Brennkopper ???

Lena Levegg

Forumet er livet
Hjelp tror sønnen min har fått brennkopper!!! Han har hatt alle barnesykdommene, så det er ikke
vannkopper. Veldig små nupper noen steder på mage og rygg, så jeg i går og smurte på aloe vera, men tenkte ikke så mye over det, og når han kommer hjem fra skolen i dag  så sier han at en i klassen sier det er brennkopper!!! Jeg har ikke peiling på hvordan det ser ut, men jeg ser nå at noen av nuppene har bredt seg litt utover og blitt en litt
tørr skorpe på en måte.  Leste litt på nettet, men det høres mye værre ut for det er væskende gule sår...
Har noen hatt dette på sine barn eller noe?? Ringer selvfølgelig lege i morgen, men er det farlig for meg og
babyen feks???

Og da må han vel være hjemme fra skolen igjen da eller??? 

Jeg har hatt brennkopper, og det begynner som smått utslett, og utvikler seg over noen dager til væskende sår. Det er _kjempeviktig_ at dere alle vasker dere på hendene MYE, og at han ikke tar på de! Det er veldig smittsomt, så han bør vel være hjemme fra skolen... Ring de og hør hva som er praksis der han går.

Vi hadde brennkopper på ungene i fjor sommer. Min gode gud, for et mareritt! Det begynte som røde områder på  huden, og etter 12 timers tid så kom det blemmer. Noen av dem var skikkelig store! Vi smurte dem med bakteriedrepende salve (Brulidine tror jeg, fikk den reseptfritt på apoteket)

Det verste ved det var at det smitter ved berøring, så vi måtte dekke alle blemmende med bandasjer eller plaster. Vi var også 2 barnefamilier på ferie sammen.... 4 unger mellom 1 og 5 som hadde brennkopper samtidig... Du skjønner at det var et mareritt????? [:'(]

ORIGINAL: Minsanten II

Vi hadde brennkopper på ungene i fjor sommer. Min gode gud, for et mareritt! Det begynte som røde områder på  huden, og etter 12 timers tid så kom det blemmer. Noen av dem var skikkelig store! Vi smurte dem med bakteriedrepende salve (Brulidine tror jeg, fikk den reseptfritt på apoteket)

Det verste ved det var at det smitter ved berøring, så vi måtte dekke alle blemmende med bandasjer eller plaster. Vi var også 2 barnefamilier på ferie sammen.... 4 unger mellom 1 og 5 som hadde brennkopper samtidig... Du skjønner at det var et mareritt????? [:'(]

Hjelp!! Er ikke noe væskende sår enda, bare noen nupper og noen som har blitt ca 1cm store rød tørre flekker.
Klør over hele meg jeg nå, men har ikke noen prikker [8D] Men kan det påvirke noe ifht svangerskapet tror du?

Fikk dere voksne det også eller?

Voksne får det, men ikke så lett fordi vi er flinkere til å holde fingrene unna. Og har bedre håndhygiene. Det er an aggressiv bakterieinfeksjon, så det kan svekke immunforsvaret ditt midlertidig, men jeg hadde ringt jordmor og spurt om hun vet![:)]

ORIGINAL: ava_adore77

Voksne får det, men ikke så lett fordi vi er flinkere til å holde fingrene unna. Og har bedre håndhygiene. Det er an aggressiv bakterieinfeksjon, så det kan svekke immunforsvaret ditt midlertidig, men jeg hadde ringt jordmor og spurt om hun vet![:)]

Jeg smører han jo med ren aloe vera så jeg tar jo på han, men vasker meg godt etterpå.
Jeg ringer legen og spør i morgen om han må komme, og da spør jeg om meg samtidig..

Takk for svarene [:D]

ORIGINAL: Lena 74

Hjelp!! Er ikke noe væskende sår enda, bare noen nupper og noen som har blitt ca 1cm store rød tørre flekker.
Klør over hele meg jeg nå, men har ikke noen prikker [8D] Men kan det påvirke noe ifht svangerskapet tror du?

Fikk dere voksne det også eller?

Nei *bank i bordet* det var ingen av oss voksne som fikk det, nettopp pga det ava_adore sier, at vi ikke plukka på det + at vi vasket oss på hendene hele tiden. Vi kjøpte også sånn spritgelé som vi desinfiserte hendene med etter at vi hadde smurt med salve.

Fant forresten en link på lommelegen, du kan jo se på den også og se om du blir noe klokere:
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322476

Link til Wikipedia også

http://no.wikipedia.org/wiki/Brennkopper

Det medisinske navnet er impetigo og du kan evt google det så får du opp litt forskjellige bilder og sånn.

Vi hadde forøvrig den litt sjeldne typen med blemmer osv.

Link til Wikipedia også

http://no.wikipedia.org/wiki/Brennkopper

Det medisinske navnet er impetigo og du kan evt google det så får du opp litt forskjellige bilder og sånn.

Vi hadde forøvrig den litt sjeldne typen med blemmer osv.

Det ser jo ikke sånn ut da.. som på disse bildene!! Er ikke noen gule sår...
Hm. blir litt i tvil,men jeg drar til legen i morgen så får vi høre der.

Men stara det som små kvisenupper hos dere eller? Og hvor lang tid tok det før de ble gule feks.?

Oppdaget det først på småen en kveld før han skulle legge seg, for da var huden rød. Så kanskje litt solbrent ut, jeg tenkte jeg hadde missa et område med solkrem for vi hadde vært ute hele dagen. Men på morgenen så var det en blemme der og den var så stor at vi reiste på legevakten for jeg visste jo ikke hva dette var.

Der tok de prøve av innholdet i blemma, og så fikk vi en resept på en bakteriedrepende salve. Etter 1 døgn ble det ikke noe bedre selv om vi hadde gjort alt etter oppskriften, så vi ringte på sykehuset igjen, og de hadde ROTA BORT PRØVA, HVA GIR DU MEG?? Så det bar opp dit igjen for å ta en ny en. På den tiden var det ene benet infisert fra tærne og opp til kneet (og det spredde seg fort)

Siden kremen ikke virket, skiftet vi til den andre som jeg skrev om i sted. Vi kontaktet sykehuset igjen for å få vite resultatet av prøven, men da hadde de ikke fått den til, antakelig pga bakt.drepende salve *stønn* Men vi så etterhvert at han responderte på den nye salven så da fortsatte vi med den.

Vi måtte holde på i en måneds tid med salver før alle blemmer var borte (inklusive de som etterhvert dukket opp på storesøster også) og brukte en formue på plaster, bandasjer, pyrisept, desinfeksjonsmiddel etc etc etc. og han har arr fortsatt på beinet stakkars liten.

Oppdaget det først på småen en kveld før han skulle legge seg, for da var huden rød. Så kanskje litt solbrent ut, jeg tenkte jeg hadde missa et område med solkrem for vi hadde vært ute hele dagen. Men på morgenen så var det en blemme der og den var så stor at vi reiste på legevakten for jeg visste jo ikke hva dette var.

Der tok de prøve av innholdet i blemma, og så fikk vi en resept på en bakteriedrepende salve. Etter 1 døgn ble det ikke noe bedre selv om vi hadde gjort alt etter oppskriften, så vi ringte på sykehuset igjen, og de hadde ROTA BORT PRØVA, HVA GIR DU MEG?? Så det bar opp dit igjen for å ta en ny en. På den tiden var det ene benet infisert fra tærne og opp til kneet (og det spredde seg fort)

Siden kremen ikke virket, skiftet vi til den andre som jeg skrev om i sted. Vi kontaktet sykehuset igjen for å få vite resultatet av prøven, men da hadde de ikke fått den til, antakelig pga bakt.drepende salve *stønn* Men vi så etterhvert at han responderte på den nye salven så da fortsatte vi med den.

Vi måtte holde på i en måneds tid med salver før alle blemmer var borte (inklusive de som etterhvert dukket opp på storesøster også) og brukte en formue på plaster, bandasjer, pyrisept, desinfeksjonsmiddel etc etc etc. og han har arr fortsatt på beinet stakkars liten.

Å fytti... håper ikke han våkner i morgen med dette assa!!!!!!!!![:'(]
Nei hvis dette er brennkopper er det en grei variant, føler jeg klør over hele meg nå... he he [&:]
Han klør ikke noe heller, var lett å sovne for han ihvertfall..
Krysser fingrene bare [:)]

Jeg fikk brennkopper på magen i fjor sommer!!! Klødde meg på myggestikk eller noe på magen og så hadde jeg vel kansje smitten på fingrene el. Misstenker at jeg kan ha fått det på jobben. Det var skikkelig dritt, jeg måtte gå på 3 kurer før det ga seg. Det ser ut som sår som svetter. 

Da har vi vært hos lege og undersøkt litt... Er en flott jobb gitt!! Nei dette vet jeg ikke hva er...
Sikkert ikke farlig..[&:] OG brennkopper er det ikke..

Har dere noen gang fått noe ut av en allmennlege uten å bli henvist videre? he he
Ikke rart jeg liker å stille min egen diagnose før jeg kommer til legen vettu [8D]

Jeg viste henne noe på nettet og fant noe utslett, Pityriasis rosea het det, men hun syntes
det var litt for små sår på han..  Så da ba hun en annen komme og se, og hun tror det er det han har.
Så da lærte jeg hun noe i dag.. he he [8D]
Men dette er ufarlig og varer i 6-8 uker!!!! Takk og lov for at det ikke var brennkopper ihvertfall [:D] 

Ja da var dere heldige assa for det er skikkelig møkkadritt...jeg har planlagt å sjekke i blodprøve at jeg ikke har det i meg lenger før baby blir født...kaller smitten baktokopper for jeg husker aldri hva den heter....

Da har vi vært hos lege og undersøkt litt... Er en flott jobb gitt!! Nei dette vet jeg ikke hva er...

Har dere noen gang fått noe ut av en allmennlege uten å bli henvist videre? he he
Ikke rart jeg liker å stille min egen diagnose før jeg kommer til legen vettu [8D]

Jeg viste henne noe på nettet og fant noe utslett, Pityriasis rosea het det, men hun syntes
det var litt for små sår på han..  Så da ba hun en annen komme og se, og hun tror det er det han har.
Men dette er ufarlig og varer i 6-8 uker!!!! Takk og lov for at det ikke var brennkopper ihvertfall [:D] 

Sikkert et retorisk spørsmål, men jeg svarer likevel........... og svaret er NEI!!!

ORIGINAL: Minisatan

Sikkert et retorisk spørsmål, men jeg svarer likevel........... og svaret er NEI!!!

Ha ha.. godt å høre at det ikke bare er jeg som opplever det sånn.
Hva må man egentlig kunne for å bli lege? slå opp i legemiddelhåndboka?? Og ta blodtrykk, dette lærte
jeg på hjelpepleierskolen jeg da [&:]

ORIGINAL: Minisatan

Ha ha.. godt å høre at det ikke bare er jeg som opplever det sånn.
Hva må man egentlig kunne for å bli lege? slå opp i legemiddelhåndboka?? Og ta blodtrykk, dette lærte
jeg på hjelpepleierskolen jeg da [&:]

Ekstrakurs i å skrive stygt! [&:][:D]

Var til lege med go gutten i vinter, trodde han hadde øyekatar eller noe lignende. Fekk vite at han hadde brennkopper, fkk med meg antibiotika som han skulle ta i 10 dager, 3 ganger for dagen, pluss krem til å smøre han med.
Eg snakket en god del med dagmammaen hans, og vi ble enige om at det ikkje kunne vere brennkopper han hadde, mest sannsynlig var det atopisk eksem (det har eg sjølv), eller lignende.
De "brennkoppene" han hadde var i all fall ikkje sånn som dere beskriver her!

Back
Topp