Brie og bacon

Lundefjell

Flørter med forumet
Etter en tung dag på jobb og hektisk ettermiddag med fotballtrening på eldste frøkna, husarbeid og pakking til helgens hyttetur kjente jeg at sleit med å holde meg sammen.
Må bare få det ut: Syntes.dette.er.så.sykt.vanskelig!
Ca. 1 sekund mellom glede og sorg her om dagen. Har ikke hatt det slik mine 2 tidligere svangerskap, men så var jo begge godt planlagt.

Uansett, i kjøleskapet vårt befant det seg en brie ost som jeg har "sikklet over" på dagesvis. Og av en eller annen grunn skulle jeg bare dobbeltsjekke at jeg IKKE kunne spise den (noe jeg hadde innbilt meg) men jammen bestod den ikke av pasteurisert melk?! Så da ble det en liten skive nøttebrød med brie og en skive stekt bacon. MADE MY DAY, i ommentrent 2 sekunder.
Deretter googlet jeg, og fant liste over spiselige oster og ser dette : "Gravide skal ikke spise myke oster med blå- eller hvitmugg, som Gorgonzola, Chevre og Brie, til tross for at de er pasteuriserte". :sad015
@$€#%£@&*

Last edited:
Etter en tung dag på jobb og hektisk ettermiddag med fotballtrening på eldste frøkna, husarbeid og pakking til helgens hyttetur kjente jeg at sleit med å holde meg sammen.
Må bare få det ut: Syntes.dette.er.så.sykt.vanskelig!
Ca. 1 sekund mellom glede og sorg her om dagen. Har ikke hatt det slik mine 2 tidligere svangerskap, men så var jo begge godt planlagt.

Uansett, i kjøleskapet vårt befant det seg en brie ost som jeg har "sikklet over" på dagesvis. Og av en eller annen grunn skulle jeg bare dobbeltsjekke at jeg IKKE kunne spise den (noe jeg hadde innbilt meg) men jammen bestod den ikke av pasteurisert melk?! Så da ble det en liten skive nøttebrød med brie og en skive stekt bacon. MADE MY DAY, i ommentrent 2 sekunder.
Deretter googlet jeg, og fant liste over spiselige oster og ser dette : "Myke oster med blå- eller hvitmugg, som Gorgonzola, Chevre og Brie, til tross for at de er pasteuriserte". :sad015
@$€#%£@&*

Det går helt sikkert bra! :)

Men det går helt sikkert bra, men ja, de er lagret lenge med en viss bakteriekultur, så er vell derfor de ikke skal spises? Men som sagt, det går nok helt sikkert bra! :)

Jeg og spiste castello hvitmuggost i sommer, husker ikke om det var i dpo eller om jeg var gravid:/ Jeg tenkte det samme som deg og jeg og har vært gravid før! Men sannsynligheten for at det får noen konsekvenser er nok liten. Vi bor i Norge:) Går nok bra:)

Sjekket opp dette sist jeg var gravid, og Brie skal visst være ganske så trygt så lenge du kjøper den her i Norge og spiser den fersk :)

Det går nok bra skal du se :) Jeg gjorde noe lignende her om dagen. i Vi fikk servert hjort til middag hos noen venner (som ikke vet at jeg er gravid, og jeg ville ikke si noe helt enda) og jeg prøvde å spise kun de tynneste bitene som var godt stekt, men tror nok det var noen deler som ikke var like godt stekt. Ble så dårlig av å tenke på det når jeg kom hjem at jeg stakk på do for å kaste opp :p

Det går nok bra skal du se :) Jeg gjorde noe lignende her om dagen. i Vi fikk servert hjort til middag hos noen venner (som ikke vet at jeg er gravid, og jeg ville ikke si noe helt enda) og jeg prøvde å spise kun de tynneste bitene som var godt stekt, men tror nok det var noen deler som ikke var like godt stekt. Ble så dårlig av å tenke på det når jeg kom hjem at jeg stakk på do for å kaste opp :p

Jo, det går nok bra, men det føltes ikke slik rett etterpå. Uvell delux! :meh:

Det går nok bra. I mitt første svangerskap hadde jeg cravings på rundstykker med salami. Spiste det leeenge! Sikkert i 1 mnd hvertfall. Fikk jo panikk da jeg fant ut at man ikke skulle spise det[emoji28] Men det gikk bra. Og det går nok også veldig fint at du spiste brie 1 gang.

Det går nok bra. I mitt første svangerskap hadde jeg cravings på rundstykker med salami. Spiste det leeenge! Sikkert i 1 mnd hvertfall. Fikk jo panikk da jeg fant ut at man ikke skulle spise det[emoji28] Men det gikk bra. Og det går nok også veldig fint at du spiste brie 1 gang.

:) Med min nr. 1 viste jeg lite om dette med ja og nei mat. Var ikke aktiv i forum og var jo ikke engang nettleser på mobilen den gangen. (Var ikke steinalderen nei, mer som slutten av 2009)
Og det var før jeg oppdaget at mr. Google vet alt!
Jeg hadde fått med meg dette om ja og nei mat for gravide, men ikke akkurat hva som var hva. Vi tok det opp med jordmor på oul, (det nærmet seg jul, og lysten på spekemat var enorm) og fikk beskjed om at jeg bare skulle spise alt jeg hadde lyst på og ikke bekymre meg. So i did. Men kan også legge til at når jeg ikke nektet meg ting, var det ikke stort av "nei-maten" som fristet.
Med lillebror leste man endel mer, og Holdt meg unna.
Heldigvis gikk det bra begge gangene.
Denne gangen har jeg muligens vært gravid rundt jul/nyttår, og har virkelig frotset i fenalår og spekepølser. Toppet med 3 slurker cider på nyttårsaften. I tillegg til uhellet med brie-osten. Så da kan jeg ikke skryte på meg å ha vært spesielt flink denne gangen. :(

Må bare spørre - Hjort, det står vel ikke noe om hjort? Vi har fryseren full av hjort, og kan ikke se at det har stått på lista?

Må bare spørre - Hjort, det står vel ikke noe om hjort? Vi har fryseren full av hjort, og kan ikke se at det har stått på lista?

Aah, da har jeg nok bare godt god for et utsagn jeg har hørt, uten å sjekke det opp, hehe. Må innrømme at jeg ikke har nilest anbefalingene fra myndighetene. Note to self: dobbelsjekk påstander ang. graviditet! Takk for oppklaringen [emoji16]

Aah, da har jeg nok bare godt god for et utsagn jeg har hørt, uten å sjekke det opp, hehe. Må innrømme at jeg ikke har nilest anbefalingene fra myndighetene. Note to self: dobbelsjekk påstander ang. graviditet! Takk for oppklaringen [emoji16]
[emoji3] Godt det ble oppklart[emoji3]

Er det ikke også noe med selv-skutt vilt? Kanskje det du tenker ift. hjort?

Ehhh.. en rask tur på google, kanskje greit å lese dette/søke mer viten, om hjort står mer på menyen. Var vel en her med masse i fryseren?? Btw, jeg har kun lest overskriften selv, så står ikke inne for hva som står i artikkelen :P

http://www.matportalen.no/matvaregr...tevilt__gravide_bor_vaere_spesielt_forsiktige

Back
Topp