Bremse vektnedgang...

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Nokon som har tips om det?

Guttungen har begynt på medisiner for å regulere adhd-symptom, og har veldig god effekt av det. Problemet er bivirkningar, og aller verst er vektnedgangen. Han var tynn i utgangspunktet, men no ligg han på 3-percentilen (9 år, 26,7 kg og 139 cm) og er dermed farlig nær "alvorlig undervektig". Han har gått ned 3,3 kg på 2 mnd. Legen hos BUP har gitt oss to veker til å få i han meir mat/bremse nedgangen. Klarar vi det ikkje er det ikkje medisinsk forsvarleg å la han fortsette på denne medisinen, og det er visst ikkje andre gode alternativ.

Det vi no gjer er å "lure" inn ekstra kalorier der det går; ei skei olje i yoghurten og grauten, steike kjøttdeigen i smør, vil han ha kakao med krem til kvelds så får han det, osv. Han drikker jus eller smoothie til måltida for å bedre jernopptaket (påvist jernmangel og tar tilskudd) + for ekstra kalorier. Og så et vi middag som siste måltid før legging, for då har virkninga av medisinen begynt å gå ut så matlysten har kome litt tilbake. Vi brukar god tid ved middagsbordet og prøvar å legge til rette for hyggeleg stemning.
Etter skulen er han ikkje sulten, og tvingar eg han til bords då, nektar han å ete. Men eg kan "lure i han" ei gulrot eller eit eple om eg deler opp og gir han det i ei skål mens han sit og speler data.

Eg håpar berre så inderleg han får fortsette med medisinen sin (dette er andre type vi prøvar, måtte bytte pga enno verre bivirkningar på første type), både han sjølv og heile familien har det så utrulig mykje bedre no! Ingen vold, nesten ingen raseri, han får gjort lekser, han får konsentrert seg på skulen. Lillesøster slepper å vere redd broren sin.

Om nokon har tips utover det vi allerde gjer, tar eg imot med opne armar!

Ver grei å ikkje quote, i tilfelle eg føler for å fjerne dette ein gong i framtida.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Hørtes ut som ett vanskelig problem.. Når jenta mi var syk og ikke fikk i seg noe serlig mat, så gikk hun ned masse i vekt! Fikk da kjøpt sånne smoothie porsjoner på apoteket, som gamle tar, som skal være foe å øke vekten og som det er masse næring i:) virket på datteren min:) du kan jo høre på apoteket?
 
Min eldste gutt sliter med matinntaket sitt og hadde før spisevegring. Då fikk vi næringsdrikker på apoteket på blå resept. De har en del smaker, sjokomelk, jordbær, smootie.
Så utrolig kjedelig med en så alvorlig bivirkning når medisinen fungerer så bra.
Kan det hende at vektnedgangen vil stabilisere seg etter en stund?
 
Eldstemann her har næringsdrikker på blå resept, dette er noe dere også bør kunne få. I tillegg til næringsdrikker vet jeg det er mulig å bruke næringspulver som er smakløst og kan blandes inn i det meste av mat. Gutten her er 138 cm og 24 kg, men har fått beskjed om at så lenge han spiser og får i seg næringsdrikker så er det greit. Lykke til!
 
Vi bruker forresten helmelk og fløte, karbonadedeig i stedet for kjøttdeig osv. Fettrike produkter er et must her i huset ;)
 
Han drikk ikkje melk, så kan ikkje bytte ut lett- med heil-, men brukar ellers berre "ekte" produkt til han, ikkje lettprodukt.

Legen tenkte kanskje det ville stabilisere seg, men når det går like bratt nedover etter to månader, må vi begynne å bremse, for han vil ikkje tåle lang tid til med slikt vekttap før det kan komme til å gå ut over helsa. Det er "ok" slik det er no, men kan ikkje fortsette nedover.

Takk for tips om næringstilskudd. Dei eg har smakt tvilar eg på om eg hadde fått guttungen til å drikke, men om det fins pulver utan smak og, kan det jo vere mulig å blande det i den maten eg får i han. Skal ta det opp med BUP-legen på neste kontroll. Det er gjerne og eit sunnare alternativ enn olje i alt. Håpar vi får ein sjanse til å prøve noko slikt og, før vi ev. må ta han av medisinen.

Tusen takk for innspel!

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Melk er ikke populært her, men han liker grøt :) Gutten vår liker ikke annet enn de juicebaserte næringsdrikkene, og da helst med appelsinsmak. Får også i han eple-, solbær- og skogsbærsmak, men oppbevarer dem i kjøleskapet så de er iskalde. Kan også blande de litt ut med vanlig eple- og appelsinjuice :) Det er i alle fall verdt et forsøk, gutten her har fått i i noen år nå så han er vandt til smaken ;)
 
Vi hadde også sånn pulver som Knatrikkene snakker om :) Og næringsdrikkene er ikke de beste på smak nei, men kanskje verdt å prøve noen? Hører flere sier de blei vant til de etter hvert. Men om han ikke er glad i melk er det kanskje ikke så lett..
Håper det ordner seg for han hvertfall =)
 
Håpar legen vil la oss prøve noko slikt, kanskje i kombinasjon med lavare dose medisin i helgene så han får "ete seg litt opp", heller enn å berre ta han av ein medisin som fungerar så bra.

Eg vegde guten her hin dagen, og han har "berre" gått ned 200 g på 9 dagar (før vi iverksatte tiltak har han jo gått ned 500 g kvar 10. dag i snitt), så kanskje vi har klart å bremse det litt. Og det var jo det legen ville sjå. Får berre håpe vi klarar å holde det sånn fram til kontrollen over neste helg igjen. Skal spørre legen om ho tenker det kan vere aktuelt med næringsdrikkar/-pulver for å holde vekta.
 
Her har vi en gutt (lang, slank og aktiv) også med adhd ; han har altid värt vanskelig i matveien og hvis han ikke liker det han får servert kan han fint hoppe over , matlysten er det i grunn ikke noe i veien med sånn sett , men synes han ikke det så godt ut kunne han tidligere nekte å spise , er det derimot noe han liker kan han spise en hel haug.... min gutt har kunnet droppe både middag og lunch for så å spise 10 knekkebrød til kvelds ....

Her har vi måttet sette oss ned med ham og være bestemte , vi serverer ham det vi mener er en grei porsjon , som vi forlanger att han må spise opp, og han må sitte med bordet til tallerkenen er tom , i begynnelsen kunne kampen ta opptil 1,5 timer med mye nekt og motsigelser , men etter hvert ble han lei av å sitte så lenge ved bordet og da gikk det gradvis raskere og raskere .... Nå spiser ham relativt raskt og det og den mengden han får servert , og noen retter har han faktisk spist to porsjoner av....

Jeg mener att du kan sette frem en porsjon som du mener er passende, og forlange att barnet må spise den .... alle får gå når de har spist opp, men inntil da må de bli sittende , regelen bør gjelde for alle, dersom barnet fortsatt ikke er ferdig innen alle er gått så la gjerne en voksen bli sittende ved bordet sammen med barnet , den voksne må gjerne være opptatt av noe annet enn barnet , som f.eks lese en avis eller liknende ...

Barnet vil etterhvert oppdage att det ikke får viljen sin og att den eneste veien til å forlate bordet er å spise opp, samt att det vil finne det kjedelig å sitte "alene" ved bordet, mens andre er opptatt med sitt.... og forhåpentlig vil prosessen med å spise ta mindre og mindre tid

(Ikke ha på tv eller liknende når dere spiser )
 
Og min gutt kom inn i mitt liv som 9 åring , og før han kom inn i mitt liv ble det bare servert retter han kunne ha.... grønnsaker og frukt ..... blæh!
 
Nja, eg er ikkje sikker på om det som funkar for dokkar vil funke for oss. ADHD-diagnosen er vel for øvrig ikkje satt enno (medisineringsforsøket er eit ledd i utredninga), asperger syndrom er diagnosen han har. Vanlegvis er mat og måltid krevande men ikkje umulig, problemet no er jo at han mister matlysten pga medisinen (det og søvnvanskar er dei bivirkningane vi har merka mest til).

Vi har jobba mykje med å få måltidene til å bli noko positivt her i huset, og ser også at det fører til at han får i seg noko meir.

Vi lagar ikkje ny middag viss ein av ungane ikkje vil ha, ei heller tvingar vi nokon til å ete noko dei ikkje likar. Vi velger å lage maten slik at det alltid er noko alle likar. Alle må ikkje ete alt, men alle må ete noko.

Eg trur nok tvang vil skape fleire problem enn løysingar i vårt tilfelle.
 
Kan hendr; i vårt tilfelle er vår gutt vanskelig mtp mat, og hva han ikke vil spise, som liten gutt spiste han det meste, så hadde han en lengre periode av livet surt hvor han fikk bestemme (bodde en annen plass en lengre tid ) sortsett og hvor det gikk i 4-5 retter, spiste ikke grønnsaker ,;ikke frukt ,; kun noen få påleggssorter og brød typer , og kunne gjerne nærmest sulte seg om han ikke syntes maten så god ut.... kunne først si... Jeg er sulten nåe er det middag hvorpå han når maten kom på bordet svarte jeg er mett
 
være med å lage mat selv, sørge for at skolen følger opp med maten.
trener han noe?
for i så fall la han drikke sjokomelk etter trening, (Rett etter)
og allerhelst gi han mat rett etter trening.
feks bananer.
avokadoer etcetc.
 
Skulen er oppmerksomme på problemet og følger opp, men dei kan heller ikkje gjere stort meir enn å la han få tid til å ete når han "får ånden over seg", og minne han på det ellers.

Han trenar ikkje, er fryktelig lite aktiv. Får han velge sitter han dønn i ro med pc eller bøker all den tid han ikkje sover.

Han eter variert nok i følge legen (epler, gulrøtter, kjøttdeig, bacon, laks, ris, pasta, yoghurt, litt brød av og til, pølsestappe, pannekaker), så det går greit å variere maten for heile familien og heldigvis.

Ein sjeldan gong har han lyst til å vere med på matlaging, men han vil ikkje nødvendigvis ha maten sjølv om han har vore med på å lage den.
 
Håper det ordner seg for dere, spesielt for gutten din =)
Her i huset hadde nok tvang gjort ting enno verre også. Her får han heller ett tonn av skryt når han spiser opp og smaker på nye ting.
Så bra han går mindre ned nå enn før =) Men helst bør han jo ikke gå ned.
 
Har et tips, hvis han liker grøt/søtt??
Semulegrøt kokt på H-melk, gjerne med noen egg i i slutten av koketiden, for ekstra næring.
Ha oppi noen dæsjer meierismør, gir god smak!
Strø med sukker og kanel.
Masse lykke til, kjære deg!!!!!!
 
Puh. Då var legetimen overstått.

Guttungen har gått ned til 26,2 kg ("berre" 0,5 kg sidan 17.11.), og legen meinte i utgangspunktet at han burde slutte på/bytte medisin, men etter eg foreslo næringsdrikkar og ev. å la vere å medisinere i helgene gjekk ho og fekk ein second opinion hos overlegen på nabokontoret. Dei blei einige om at det var greit å fortsette, men at vi i tillegg må prøve oss på ein litt lavare dose (15 mg i staden for 20 mg).

Har vore innom apoteket og kjøpt ulike næringsdrikkar som vi skal prøve. Kanskje vi skal forsøke å gjere det til ein rutine å svelge medisinene med næringsdrikkar, for han tar medisiner 3-4 gongar for dagen så då blir det jo sikkert ein sånn dings i løpet av ein dag. Vi får sjå.

Han forstår i alle fall at vi må gjere endringar og han godtar det muligens, så lenge han slepper å slutte på medisin. "Eg TRENGAR sintemedisinen min, ellers kommar eg til å få raseriutbrudd nesten hele tiden!", sa han. Det viser jo at han har ganske god sjølvinnsikt og dessuten at medisinen virkar bra for han sjølv og, det er liksom ikkje berre "synsing" frå vår side.

Eg er veldig letta over at han får fortsette, og så blir det spennande å sjå om vi merkar forskjell på humøret no når vi skal la vere å medisinere i helgene...

Takk for hjelpa alle saman!
 
Så bra at det ordnet seg :) Lykke til videre, håper det hjelper med næringsdrikker, og ikke minst at han liker de!
 
Back
Topp