Brødmat

Galadriel

Gift med forumet
Marsboerne
Mange som har begynt med brødmat til babyene, eller i alle fall prøvd det? Hvordan har det gått? Hva har dere på skiva? Jeg tenkte kanskje å prøve siden ho ikke vil ha noe særlig middag. Og jeg så vi var fler med den samme "problemstillingen" :) HS sa at vi kunne prøve fra rundt 7-8 mnd, og det nærmer seg for vår del nå. Eller om jeg skal vente, og heller fortsette å gi ho 3-4 skjeer middag. Ho har akkurat kutta ut nattmåltidet selv, så ho får jo tydeligvis i seg nok mat på dagtid..! Men jeg vil liksom at ho skal ha i seg litt mer fast føde ;)
 
Vi gir brød til lunsj, han spiser foreløpig uten pålegg og ikke veldig mye. Tygger litt på skælker og får noen få biter av brødskiva. I tillegg til brød får han fruktmos og litt mme :)
Han spiser grøt morgen og kveld, et helt middagsglass til middag. Og får to flasker med mme i løpet av natten, så tror jeg har en sulten liten gutt. :)
 
Her får han noen ganger brød til frokost, enten med prim eller leverpostei. Lager biter som han kan spise selv, det går mye bedre enn da jeg ga han bitene rett i munnen. Stas å spise selv også:)
 
Ja, prøver litt inni mellom. I går fikk hun polarbrød som jeg smurte litt rester av fruktmos på.

Tidligere har jeg prøvd kaviar og leverpostei.
Leverpostei liker hun nå.
Prim fikk hun smake på i går, men så leste jeg bak på 9 % sukker? Så da fikk hele pakka i søppla.

Noe som er vanlig å gi barn i DK er rugbrødhaps (kan også bruke vanlig brød). Da skjærer man brød i staver som man steker i ovene på 100grader til de blir harder. Så gir man de til barnet som de gnager på. Veldig populært hos frøkna :)
 
Har gitt brød siden han var 6 måneder og fikk gnage skalker og slik før det. Han spiser litt over en halv skive med leverpostei eller makrell i tomat til lunsj. Fruktmos og mme ved siden av :)
 
Jeg har ikke tålmodighet til å sitte å gi biter med brød. Tenker ikke at man må ha brød heller, men det er jo enkelt hvis de spiser selv da.
Har gitt henne er skalk å gnage på noen ganger, går noen smuler ned;)
Fungerer ikke å gi småbiter som hun kan spise selv, de klarer hun ikke å holde.
 
Jeg har ikke tålmodighet til å sitte å gi biter med brød. Tenker ikke at man må ha brød heller, men det er jo enkelt hvis de spiser selv da.
Har gitt henne er skalk å gnage på noen ganger, går noen smuler ned;)
Fungerer ikke å gi småbiter som hun kan spise selv, de klarer hun ikke å holde.
Går tregt i starten men øvelse gjør mester. Nå går det kjapt unna med bitene og han tygger og svelger. Gir ikke så små biter lenger heller. 1x1 cm. Om han skulle spist selv hadde det tatt laaaaaang tid og han hadde endt opp med å mose mesteparten av skiva;)
 
Går tregt i starten men øvelse gjør mester. Nå går det kjapt unna med bitene og han tygger og svelger. Gir ikke så små biter lenger heller. 1x1 cm. Om han skulle spist selv hadde det tatt laaaaaang tid og han hadde endt opp med å mose mesteparten av skiva;)
Problemet er at jeg ikke har tålmodighet til å øve;) Kanskje litt senere.
 
Jeg skjærer i små terningen som jeg gir forann henne. Så tar hun noen i hånda, også stapper jeg inn i munnen hennes og noen ganger tar hun en bit selv.

Det gjorde vi i dag da vi selv spiste frokost. Ellers har ikke jeg tålmodighet heller...men jeg øver meg! Prøver å gi henne det når jeg selv sitter ned og spiser, så tenner jeg lys og vi har et hyggelig måltid. Skal bestile playtray i dag.
 
Kunne tenkt meg sånn brett til Stokkestolen jeg også! Virker så mye enklere å la de spise selv da :)
 
Bestilte nettopp playtray. Så nå slipper jeg å bekymre meg for spisebordet og vaske/støvsuge gulvet x-antall ganger daglig.
 
Synes den stolen til ikea med brett ser så kjekk ut jeg. Dyr er den heller ikke. Men nå har vi jo Tripp trapp da...
 
Jeg vil gjerne gi brød - men de skal
jo helst ikke ha salt... Og salt er det jo i det meste av kjøpebrød. Lager dere selv? Eller har hs sagt at kjøpebrød med litt salt i er ok?
 
Jeg vil gjerne gi brød - men de skal
jo helst ikke ha salt... Og salt er det jo i det meste av kjøpebrød. Lager dere selv? Eller har hs sagt at kjøpebrød med litt salt i er ok?

Jeg gir kjøpebrød. Han spiser en halv brødskive, så det blir jo ikke mye salt:)
 
Gir kjøpebrød. Er ikke store saltmengden i ei skive. Nå elsker han brød. Spiste ei hel skive til lunsj i går:)
 
Bruker også kjøpebrød og vanlig smør. Ikke så opphengt i saltmengde ei heller nitritt i leverpostei.
 
I en brødtest jeg leste på internett så var "Kompisbrødet" det beste å gi til barn. Minst salt og riktige oljer/korn sammensettninger osv. Tror det selges på Norges gruppen sine butikker, så tenkte å lete etter det. Har og kjøpt inn mel, så jeg kan bake litt selv. Så får vi se hva hun liker best.Middager, fruktpurèer osv vil hun vertfall bare spise de som er hjemmelaga
 
Det Kompisbrødet er ikke særlig godt, men det blåser kanskje babyene i ;) Dessuten er det jo smak og behag!
 
Hehe, sikkert derfor det vant da.. de som smaker verst er jo ofte de mest usunne :p Men babyer vet jo ikke bedre, så kan hende det funker. Men kan prøve å lage brød også, det er jo det aller beste da
 
Back
Topp