Bratt hodekurve

Ønskeomsøsken2015

Første møte med forumet
Var på 6 ukerskontroll i dag og lille har en bratt hodekurve. Både lege og helsesykepleier var ikke bekymret da far og søsken har stort hode. Det ble satt opp time for måling av hodet igjen om 14 dager for å følge med. Jeg ble kjempe urolig selv om jeg fikk beskjed om å ikke uroe meg. Noen andre som har vært bort i lignende?

Var på 6 ukerskontroll i dag og lille har en bratt hodekurve. Både lege og helsesykepleier var ikke bekymret da far og søsken har stort hode. Det ble satt opp time for måling av hodet igjen om 14 dager for å følge med. Jeg ble kjempe urolig selv om jeg fikk beskjed om å ikke uroe meg. Noen andre som har vært bort i lignende?
Hvordan er det i forhold til vekt og lengde? Mitt mellomste hadde stort hode det første halvåret (fra 50 til 97 persentil), men det jevnet seg ut i løpet av det første året, da vekt og høyde gikk opp flere percentiler etter introduksjon av fast føde. Pappaen har også stort hode, så det spiller nok inn.

Hvordan er det i forhold til vekt og lengde? Mitt mellomste hadde stort hode det første halvåret (fra 50 til 97 persentil), men det jevnet seg ut i løpet av det første året, da vekt og høyde gikk opp flere percentiler etter introduksjon av fast føde. Pappaen har også stort hode, så det spiller nok inn.
Det er en stor liten vi har. 5,9 kg og 59 cm nå ved 6 ukerskontroll. Håper også på at det bare er genetisk stort og at målingene ved fødsel har vært litt misvisende. Legen forklarte at hode kan ha endret litt fasong etter fødsel og var ikke bekymret.

Mi er lik. Hodet gjekk ifrå å vere veldig lite ved fødsel (28cm i veke 33) til 50% til 95%. Resten av kroppen ligger under kurva og som baby såg ho ut som eitt hode med føtter :smiley-ashamed004
Vi fekk til slutt ultralyd fordi eg var so bekymra, men alt var fint. Stabiliserte seg rundt 1årsdagen. Håpar det er greia med dykk og

Stort hode betyr som oftest smarte barn. Med mindre man ser tegn på vannhode hadde jeg ikke vært bekymret i det hele tatt. Lite hode er mye farligere.

Var det samme person som målte det? Hodemål er det mest upresise målet de gjør på babyene. Det varierer veldig på målet avhengig av hvor de måler. Jeg har ikke med noen av mine hatt en jevn kurve på hodemål fordi det alltid har vært ulike personer som har målt. Sikk-sakk opp og ned. Se heller på vekten og trivsel.

Hodestørrelsen har ingenting å si for intelligens :P Noen blir født med en halv hjerne, men har likevel gjennomsnittlig IQ...
Jo, det er mange studier som viser positiv korrelasjon mellom stor hjerne og økt intelligens, men det betyr ikke at man garantert har høy iq ved stor hjerne. Det er også vist sammenheng mellom små hoder og div syndromer som inkluderer f.eks. psykisk utviklingshemminger. Altså, man har ikke et syndrom bare fordi man kanskje har lite hode, men syndromene gir gjerne mikrocefali/lite hode. Min søster og tante har begge forskjellige psykiske utviklingshemminger/syndromer, og begge har markant små hoder, mye mindre enn søsknene.

Jo, det er mange studier som viser positiv korrelasjon mellom stor hjerne og økt intelligens, men det betyr ikke at man garantert har høy iq ved stor hjerne. Det er også vist sammenheng mellom små hoder og div syndromer som inkluderer f.eks. psykisk utviklingshemminger. Altså, man har ikke et syndrom bare fordi man kanskje har lite hode, men syndromene gir gjerne mikrocefali/lite hode. Min søster og tante har begge forskjellige psykiske utviklingshemminger/syndromer, og begge har markant små hoder, mye mindre enn søsknene.
Stor hjerne er ikke det samme som stort hode.....

Stor hjerne er ikke det samme som stort hode.....
Mente å skrive stort hode. Som oftest er det stor hjerne, det er veldig uvanlig at ikke hjernen fyller skallen. Da har du såkalt hydrocepalus, vannhode, at spinalvæsken tar mer plass enn den skal. Så ja, i så og si alle tilfeller betyr stor hjerne stort hode, MEN stort hode betyr ikke nødvendigvis super høy IQ, men det er en korrelasjon der.

Mente å skrive stort hode. Som oftest er det stor hjerne, det er veldig uvanlig at ikke hjernen fyller skallen. Da har du såkalt hydrocepalus, vannhode, at spinalvæsken tar mer plass enn den skal. Så ja, i så og si alle tilfeller betyr stor hjerne stort hode, MEN stort hode betyr ikke nødvendigvis super høy IQ, men det er en korrelasjon der.
Hørtes litt for darwinistisk ut etter min smak. Det er enkelte nasjoner som har større/mindre hode enn andre og det betyr ikke at de er dummere.
Du tror altså på frenologi, i 2025?

Back
Topp