Briller til barn

Knatrikkene

Forelsket i forumet
Hei! Dere som har briller til barna deres og får dekket dette via NAV. På førstesiden som skal sendes inn, er det mitt eller barnets personnummer som skal føres på? Vet at det sikkert er et litt dumt spørsmål, men ble litt usikker ettersom det er barnet som skal ha brillene og jeg som skal ha beløpet refundert -:p

Pasienten/barnet sitt personnummer. Det er barnet som har fått innvilga stønad, så det følger nødvendigvis barnet sitt personnummer. Det er sånn sett likegyldig for NAV kven sin konto dei betalar pengane inn til.

Dei fleste brillebutikkar har for øvrig avtale med NAV slik at du berre betalar eigenandel når du er der, og så sender dei resten av rekninga direkte til NAV så du slepp å styre med å betale og så kreve pengar tilbake. Så lenge brillebutikken har bekreftelse frå augelege om at barnet ditt har krav på å få dekka briller skal det vere i boks.

Takk for svar, det var slik jeg hadde gjort det, men ble litt usikker;) Her var brillebutikken så elskverdig at jeg måtte betale alt selv for så å få tilbake fra NAV. Litt greit å få det ordnet for fy flate hvor dyrt det er med briller....håper ikke eldstemann også får beskjed om at han også trenger briller, for da blir vi ruinert;)

Mamadoc skrev:
Takk for svar, det var slik jeg hadde gjort det, men ble litt usikker;) Her var brillebutikken så elskverdig at jeg måtte betale alt selv for så å få tilbake fra NAV. Litt greit å få det ordnet for fy flate hvor dyrt det er med briller....håper ikke eldstemann også får beskjed om at han også trenger briller, for da blir vi ruinert;)

Jepp det er dyrt. Og dersom barnet har sterke briller må det jo og ha "sypertynne glass", som kostar sånn 1000,- ekstra pr. glass. Heldigvis får vi det dekka, blir som regel rett oppunder 5000,- for eit par briller. Men så betalar vi berre eigenandelen på kanskje 500,-  Irriterande at brillebutikken ikkje sender kravet sjølv då, det gjer både Specsavers og Brilleland her.

Det var rart, for det er Brilleland jeg har kjøpt briller hos. Han må ha brilleglass som er tynne ja, de får ikke sjekket helt nøyaktig foreløpig (krakilsk unge;)) men tror han har +7 i styrke. Vi får dekket glassene og 450,- på innfatningen på brille nummer 1, og ingenting på brille nummer 2, så vi sitter igjen med en egenandel på rundt 3000,- Trodde det var likt overalt jeg?

Mamadoc skrev:
Det var rart, for det er Brilleland jeg har kjøpt briller hos. Han må ha brilleglass som er tynne ja, de får ikke sjekket helt nøyaktig foreløpig (krakilsk unge;)) men tror han har +7 i styrke. Vi får dekket glassene og 450,- på innfatningen på brille nummer 1, og ingenting på brille nummer 2, så vi sitter igjen med en egenandel på rundt 3000,- Trodde det var likt overalt jeg?

Når vi kjøpte på Brilleland så sa de at første gang man kjøpte så måtte vi betale selv å få tilbakebetalt, når man skal ha nye briller så ligger det inne i systemet at man er godkjent og da sender de det rett til Nav. Reservebriller må man betale for selv, så vi lurte på om vi skulle ta Specsavers neste gang for der får man 2 for 1.

Kanskje prøve Specsavers neste gang da:) Nå fikk vi halv pris på reservebrillen, men ser det kan bli kostbart. Brillene har allerede gått i bakken ørtåfjørti ganger...Satser på at han godtar de etterhvert:)

Mamadoc skrev:
Kanskje prøve Specsavers neste gang da:) Nå fikk vi halv pris på reservebrillen, men ser det kan bli kostbart. Brillene har allerede gått i bakken ørtåfjørti ganger...Satser på at han godtar de etterhvert:)

Vi kjøpte os hos Specsavers første gong, og fekk 2 for 1. Men det utgjorde fint lite, sidan tilbudet gjeld standard glas, mens ein må betale for ekstra tynne (+2000) og ekstra herding/ripebeskyttelse (+1000) eller noko i den dur. Vi valgte vanlege/tjukke glas i reservebrillene og slapp dermed rimeleg frå det. Han hadde ikkje bruk for reservebrillene ein einaste gong.

Då han skulle ha nye briller igjen, bytta vi berre til nye glas i reserveinnfatninga, og så beholdt han dei gamle som reservebriller. Det er vel sånn vi har gjort det dei siste åra, når han skal ha nye (pga. annan styrke eller ripete glas), har vi hatt dei gamle liggande. Trur han har brukt slike "gamle" briller ein gong, då han skulle i bassenget på skulen og var redd for å miste dei nye i vatnet.

Er det den yngste din som har fått briller? Guten min var i tilfelle noko eldre då han fekk, ca 3 år og 8 mnd, men det tok heldigvis ikkje lang tid før han ikkje berre godtok dei, men var heilt avhengig. Mellom ein og to mnd. kanskje? Han har no styrke +7,5 på begge auger.

nussnøff skrev:

Mamadoc skrev:

Når vi kjøpte på Brilleland så sa de at første gang man kjøpte så måtte vi betale selv å få tilbakebetalt, når man skal ha nye briller så ligger det inne i systemet at man er godkjent og da sender de det rett til Nav. Reservebriller må man betale for selv, så vi lurte på om vi skulle ta Specsavers neste gang for der får man 2 for 1.

Sånn var det her også. Kjøpt på Brilleland, første gang måtte vi legge ut først, etter det så går det rett til NAV...

Yngstemann som har fått briller ja, og sta som et esel;-) Regner med en innkjøringsperiode før ha godtar de, men det er helt greit og som forventet. Vi har valgt tynne glass i begge brilleparene siden han er så liten, og han ikke er særlig glad for å ha ting i ansiktet generelt....så får vi ta den ekstrakostnaden foreløpig. Det var et godt tips om å bytte glass på den måten dere har gjort Ranveig, håper vi kan gjøre det også etterhvert:-) Da regner jeg med at det er slik for oss som det er for dere andre, at vi legger ut første gang for at det så går automatikk i det. Tusen takk for svar til dere alle:-)

Back
Topp