Hvorfor er du så skeptisk til annen mat enn mm/mme? Det er jo bare fint at de blir kjent med nye smaker. Ikke hva som helst og alt med måte selvfølgelig. De fleste retningslinjer sier at man kan begynne forsiktig med smaksprøver fra 4-6 måneder, og det kunne de jo ikke ha gjort om det var en risiko ved det. Ny forskning viser jo heller at det kan forhindre allergi og gi mer allsidighet i matveien. Min gutt er seks måneder og hs sa vi skulle gi to måltider med grøt om dagen nå. Gutten sluker det, i tillegg til noen smaksprøver av andre ting og minimum 4 amminger gjennom dagen, og har ikke noe problemer med magen. Så her ser jeg ikke problemet med innføring av annen mat i denne alderen![]()
Skeptisk til annen mat?? Hun får grøt, hun får frukt og middag innimellom. Hun får tygge på gulerot og pære.
Helsestasjon sier at det viktigste det første året er MELK og grøt. Også kan man gi smaksprøver av annet, slik som vi gjør.
Er jeg skeptisk fordi jeg vil amme jentungen? Fordi jeg ikke haster med og putte i henne alt mulig? Eller fordi jeg følger anbefalingene? Eller?
Vi begynte tilvenning av grøt når hun var 4 mnd og er nå snart oppe i en posjon. Hun sliter en del med magen og legger FINT på seg. Brødskiver fra 7-8 mnd, så hvorfor begynne når dem er 6? Jeg har ikke behov for og gi jentungen alt mulig hun ikke har behov for. Er stor forskjell på smaksprøver og måltider.
Og her ser jeg ikke helt hva du har problemer med, når jeg kun har skrevet hca helsestasjonen her anbefaler.
Last edited: