har vansker med å få ut snørr og slim. Her begynner det med hoste og snørr noen dager. Altså vanlig forkjølelse. Så får hun lav feber (rundt 38) og en slags hvislende lyd i brystet. Det går over med antibiotika. Hun får slimløsende i tillegg. Jeg trodde dette var det samme som med lungebetennelse, bihulebetennelse etc. Det er forkjølelsen som er smittsom, bronkitten er en komplikasjon. Men vet ikke sikkert altså. Jeg har holdt henne hjemme fra barnehagen, men det er pga almenntilstanden, ikke smittefaren.

Back
Topp