Brie

Jeg spiste brie istad som ikke er varmebehandlet.
Det gjorde jeg i forrige svangerskap også, og det skjedde ikke noe :-) hehe!

Det gjorde jeg i forrige svangerskap også, og det skjedde ikke noe :-) hehe!
Det går som regel bra , men blir vel mer den er det verdt og ta kjangsen hvis det er en mulighet for at det ikke kan gå bra. Blir som de eldre som sier men det var ikke barneseter før, og vi lever vi. Haha...

Det gjorde jeg i forrige svangerskap også, og det skjedde ikke noe :) hehe!

Det er jo ikk osten i seg selv som er problemet. Problemet er det lille muligheten for at osten inneholder listeria. Og spiser du en ost med listeria er det SVÆRT dårlige nyheter for barnet i magen. De aller fleste oster har jo ikke denne bakterien og da går det såklart helt fint. Men siden det altså er en mulighet for denne bakterien, anbefales det at man holder seg helt unna.

Det samme gjelder jo kjøtt - det er ikke kjøttet i seg selv som er farlig, det er muligheten for at det _kan_ inneholde toxoplasmose.

Det går som regel bra , men blir vel mer den er det verdt og ta kjangsen hvis det er en mulighet for at det ikke kan gå bra. Blir som de eldre som sier men det var ikke barneseter før, og vi lever vi. Haha...

Nettopp. Du kan spise hundre oster som er helt fine. Så kan du spise den ene som inneholder listeria, og det er svært farlig for babyen.

Det er jo ikk osten i seg selv som er problemet. Problemet er det lille muligheten for at osten inneholder listeria. Og spiser du en ost med listeria er det SVÆRT dårlige nyheter for barnet i magen. De aller fleste oster har jo ikke denne bakterien og da går det såklart helt fint. Men siden det altså er en mulighet for denne bakterien, anbefales det at man holder seg helt unna.

Det samme gjelder jo kjøtt - det er ikke kjøttet i seg selv som er farlig, det er muligheten for at det _kan_ inneholde toxoplasmose.

Kjære vene...
Jeg har ikke sagt at hun skal spise osten, har jeg?
Jeg sa at jeg spiser den.

All prat om brie gjør at jeg får skikkelig lyst på brie. Pleier ofte å lage i ovn med honning og valnøtter. Mmm :)

Ugnsbakad Brieost med Valnötter & Honung

1 hel, rund brieost
70g grovhackade valnötter
1/2 dl flytande honung
2 msk gojibär (kan uteslutas eller bytas ut mot några andra bär)
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda valnötter och bär med honung. Lägg bireosten på ett ugnssäkert fat, gör små snitt som tre sträck över hela osten. Lägg nötblandningen ovanpå osten. Grädda i 7-8 min i ugnen, servera med kex.

Tror nok ikke jeg tar sjansen på å spise den uten at den er varmebehandlet. Men det hjelper mye om det funker å steke den da :-)

Kjære vene...

Nei der har du ikke :) og jeg har Heller ikke sagt du har gjort det :) bare min mening om osten og hva jeg hadde gjort :)

Kjære vene...

Kommentaren min ble tydeligvis krassere i tonen enn det som var meningen. Du må selvsagt spise så mye brie du har lyst på, og sannsynligvis går det helt fint da listeria er ganske sjeldent etter det jeg leser.

Poenget mitt var bare å understreke hva som ligger bak disse retningslinjene, og at selv om det går fint en eller hundre ganger er det fortsatt farlig den gangen man eventuelt spiser en ost med nevnte bakterien. Da spiller det ingen rolle om man har spist en eller hundre oster tidligere

Jeg ser mange steder en misforståelse av hva som ligger i denne anbefalingen, blant annet her på forumet. Mange ser ut til å tro at det er ost i seg selv som er risikabelt.

Og jeg mente slett ikke at du ba henne om å spise ost eller at du garanterte for at det er trygt. Jeg ville som sagt bare understreke bakgrunnen. Så får hver enkelt bestemme selv; om man spiser den ene eller andre osten eller om man velger å forholde seg til anbefalingene. Men jeg ønsker at de som velger å spise, vet hva som _kan_ være konsekvensen.

Men det var altså overhode ikke ment som noe angrep på deg, og beklager hvis det ble tolket slik!

Katiee : Det stemmer ikke. Man skal holde seg unna myke og halvmyke oster for det kan gi listeria. og Brie og Camemberosten er vel ikke pasteurisert. Brie står i hvert fall nevnt som en av ostene man skal holde seg unna i Helsetilsynets anbefalinger..

Man kan fint spise Brie så lenge den er pasteurisert. Samme gjelder camembert, chevre, ridderost.

Nei, på akkurat de myke ostene som brie og camembert hjelper det IKKE om den er pasteurisert.

Alt dette står på matportalen.no, hvor mattilsynet, som er de som fører kontroll med mat i Norge har sine råd, det er de som vet hvor galt det kan gå, så det er fine råd å følge syns jeg.

Hovedfaren for fosteret i magen er listeria og toxoplasmose. Begge bakteriene dør ved oppvarming (mer enn 73 varmegrader i noen minutter), å all (absolutt all) varmebehandlet eksempelvis ost og spekemat er helt greit. Toxoplasmose dør også ved frysing (mindre enn 18 minusgrader i noen dager sammenhengende). Det er den greie tommelfingerregel. Ellers så har matportalen stor oversikt, så det er bare å bruke den sida, og jeg har enda ikke kommet over mat jeg ikke har fått svar på der, men det krever jo at man sjekker innholdsfortegnelse såklart :)

Katiee : Det stemmer ikke. Man skal holde seg unna myke og halvmyke oster for det kan gi listeria. og Brie og Camemberosten er vel ikke pasteurisert. Brie står i hvert fall nevnt som en av ostene man skal holde seg unna i Helsetilsynets anbefalinger..

Alle norske oster er pasteuriserte. Også Brie. Men les på pakningen om den er utenlandsk, kjøpt på bondens marked el.l. TINEs oster er i alle fall trygge!

Back
Topp