Brødoppskrift?

EnLitenTil

Glad i forumet
Augustlykke 2015
Er det noen som har ei enkel å godt brødoppskrift de vil dele?
Plages bestandig med tørre brød som smuldrer... veldig irriterende å tar litt lysten for å bake brød selv, men hjemmelaga er jo helt klart best☺

Jeg baker sissels grovbrød, oppskrift finner du på trines matblogg. Kanskje ikke enkleste brødet å bake, tar ivertfall en del tid :-) men det smaker kjempegodt!

Tips for å unngå tørre brød er å bruke olje og sirup i brødene. Set hjelper iallefall meg ellers så tar jwg bare det jeg har i skuffen når jeg baker brød

Jeg bruker en sånn 1-2-3-pakke (solsikkebrød) som basis også hiver jeg oppi av det jeg har. Det blir som regel litt grovbakstmel, litt byggmel, solsikkefrø, sesamfrø og linfrø. Noen ganger også helkornfrø, om jeg har husket å la de stå i bløt over natta. Ellers bruker jeg en pakke tørrgjær. Ett tips er å ha i en spiseskje med sukker sammen med gjæren, for sukker og gjær er en fin kombo. Av væske bruker jeg 1,5 liter melk (både vanlig og kulturmelk) og en solid dæsj olje. Det viktigste for meg er å bruke nok hvetemel. De gangene det blir for grovt blir brøda tørre og smulete. Jeg bruker også kjøkkenmaskin, siden det blir en rimelig stor deig. Oppskrifta gir tre STORE brød bakt i form. Forhever i en time, baker ut og hever i en time til. Setter brødene inn i kald ovn, slår den på 175-185° og lar de stå ca en time. Lykke til! :)

Kom gjerne med flere oppskrifter, nå når permisjon er starta så får jeg vell prøve meg frem mitt favorittbrød:p

1b1c95e5a8aadb6ab5de2fe558831933
Alle som har smakt når jeg har lagd denne vil gjerne ha oppskrift og vil gjerne ha mer.. Samboeren gofler i seg 1-2 brød om gangen når jeg lager.. Han ELSKER dette brødet ;)

Back
Topp