Brødskiver. .

Hvorfor er du så skeptisk til annen mat enn mm/mme? Det er jo bare fint at de blir kjent med nye smaker. Ikke hva som helst og alt med måte selvfølgelig. De fleste retningslinjer sier at man kan begynne forsiktig med smaksprøver fra 4-6 måneder, og det kunne de jo ikke ha gjort om det var en risiko ved det. Ny forskning viser jo heller at det kan forhindre allergi og gi mer allsidighet i matveien. Min gutt er seks måneder og hs sa vi skulle gi to måltider med grøt om dagen nå. Gutten sluker det, i tillegg til noen smaksprøver av andre ting og minimum 4 amminger gjennom dagen, og har ikke noe problemer med magen. Så her ser jeg ikke problemet med innføring av annen mat i denne alderen :)

Skeptisk til annen mat?? Hun får grøt, hun får frukt og middag innimellom. Hun får tygge på gulerot og pære.
Helsestasjon sier at det viktigste det første året er MELK og grøt. Også kan man gi smaksprøver av annet, slik som vi gjør.
Er jeg skeptisk fordi jeg vil amme jentungen? Fordi jeg ikke haster med og putte i henne alt mulig? Eller fordi jeg følger anbefalingene? Eller? :)
Vi begynte tilvenning av grøt når hun var 4 mnd og er nå snart oppe i en posjon. Hun sliter en del med magen og legger FINT på seg. Brødskiver fra 7-8 mnd, så hvorfor begynne når dem er 6? Jeg har ikke behov for og gi jentungen alt mulig hun ikke har behov for. Er stor forskjell på smaksprøver og måltider.
Og her ser jeg ikke helt hva du har problemer med, når jeg kun har skrevet hca helsestasjonen her anbefaler.
:)

Last edited:
Jeg spurte om det på hs på 6mnd kontroll. Og så lenge de er fornøyde med grøt var det ikke noe poeng å begynne før 8mnd alder. Men det var en grei erstatter til grøt hvis mm/mme ikke var nok og lei grøt. Her fikk hu 4 knappenålshode str av brødskive i dag tidlig. Kun for smaken skyld, siden hu de siste dagene ikke har spist opp grøten sin.. meeen er fler tenner på vei og så kan like gjerne være det som leia ;)

There is a crack in everything ☆
That`s how the light gets in ☆

Skeptisk til annen mat?? Hun får grøt, hun får frukt og middag innimellom. Hun får tygge på gulerot og pære.
Helsestasjon sier at det viktigste det første året er MELK og grøt. Også kan man gi smaksprøver av annet, slik som vi gjør.
Er jeg skeptisk fordi jeg vil amme jentungen? Fordi jeg ikke haster med og putte i henne alt mulig? Eller fordi jeg følger anbefalingene? Eller? :)
Vi begynte tilvenning av grøt når hun var 4 mnd og er nå snart oppe i en posjon. Hun sliter en del med magen og legger FINT på seg. Brødskiver fra 7-8 mnd, så hvorfor begynne når dem er 6? Jeg har ikke behov for og gi jentungen alt mulig hun ikke har behov for. Er stor forskjell på smaksprøver og måltider.
Og her ser jeg ikke helt hva du har problemer med, når jeg kun har skrevet hca helsestasjonen her anbefaler.
:)

Hva jeg har problemer med? Ingen ting! Syns det virka på deg som du ikke så poenget med å gi de annen mat enda og lurte på om det var en grunn til det. That's it! Sliter hun med magen, skjønner jeg selvfølgelig at du tar det veldig rolig. Enig i at de ikke har behov for så mye mer enn melk og grøt, men jeg gir hvertfall smaksprøver på andre ting i et forsøk på å legge et grunnlag for at han etter hvert skal like variert mat og ikke være redd for å smake på nye ting. Her sa hs vi kunne begynne med små biter nå, så det er vel ikke noe fasitsvar på når man skal begynne med brødskiver ettersom rådene er så ulike.

Grøt og melk var viktigst d første året, men hun her får også smake potet/gulerot og frukt innimellom.
Nå vil hs igjen at jeg skal gi enda mere grøt.. Stresser så ho der..:rolleyes:
Hvorfor er hs så hissig på grøt? Vi gir nesten ikke grøt. Her får de det som passer best å gi der og da, veldig ofte er det frukt. Tilvenningen skal foregå i ett rolig tempo, det er jeg enig i. Men jeg er litt imot at det bare liksom måååå være grøt. ;) jeg vet at grøt er tilsatt mye forskjellig. Men hvis man er flink til å variere litt, og ammer såpass mye som jeg gjør så kan jeg bare ikke se problemet. Dette var ikke kritikk mot deg, jeg bare setter spørsmålstegn ved hs og grøt. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvorfor er hs så hissig på grøt? Vi gir nesten ikke grøt. Her får de det som passer best å gi der og da, veldig ofte er det frukt. Tilvenningen skal foregå i ett rolig tempo, det er jeg enig i. Men jeg er litt imot at det bare liksom måååå være grøt. ;) jeg vet at grøt er tilsatt mye forskjellig. Men hvis man er flink til å variere litt, og ammer såpass mye som jeg gjør så kan jeg bare ikke se problemet. Dette var ikke kritikk mot deg, jeg bare setter spørsmålstegn ved hs og grøt. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har inntrykk av at det grøtens innhold av jern som er poenget. Jernlageret begynner å minke rundt denne alderen, så lenge de får et tilskudd av jern er det kanskje ikke så viktig at det er grøt de får? En anna ting er forresten gluten. Hs sa det var viktig å forsiktig introdusere gluten nå for å forhindre allergi mot det.

Vet om flere som ikke gir grøt på grunn av karbohydratinnholdet, men det er en anna diskusjon...

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Her har hun bare fådt smake 2 smuler av brødskiva. Gir full porsjon grøt, og skal kjøpe den med gluten å gi litt av den og.

♥Melinda Abelone♥

Jeg har inntrykk av at det grøtens innhold av jern som er poenget. Jernlageret begynner å minke rundt denne alderen, så lenge de får et tilskudd av jern er det kanskje ikke så viktig at det er grøt de får? En anna ting er forresten gluten. Hs sa det var viktig å forsiktig introdusere gluten nå for å forhindre allergi mot det.

Vet om flere som ikke gir grøt på grunn av karbohydratinnholdet, men det er en anna diskusjon...

Jeg spurte hs i dag om brødskiver og introdusering av gluten, siden han her får grøt som ikke inneholder gluten. Hun sa at det går ann å gi litt forsiktig med brød, og snart gå over til havre grøt eller noe sånt. Men høres litt ut som at hun ikke mente at det var super viktig å introdusere gluten helt enda, men at det fortsatt forskes mye på det.

Poenget hos oss er jo at han får grøt som ikke inneholder melkeprotein, og for å finne det måtte vi på helsekost. Og den de hadde der inneholder ikke gluten. Så jeg har lyst til å gi brød for å få i han litt gluten.

hmmm.... Noen her som vet om brød inneholder melk? Leste bak på det brødet jeg kjøpte i dag og der står det at det kan inneholde spor av melk. Vil det si at det kan være nok melk til at prinsen her kan reagere på det?

Jeg spurte hs i dag om brødskiver og introdusering av gluten, siden han her får grøt som ikke inneholder gluten. Hun sa at det går ann å gi litt forsiktig med brød, og snart gå over til havre grøt eller noe sånt. Men høres litt ut som at hun ikke mente at det var super viktig å introdusere gluten helt enda, men at det fortsatt forskes mye på det.

Poenget hos oss er jo at han får grøt som ikke inneholder melkeprotein, og for å finne det måtte vi på helsekost. Og den de hadde der inneholder ikke gluten. Så jeg har lyst til å gi brød for å få i han litt gluten.

hmmm.... Noen her som vet om brød inneholder melk? Leste bak på det brødet jeg kjøpte i dag og der står det at det kan inneholde spor av melk. Vil det si at det kan være nok melk til at prinsen her kan reagere på det?[/quote

Samme her! Hs mente sinlac ikke var så bra siden det ikke var gluten i den. Så lenge han tålte gluten var det visst viktig at det var det i grøten. Holle på helsekosten har litt forskjellig. Nå spiser han speltgrøt, den er med gluten og uten melk. :)

Her ble det noe feil med quotinga... De fleste brød er forresten lagd på vann.

Vår hs er opptatt av dette matvinduet som "stenges" ved 7 mnd, og at han bør få smake det meste ;) De er like forskjellige de som alle andre visst ;)

Back
Topp