Bringbærkapsler?

Når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje ikke jeg gidder å bruke penger på det.. har jo fremdeles gravidvitaminer i skapet som jeg kjøpte da jeg bikka over i 2.trimester.. har tatt ca halvparten,resten har jeg glemt. Ikke noe vits å kjøpe noe til å fylle skapet med :p

Jeg tar svangerskapsvitaminene hver eneste dag :P Spekulerer på å ta bringebærbladkapsler og kjøpe olje for å smøre meg med også.. Alt som kan gjøre opplevelsen litt bedre må prøves :P

Hva skal det hjelpe for?
Aldri tatt de. Har hatt 3 superlette fødsler. Ble klipt med førstemann og revnet minimalt med de 2 andre.
Men det med raske fødsler ligger i familien

Auuu, kjenner jeg får frysninger helt inn til skjelettet hver gang noen nevner Klippet.

GRØSS!!!

Nei noen sier det skal hjelpe for lettere modning, rask åpningsfase og ikke så mye rift ol etterpå.
Etter rier også tror jeg??

Men jeg er ikke noe flink til å huske på å ta piller. så jeg dropper det.

Holder meg til gravidmassasjen å akkupressur modningen jeg :D

Jeg tar svangerskapsvitaminene hver eneste dag :p Spekulerer på å ta bringebærbladkapsler og kjøpe olje for å smøre meg med også.. Alt som kan gjøre opplevelsen litt bedre må prøves :p

Kjøpte olje å kapsler sist, brukte det 3 ganger kanskje :P WASTE OF MONEY :P

Hva skal det hjelpe for?
Aldri tatt de. Har hatt 3 superlette fødsler. Ble klipt med førstemann og revnet minimalt med de 2 andre.
Men det med raske fødsler ligger i familien
Fra internetten:

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder, Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den enklere. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen. En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen.

Kjøpte olje å kapsler sist, brukte det 3 ganger kanskje :p WASTE OF MONEY :p
Klart, dumt å kjøpe når man ikke bruker :) Har noen pakker med "thermoloss" stående i skapet for å si det sånn.. :P Men i forhold til svangerskapet har jeg fått samme rutinen som jeg hadde med p-piller før :)

Hmmm, det hørtes jo spennende ut med di kapslene:) jeg hadde igrunn en ukomplisert fødsel sist, med fødsel på termin og null rift.. :) men om det kunne satt i gang noe littegrann tidligere så hadde ikke det gjort noe da.. :) er riiiimelig sliten og lei allerede:)

Fra internetten:

Bladene på bringebærplanten har i århundrer vært brukt som urtemedisin ved graviditet, fødsel og amming. Det er en utbredt oppfatning om at inntakt av bringebærblad blant annet kan lette symptomer ved morgenkvalme, gi en avslappende virkning på glatt muskulatur i livmoren, motvirke krampe og være til hjelp slik at fødselen forløper enklere. Bringebærblad er også brukt som hjelp til økt fruktbarhet, gi økt melkeproduksjon, stoppe blødning etter fødselen, behandle diare, regulering av menstruasjonssyklusen og dempe tunge perioder, Bringebærblad brukes i dag av mange kvinner i løpet av graviditetstiden i den tro at de skal kunne forkorte fødselen og gjøre den enklere. På grunn av mangel på forskning om denne urten, spesielt i forhold til graviditet og fødsel, ble det gjennomført en double blind, randomisert placebokontrollert studie. (Simpson M, Parsons M, Greenwood J, Wade K., 2001) Utvalget bestod at 192 førstegangsfødende kvinner. Formålet med studien var å undersøke effekten og sikkerheten av inntak av bringebærbladtabletter (2*1,2 gram pr dag), fra 32 uker etter befruktning frem til fødsel. Resultatene viste at bringebærblad, inntatt i tablettform, ikke medførte noen skadelige virkninger på mor eller baby. Det viste seg at bringebærblad ikke forkorter det første stadiet av fødselen. De var imidlertid en signifikant forkorting av det andre fødsel stadiet på gjennomsnittlig 9,59 minutter. Resultatene viste også at gruppen som hadde inntatt bringebærblad hadde en lavere prosentandel av fødslene der en måtte ta i bruk tang. Henholdsvis 19,3 % for forsøksgruppen vs. 30,4 % for kontrollgruppen. En annen studie kommer frem med tilsvarende resultater. (Parsons M, Simpson M, Ponton T., 1999) Forsøkspersonene bestod av 108 mødre; hvorav 57 hadde brukt bringebærbladprodukter, og 51 stk i kontrollgruppen, som ikke hadde inntatt bringebærblad. Funnene antyder at bringebærblad kan brukes av kvinner i løpet av graviditeten i den hensikt å forkorte fødselen. En konkluderer også med at det ikke medfører noen bivirkninger verken for kvinnene eller babyene. Funnene antyder også at inntak av bringebærblad kan redusere sannsynligheten for fremskyndet eller forsinket fødsel. Det uventede funn i denne studien var at det ved fødsler der kvinnene hadde brukt bringebærblad, var mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning enn fødsler i kontrollgruppen.

Takker for info :D

Skulle trykke liker, men ser den funksjonen er borte.. hmmm..

Tok kapsler og drakk te med første. Smurte meg også med olje. Hun ble født 11 dager over termin og jeg fikk total ruptur.

Med nr. 2 gjorde jeg ingen av delene og hun er født en uke før termin og jeg fikk kun en liten rift.

Huff, total ? :/ jeg syns jeg hadde det ille, og fikk "beholde" muskulaturen bak og heldigvis ingen rift der.. Lå i 1 1/5t å ble sydd av lege. Kjenner jeg gruer meg nå, men godt å se at du slapp så ille med nr 2 :))))

Brukte de forrige gang, revnet mye, men fødselen gikk ganske raskt bortsett fra pressetiden.. Vet ikke om jeg skal bruke de denne gangen, skader jo ikke, men har ikke særlig trua :p

Har ikke hørt om dette før jeg, er det bevist at det funker? og på hvilken måte? Er skeptisk til alt jeg putter i kroppen :) ( bortsett fra sukker :laughing005 huff........)

Back
Topp