Brannmann, politidame, butikkmann...

lykkelita*

Forumet er livet
Er alt dette også galt da? Er det ikke helt normalt at man forenkler yrkestitler for små barn?

Jeg prøver å lære jenta mi å si at jeg jobber med tvangsfullbyrdelse. Men det går så himla dårlig, så jeg godtar kontordame. Såvidt... [8D]

Nå er vel strengt tatt brannmann en tittel?
Og politidame er fortsatt noe helt annet enn enn tante etter mitt syn.

men vi har jo andre ord for disse yrkene nå, vi trenger jo ikke spesifisere om det er dame eller mann i tittelen, så det er jo ikke noe poeng i å lage sånne skiller der vi ikke trenger det.

Det er jo fullt av titler og uttrykk som vi ikke får endret da, som f.eks. "førstemann til huset", "jordmor", "rådmann" (?), osv.

Jeg synes det er så utrolig moro å bli kalt for "damen" når små barn skal legge varer på båndet [:D]
Har jo aldri vært "damen" før. Hehe.

Tror ikke jeg kommer til å si "togkonduktøren" til ungen min, heller billettmannen/dama. De kan lære de skikkelige yrkestitlene litt seinere [:D]

ORIGINAL: Imogene

Så en kvinne skal også kalles brannmann?

Æ vil heiller bli kaillt barnehageDAMA einn barnehageTANTA![8D]

Men man kan jo si politibetjent, kan man ikke? [:)]

ORIGINAL: lykkelita*

Så en kvinne skal også kalles brannmann?

Eh, ja, fordi det er navnet på yrket.
Det heter rådmann også, og formann..

ORIGINAL: toneany

Selvsagt!
Jeg er FOR å kalle folk etter riktig yrkestittel, bare så det er sagt [:D]

ORIGINAL: FrittFram

Barna begynner jo ikke å kalle de ansatte i barnehagen for tanter selv, og i og med at man er de som introduserer det for dem, hvorfor ikke bare bruke navn...

Jammen, det er jo ingen som mener at barna skal kalle de ansatte for f.eks "tante Tove", men de trenger likevel en samlebetegnelse! Selv om de som jobber i dagligvarebutikken har ulike yrkestitler (meieriansvarlig, daglig leder, butikkmedarbeider osv), så sier jeg til sønnen min at de som jobber i butikken er butikkdamer/menn! -Sønnen min sier ikke "Butikkdame Bente", men Bente er butikkdame og Tove er barnehagetante... Ser du forskjellen?

ORIGINAL: lykkelita*

ORIGINAL: FrittFram

Barna begynner jo ikke å kalle de ansatte i barnehagen for tanter selv, og i og med at man er de som introduserer det for dem, hvorfor ikke bare bruke navn...

Jammen, det er jo ingen som mener at barna skal kalle de ansatte for f.eks "tante Tove", men de trenger likevel en samlebetegnelse! Selv om de som jobber i dagligvarebutikken har ulike yrkestitler (meieriansvarlig, daglig leder, butikkmedarbeider osv), så sier jeg til sønnen min at de som jobber i butikken er butikkdamer/menn! -Sønnen min sier ikke "Butikkdame Bente", men Bente er butikkdame og Tove er barnehagetante... Ser du forskjellen?

Jeg ser forskjellen her.
Den ene tituleres utfra kjønn, den andre med en familiær betegnelse.

vi bruker brannkonstabel,politibetjent, butikmedarbeider

Slitsomt å være så politisk korrekt... Innimellom bare orker jeg ikke... [:-]

ORIGINAL: toneany

Eller Onkel Politi[8D]

Back
Topp