Bringebærbladkapsler...?

Nephertiti

Blir kjent med forumet
Hva er deres forhold til bringebærbladkapsler? Er det noen som har prøvd det i tidligere svangerskap?
Jeg har selv kjøpt det inn og begynt å ta. Er 30 + 3 nå, men er veldig usikker på om jeg er for tidlig... i butikken hvor jeg kjøpte dem sa de at jeg måtte vente til den siste måneden, men i flere nettbutikker står det at man skal ta dem de tre siste månedene!! Hva har dere gjort og hvilke erfaringer har dere med disse???
 
Bare tull å bruke pengene på sånt syns jeg. Babyen kommer når den er klar for det.
 
Jeg brukte det sist, og mener at man ikke skal begynne med dem før etter uke 36. De skal hjelpe modningsprosessen i livmora og etterhvert frembringe modningsrier. Ville ikke begynt så tidlig hvis jeg var deg :)
 
Fra uke 35-36 har jeg også lest/hørt.
Så sett dem på vent ett par uker til :)

Vet om flere som fast bestemt mener at disse kapselene har hjulpet til med modningsprosessen.
Skal prøve de selv.
 
Hvordan kan man vite om det de disse kapsler som bidrar til modning? Folk føder jo i forskjellige uker uten å ha tatt noen kapsler.
 
Jeg har trua! Har aldri prøvd det selv, men skal definitivt det denne gangen.. Når det gjelder at man ikke vet om det virker eller ikke, tenker jeg at det er sikkert vært et forsøk ;) på Urtesenteret.no står det:

"Bringebærblad som fødselsforberedende urtemedisin

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder,

Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den enklere. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen.

En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen."

 


EnLitenOverraskelse skrev:
Jeg brukte det sist, og mener at man ikke skal begynne med dem før etter uke 36. De skal hjelpe modningsprosessen i livmora og etterhvert frembringe modningsrier. Ville ikke begynt så tidlig hvis jeg var deg :)


samme her.

Vel, hadde ikke kapslene men teen... oppdaget at jeg likte den så var ikke noe problem for meg å "bruke penger" på det heller;)
 
Ville aldri i verden tatt noe for å fremskynde modning på et såpass tidlig tidspunkt. Det er ennå +/- 10 uker til termin... Ville i allefall ventet til etter uke 36.
 
Fekk bringebærblad av ei vennina som va fast bestemt på at detta va einaste grunnen te at hu ikkje rivna.
Eg må innrømma at eg e kritisk te sånt, og flirte litt av det... og gjer det fortsatt.
Sorry altså, eg klare ikkje å ta det seriøst at detta vidundermiddelet e så hjelpsom.
Eg brukte det til siste dag, men ane ikkje om det ville utgjort noe forskjell.
Kommer ikkje til å prøve noenting denne gangen, verken det elle kjerringråd :)
Ting blir vel bare som det blir tenker eg, og babyen kjeme når den kjeme... :)
 
Jeg tok både kapsler og modningsakupunktur sist. De hjalp ikke meg noe. 42 timer med rier før lillejenta ble tatt med vakuum..

Men asså, det er jo vnskelig å vite hvordan fødselen blir/ hadde blitt uten...
Jeg skal ikke bruke det denne gangen for å si det sånn. Kan jo hende det har bedre effekt på andre fordi, da.. :)
 
Jeg brukte det siste mnd sist. Ingen virkning. Jeg var ikke moden i det hele tatt på overtidskontroll 7 dager over. Satte i gang fødsel og tvinga lillemor ut på dag 11. Det hjalp ikke mot revning heller så denne gangen sparer jeg bare de pengene.
 
Kommer sikkert til á drikke te fra uke 36 som sist. Tror ikke det hjalp sá mye siden jeg ble satt i gang pá overtid og babyen tilslutt kom ut med sugekopp. Men próver igjen!
 
Jeg tok kapslene fra uke 30 tror jeg det var. I begge mine sva grrskap.
ikke for jeg ville modnes fortere!
men for de hjelper livmoren.mer effektive rier. ikke rakne. Og at livmoren trakk seg bra sammen itte fødselen.

jeg har hatt lette raske fødsler. Med effektive rier.ingen rakning og hu ene som sjekka meg 3 timer etter fødselen sa li moren min hadde trukket seg veldig bra sammen til nettopp ha født.

om det var kapslene?jeg tror det.
 
Back
Topp