Brennkopper hos baby

Kakedeig

Forumet er livet
Septembermødre <3
Sommerfuglene
Babyen min på 6 mnd har visst fått brennkopper.

Er det noen her som kan dele sin erfaring med sykdommen, behandling og tiltak hjemme?

Har forstått at det visstnok er veldig smittsomt, men jeg skjønner ikke hvor hun kan ha fått det fra. Ikke går hun i bhg, og vi har kun vært sammen med voksne personer utenom babyen til en venninne av meg for to dager siden som er 3 mnd og ikke har det.

Legen sa at det kan komme av seg selv (?) fordi hun slever veldig, har sikkert fått noen sprekker i leppa og dermed har bakterier kommet inn dit. Og at det er bakterier vi har naturlig på huden.
Hun har det foreløpig kun på nedre kant på nedre leppe.

Hva må jeg gjøre av tiltak, vasking osv? Selv har jeg mye sprekker på henden pga atopisk eksem, kan jeg regne med å få det jeg også, til tross for god håndhygiene? Kan jo ikke vaske meg på hendene hele tiden eller la være å ta på ungen.. Hva med leker, og sengetøy, og tepper og klær osv?

Legen lot til å synes at dette ikke var noe å tenke på.

Takk for hjelp :)

Les om det på Nhi.no
Det er en lokal hudinfeksjon.
Fint å vaske med medisinsk grønnsåpe. Kjøpes på apoteket. Du kan også smøre med brulidine. God bedring.

Synes det er så dårlig info der. Og siden legen ikke hadde så mye å komme med tenkte jeg at erfaring og gode tips hadde vært fint :)

Og takk for det!:)

Så kjedelig! Jeg syns legen kunne ha informert deg bedre!

Brennkopper er smittsomme så det gjelder å beskytte seg litt. Den enkleste måten er følgende: vask sår morgen og kveld med klorhexidin på en bommullsdott. Så smører du på et lag brulidine, før du dekker alt med et lite plaster. Det bør være tett på sidene.

Når hun har fått behandling en dag vil du se at overhodet som er infisert ser mer gul ut. Den vasker/gnir du bort med klorhexidinen før ny runde med brulidine. Dette må du gjøre til såret blir friskt og gror igjen. I noen tilfeller snakker vi et par dager, andre ganger litt lengre tid.

God bedring!

Back
Topp