Brødskive

Frk. H

Kan det ikke skje already?
Sensommerbarna 2016
Føler jeg spammer forumet. Sorry! Men har ikke så god kontakt med barselgruppa. Eheh.

Så, here we go; lille har kun et liiite snev av en tann, og bruker ikke gommene sine når han får mat. Har prøvd å gi han brødskive med leverpostei to ganger, men han dytter det rett opp i ganen eller svelger det med en gang. Han tygger ikke i det heletatt.

Det gjelder middag og, når jeg lager selv moser jeg alt. Men når jeg kjøper middagsglass er der litt klumper der. Ender opp med å mose maten i middagsglasset og, for han brekker seg og styrer til han nesten kaster opp av at det setter seg i halsen :( blir ganske ensformig med mme, most mat og grøt. Føler vi ligger etter..

Hva skjer? Er det normalt? "Alle" begynte å spise brødskive når de var 5-6 mnd liksom, og min på over 8 mnd får det ikke til :(

Samme her og min SPYR slik de gjør på skrekkfilm om jeg er så uheldig å gi ham en klump i maten. Veldig leit om han har spist opp nesten alt og så kommer det en klump og hele middagen kommer opp. Er 4. ungen så jeg stresser ikke noe med det, men syns han er treg da og at det er på tide at han lærer seg dette. Har gitt ham litt oreokjeks i små biter, de smelter i munnen samtidig som han lærer å jobbe med tunga og kjevene. Han får også smake på alt vi spiser. Nytter ikke å gi brød, i hvertfall ikke når han er sulten. Er uvant for de å måtte jobbe med maten, så det er vel egentlig bare trening og interesse fra babyen som må til.

Min får ikke heller noe særlig brødskive, setter seg rett i halsen. Det er noe som kommer etterhvert at de skal lære seg å flytte maten rundt i munnen før den er klar til å svelges. Er en ganske avansert prosess. Noen klarer dette tidligere enn andre. Alle mine 3 har vært trege med dette, så jeg stresser ikke. Lille her øver seg med skumpinner, biter av selv. De suger han på før han svelger de. Har du prøvd de? Begynn med små biter og la han bli vant med det først?
Middagsglass gikk vi akkurat over til 8 mnd, der det er litt klumper. Meeeen nå må vi tilbake til 6 mnd glassene uten klumper for han bare brekker seg og mister matlysten av de med klumper. Så her er det ennå stort sett bare MOST mat med stoooor M ;-) Derfor får han heller ikke middag vi har for klarer ikke mose det så mye som han vil ha det most..... Men det kommer seg nok etterhvert :-)

Min får ikke heller noe særlig brødskive, setter seg rett i halsen. Det er noe som kommer etterhvert at de skal lære seg å flytte maten rundt i munnen før den er klar til å svelges. Er en ganske avansert prosess. Noen klarer dette tidligere enn andre. Alle mine 3 har vært trege med dette, så jeg stresser ikke. Lille her øver seg med skumpinner, biter av selv. De suger han på før han svelger de. Har du prøvd de? Begynn med små biter og la han bli vant med det først?
Middagsglass gikk vi akkurat over til 8 mnd, der det er litt klumper. Meeeen nå må vi tilbake til 6 mnd glassene uten klumper for han bare brekker seg og mister matlysten av de med klumper. Så her er det ennå stort sett bare MOST mat med stoooor M ;-) Derfor får han heller ikke middag vi har for klarer ikke mose det så mye som han vil ha det most..... Men det kommer seg nok etterhvert :-)

Ja, han fikk et lite påskeegg med skumbamser, sånne blåbærgreier og noe pæreskum. De er veldig populære. Men han knekker likevel ikke koden av å tygge. Har også prøvd å gi han bittesmå biter av brødet, men han presser det rett opp i ganen. Til slutt er det nesten en hel brødskive oppi ganen. Hahaha.. Huff.

Fikk beskjed av helsesøster om at hvis brødet var grovt ville det ikke feste seg i ganen, har kjøpt brød som er 3 av 4 på skalaen og det har gått bra her. Men kanskje er vi bare heldig at han ikke brekker seg. Men ikke stress, de spiser selv når de er klare for det! Vi begynte med mos og grøt ved 4mnd, men han har bare fått brødskive fra han var 7mnd :)

Jeg har hatt samme problemet med grovskive her. Men, her tror jeg problemet var at jeg skar det opp i for små biter. Hun la det i ganen, gapte for mer og brakk seg/spydde. Nevnte dette for ei i barselgruppa og hun ga meg en løsning som vi har prøvd i dag og som fungerte. I stedet for å skjære brødet i små biter, skar jeg heller lange strimler. Hun holdt selv og spiste for første gang en HEL skive (uten skorpe selvfølgelig) med leverpostei i dag[emoji2]

Mine tips: [emoji1360]

-Prøv å gi strimler, istedet for små biter. Barnet kan holde seg og bite/rive av.
-Prøv sånne maispinner, de smelter
-Prøv noe søtt, kokt eple eller søtpotet kanskje?

Jeg har hatt samme problemet med grovskive her. Men, her tror jeg problemet var at jeg skar det opp i for små biter. Hun la det i ganen, gapte for mer og brakk seg/spydde. Nevnte dette for ei i barselgruppa og hun ga meg en løsning som vi har prøvd i dag og som fungerte. I stedet for å skjære brødet i små biter, skar jeg heller lange strimler. Hun holdt selv og spiste for første gang en HEL skive (uten skorpe selvfølgelig) med leverpostei i dag[emoji2]

Ooh, det må jeg prøve! Han har fått forsyne seg selv med de små bitene og, men de knuste han bare i hånda haha.. Så kanskje strimler blir bedre.

Mine tips: [emoji1360]

-Prøv å gi strimler, istedet for små biter. Barnet kan holde seg og bite/rive av.
-Prøv sånne maispinner, de smelter
-Prøv noe søtt, kokt eple eller søtpotet kanskje?

Maispinner funker, men ikke brødBiter. Skal prøve strimler imorra, og kjøpe inn noe frukt som du sier. Så får han øvd seg litt.

Du kan prøve banan lapper å gi i store gode biter som han kan holde å spise selv, det ble iallefall starten for oss :)
1 banan
2 egg
3 ss havremel
2 ss kokosmasse
Kjempegode og smuldrer i fillebiter lett som bare det. Blir mye gris, men må ikke tygges, de smuldrer bare de får de i munnen nærmest :)
Omelett og smuldrer lett. Lag med egg og vann, å ha i det du vill. Persille og finhakket purre er godt og ikke så klumpete :)

Vi har gitt han en del hirsepinner, og synes han ble flinkere til å spise brød også da. Nå tygger og svelger han biter med grov skive med leverpostei eller makrell i tomat på ;)

Føler jeg spammer forumet. Sorry! Men har ikke så god kontakt med barselgruppa. Eheh.

Så, here we go; lille har kun et liiite snev av en tann, og bruker ikke gommene sine når han får mat. Har prøvd å gi han brødskive med leverpostei to ganger, men han dytter det rett opp i ganen eller svelger det med en gang. Han tygger ikke i det heletatt.

Det gjelder middag og, når jeg lager selv moser jeg alt. Men når jeg kjøper middagsglass er der litt klumper der. Ender opp med å mose maten i middagsglasset og, for han brekker seg og styrer til han nesten kaster opp av at det setter seg i halsen :( blir ganske ensformig med mme, most mat og grøt. Føler vi ligger etter..

Hva skjer? Er det normalt? "Alle" begynte å spise brødskive når de var 5-6 mnd liksom, og min på over 8 mnd får det ikke til :(

Samme her.... alt med klumper, da spyr han! Føler jeg var for sent ute med grov mat.

Vi prøvde brødskive for første gang denne uken.
Dag 1: brekke seg og spy.
Dag 2: brekke seg, men svelger etter hvert et par biter.
Dag 3: da dyppet jeg hver bit i vann før han fikk de. Da gikk det bra!
Dag4: (i dag) spiste en halv skive.

Tips: ta deg goooood tid og dypp i vann.

Nå tror jeg min er klar for litt grovere middagsmat,

Og du er ikke sent ute etter min mening. Da er i så fall jeg det og. Min er snart 8,5 mnd og spiser først nå mer enn bare grøt og middagsglass beregnet på 6mnd.

Lykke til! [emoji178] Flinka![emoji8]

Samme her.... alt med klumper, da spyr han! Føler jeg var for sent ute med grov mat.

Vi prøvde brødskive for første gang denne uken.
Dag 1: brekke seg og spy.
Dag 2: brekke seg, men svelger etter hvert et par biter.
Dag 3: da dyppet jeg hver bit i vann før han fikk de. Da gikk det bra!
Dag4: (i dag) spiste en halv skive.

Tips: ta deg goooood tid og dypp i vann.

Nå tror jeg min er klar for litt grovere middagsmat,

Og du er ikke sent ute etter min mening. Da er i så fall jeg det og. Min er snart 8,5 mnd og spiser først nå mer enn bare grøt og middagsglass beregnet på 6mnd.

Lykke til! [emoji178] Flinka![emoji8]

Men tygger han på bitene da? Problemet min har med brød, er at han presser det rett oppi ganen til det har blitt en kjempe klump oppi der.

Men tygger han på bitene da? Problemet min har med brød, er at han presser det rett oppi ganen til det har blitt en kjempe klump oppi der.

Han suger på den. Lenge. Altså... en halv skive tar typ 45 min å mate[emoji23] men dypp biten i vann før mating og tilby vann under inntak for å hjelpe med å løse opp i munnen. De får teken på det relativt raskt ;)

Hei!

Jeg hører ikke til i denne gruppa, men svarer allikevel:
Min sønn var rundt 10 mnd før han smakte på brødskive. :)
Det anbefales jo at morsmelk skal være hovednæring det første året, og mange fullammes MYE lenger enn 6 mnd, så du har ikke noe å bekymre deg for! :)
Han vet ikke hva han går glipp av, og brød er ikke noe å gå glipp av hva næringsstoffer angår når han får det han trenger ellers. :)

Hei!

Jeg hører ikke til i denne gruppa, men svarer allikevel:
Min sønn var rundt 10 mnd før han smakte på brødskive. :)
Det anbefales jo at morsmelk skal være hovednæring det første året, og mange fullammes MYE lenger enn 6 mnd, så du har ikke noe å bekymre deg for! :)
Han vet ikke hva han går glipp av, og brød er ikke noe å gå glipp av hva næringsstoffer angår når han får det han trenger ellers. :)

Hvis du leser innlegget så ammer hun ikke! Du er sååå sneversynt når det kommer til amming/ mme!

Alt du kommenterer er en "påminnelse" om at amming er best osv! Ikke alle kan amme!

Kanskje hun ikke fikk med seg at TS ikke ammer :)

Det spiller ingen rolle! Alt hun kommenterer går på at amming er best og alt det der! Pupp meg her og pupp meg der [emoji13]

Alle vet at mm er best,men amming fungerer ikke for alle dessverre...

Jeg blir bare provosert! [emoji23]

Hvis du leser innlegget så ammer hun ikke! Du er sååå sneversynt når det kommer til amming/ mme!

Alt du kommenterer er en "påminnelse" om at amming er best osv! Ikke alle kan amme!

Den "e'n" på slutten av "mme" gikk meg hus forbi, og å gi mme er ikke ensbetydende med at man ikke ammet. Men hey, tusen hjertelig takk for at du sa ifra, selv om ingenting i mitt innlegg ble mindre gyldig av den grunn.
Jeg tipper at i det minste TS er smart nok til å forstå at mme er erstatning for morsmelk. (...)

Nei, ikke alle kan amme, men det endrer ikke faktaene og anbefalingene, og det er kanskje like greit å bare innfinne seg med hva de er, og at ikke alle poster om amming handler om å disse dem som ikke kan amme?
Foreløpig har jeg, i løpet av mine 29 år, faktisk enda ikke sett noen som har disset dem som ikke kan amme, men veldig mange som surver så fort amming nevnes..
Take a chill pill.

TS: Poenget mitt (som du garantert forstod) var at det ikke er noe å bekymre seg for mht brød. Du gjør ikke noe galt, og det er ikke noe å stresse med. :)

Den "e'n" på slutten av "mme" gikk meg hus forbi, og å gi mme er ikke ensbetydende med at man ikke ammet. Men hey, tusen hjertelig takk for at du sa ifra, selv om ingenting i mitt innlegg ble mindre gyldig av den grunn.
Jeg tipper at i det minste TS er smart nok til å forstå at mme er erstatning for morsmelk. (...)

Nei, ikke alle kan amme, men det endrer ikke faktaene og anbefalingene, og det er kanskje like greit å bare innfinne seg med hva de er, og at ikke alle poster om amming handler om å disse dem som ikke kan amme?
Foreløpig har jeg, i løpet av mine 29 år, faktisk enda ikke sett noen som har disset dem som ikke kan amme, men veldig mange som surver så fort amming nevnes..
Take a chill pill.

TS: Poenget mitt (som du garantert forstod) var at det ikke er noe å bekymre seg for mht brød. Du gjør ikke noe galt, og det er ikke noe å stresse med. :)

Det er måten du kommer med faktaene på som om at de ikke vet at mme/mm er hovedernæring osv som kan virke provoserende og bedrevitende... og server ikke første gang noen har påpekt ammehysteriet ditt heller...

Du kan kanskje kommentere tråder som omhandler nettopp det istdet? [emoji12]

Back
Topp