Bringebærblad-kapsler

Iam

Forelsket i forumet
Noen av dere som har planer om å ta disse kapslene før fødsel?

Jeg tenkte jeg skulle gå til innkjøp av disse. Har gått på de før fødsel med de andre to også. Og hatt kanon gode fødsler, de har vært raske, ingen form for revning og begge to er født en uke før termin. Med han siste vare jeg i familieselskap 16timer etter jeg hadde født :p
Men om det er disse kapslene som har gjort det vet jeg ikke :p men hvorfor risikere :p hehe

Jeg har nettopp begynt å drikke teen. Har ingen erfaring med denne og vet ikke om det funker.så lenge det ikke var til noe skade tenkte eg at det var greit å prøve :)

• Liker
Reactions: Iam
Kopierte dette fra en annen side :p

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder, Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den enklere. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen. En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen.

Jeg brukte de sist og hadde styrtfødsel. Så vet ikke om jeg tørr denne gangen :o
Men det positive er at jeg revna ingenting, og fødselen gikk jo fort (litt i raskeste laget).....

• Liker
Åh, hadde planer om å kjøpe meg i dag. Men har problemer med å gå nå, så skal prøve å overtale mannen til å dra å kjøpe te og garn til meg :D Gikk 10 dager over sist, og håper jeg slipper det nå, og at teen kanskje kan hjelpe meg litt ;) Tør ikke ta kapslene enda, prøver de hvis det blir overtid!

• Liker
Hadde også styrt fødsel på begge mine :)
Eldste tok akkurat 3timer fra første rie (som var første tegn til at det var noe fødsel på gang) til han var ute.

Og andre mann brukte jeg nøyaktig 1time og 30min fra første tegn (rier) på at fødselen va i gang til han var ute.

Så lenge jeg når sykehuset denne gangen også, er jeg fornøyd :p
Har kun 4min kjøring til sykehuset. Så håper det klaffer bra med barnevakt og alt denne gang.
Men jeg tørr å våge meg på disse kapslene denne hang også ;)

Skal disse kapslene være mer effektivt enn å drikke teen?

Det jeg har lest er at teen kan du drikke mye tidligere i svangerskapet.

Kapslene skal du ikke ta før i de siste ukene. Så det er gjerne mer konsentrert enn teen som bare er vann som er trukket av bladene?
Men jeg har ingen peiling :p
Jeg går for kapslene hvertfall ;)

Jeg brukte de sist, aner ikke om de funker men da sikra jeg meg med bringebærbladkapsler, perineumolje og fødselsforberedende akupunktur. :p

Alt i alt hadde jeg en lett, ukomplisert fødsel uten rifter eller store plager etterpå. Så jeg bruker samme oppskrifta denne gangen og ser om jeg får samme resultat. ;)

Jeg brukte de sist, aner ikke om de funker men da sikra jeg meg med bringebærbladkapsler, perineumolje og fødselsforberedende akupunktur. :p

Alt i alt hadde jeg en lett, ukomplisert fødsel uten rifter eller store plager etterpå. Så jeg bruker samme oppskrifta denne gangen og ser om jeg får samme resultat. ;)

Jeg prøvde ingenting sist og prøver ALT nå :P Den beste forklaringen legene har på overtiden og keisersnittet er at hun lå i skjevstilling i fødselskanalen, så det kunne jo liksom ikke gått noe særlig annerledes, MEN Det blir moro å prøve lell ;)

her håper jeg på det samme :D Har gått på kapslene i 2 uker nå og skal begynne med den olja uka her :P Akupunktur er det vel fra uke 36 først som blir aktuelt! Gjør som deg - prøver alt :p

Det jeg har lest er at teen kan du drikke mye tidligere i svangerskapet.

Kapslene skal du ikke ta før i de siste ukene. Så det er gjerne mer konsentrert enn teen som bare er vann som er trukket av bladene?
Men jeg har ingen peiling :p
Jeg går for kapslene hvertfall ;)

Det høres logisk ut. :) Får ta meg en tur på helsekosten for å se hva de har.

Jeg prøvde ingenting sist og prøver ALT nå :P Den beste forklaringen legene har på overtiden og keisersnittet er at hun lå i skjevstilling i fødselskanalen, så det kunne jo liksom ikke gått noe særlig annerledes, MEN Det blir moro å prøve lell ;)
Haha, spørs om all verdens remedier hjelper på en baby som ligger feil, men verdt et forsøk :p

her håper jeg på det samme :D Har gått på kapslene i 2 uker nå og skal begynne med den olja uka her :P Akupunktur er det vel fra uke 36 først som blir aktuelt! Gjør som deg - prøver alt :p
Verdt et forsøk iallfall ;)

Når skal man stare med de kapslene og oljen? Det har jeg glemt :p

Back
Topp