Brødmat res 6mnd?

millemarie

Forelsket i forumet
Har boka «bare bra barnemat» og det trengs for jeg er helt nybegynner med dette og må ha alt inn med teskje. MEN - det stod brød fra 6 mnd, hun min har jo ikke ei eneste tann.

Får deres babyer brød?
Gir dere annen mat enn frukt/grønnsaksmos og grøt....isåfall hva? :)
 
Last edited:
Har boka «bare bra barnemat» og det trengs for jeg er helt nybegynner med dette og må ha alt inn med teskje. MEN - det stod brød fra 6 mnd, hun min har jo ikke ei eneste tann.

Får deres babyer brød?
Gir dere annen mat enn frukt/grønnsaksmos og grøt....isåfall hva? :)
Vi begynte med brød til storesøster da hun var 6 mnd, hun satt selv da hun var 5 mnd. Spiste knekkebrød da hun var 8 mnd, fikk ikke tenner før hun var 1 år:hilarious: spiste alt av mat selvom hun kun hadde gommer:happy:
 
Vi begynte med brød til storesøster da hun var 6 mnd, hun satt selv da hun var 5 mnd. Spiste knekkebrød da hun var 8 mnd, fikk ikke tenner før hun var 1 år:hilarious: spiste alt av mat selvom hun kun hadde gommer:happy:
Aha takk, herlighet det er bratt læringskurve som førstegangsmamma :)
 
Har boka «bare bra barnemat» og det trengs for jeg er helt nybegynner med dette og må ha alt inn med teskje. MEN - det stod brød fra 6 mnd, hun min har jo ikke ei eneste tann.

Får deres babyer brød?
Gir dere annen mat enn frukt/grønnsaksmos og grøt....isåfall hva? :)

De har harde gommer, og trenger ikke tenner for å tygge mat med den konsistensen.
Min hadde noen tenner foran, men han brukte faktisk mest gommene på siden (da uten tenner) til å tygge. Fikk brødskiver med skorpe fra starten av :)
Viktig at barnet sitter oppreist i en stol, enten på fanget, eller i en stol med støtte av puter rundt.
Ikke gi babyen små biter, babyen skal klare å plukke opp maten selv om føre den til munnen, samt tygge av biter. Gi brød i fingerlange staver eller en skive delt i 4.
 
De har harde gommer, og trenger ikke tenner for å tygge mat med den konsistensen.
Min hadde noen tenner foran, men han brukte faktisk mest gommene på siden (da uten tenner) til å tygge. Fikk brødskiver med skorpe fra starten av :)
Viktig at barnet sitter oppreist i en stol, enten på fanget, eller i en stol med støtte av puter rundt.
Ikke gi babyen små biter, babyen skal klare å plukke opp maten selv om føre den til munnen, samt tygge av biter. Gi brød i fingerlange staver eller en skive delt i 4.
OK tusen takk! Sånn nyfødt sete fra Stokke tripp trapp stol er den bra nok, den er jo veldig «liggende»

men nå kan det jo hende hun sitter på egenhånd innen 6 mnd når jeg tenker meg om :) hun er bare 5 mnd nå.
 
Last edited:
OK tusen takk! Sånn nyfødt sete fra Stokke tripp trapp stol er den bra nok, den er jo veldig «liggende»

Nei, den passer ikke når babyen skal spise selv :) du bør gå over til vanlig tripp trapp med bøylen og puter rundt om hun skal spise noe annet enn most mat, så hun får sitte helt rett. Trenger ikke kunne sitte uten støtte, men med div puter eller sammenrulla håndkle rundt :)
 
Nei, den passer ikke når babyen skal spise selv :) du bør gå over til vanlig tripp trapp med bøylen og puter rundt om hun skal spise noe annet enn most mat, så hun får sitte helt rett. Trenger ikke kunne sitte uten støtte, men med div puter eller sammenrulla håndkle rundt :)
OK, tusen takk :)
 
Begynte med brødskive med leverpostei rundt 4.5mnd. Da satt hun i Stokke babystol og jeg matet henne med små biter rett i munnen.. Fungerte veldig fint :) Byttet til vanlig sete m/bøyle for et par dager siden, og i dag fikk hun plukke bitene på bordet selv ;) (Hun blir 6mnd 14/11.)
 
De har harde gommer, og trenger ikke tenner for å tygge mat med den konsistensen.
Min hadde noen tenner foran, men han brukte faktisk mest gommene på siden (da uten tenner) til å tygge. Fikk brødskiver med skorpe fra starten av :)
Viktig at barnet sitter oppreist i en stol, enten på fanget, eller i en stol med støtte av puter rundt.
Ikke gi babyen små biter, babyen skal klare å plukke opp maten selv om føre den til munnen, samt tygge av biter. Gi brød i fingerlange staver eller en skive delt i 4.
Om barnet har spist mos først, så er det utrygt å begynne direkte med staver, da må maten i biter slik at babyen lærer hva som er passe biter :) siden mos og vanlig mat er såpass ulik i teknikk
 
Når det er sagt så begynte vår lille med mos, og ved 6 mnd gikk vi over på samme maten vi spiste. Nå ved 13 mnd spiser han det aller meste
 
Hvis lillemor her får staver/større biter så putter hun altfor mye inn i munnen på en gang.. Og setter det i halsen.. Hun må foreløpig ha forholdsvis små biter av alt hun får :rolleyes: Hun er 6,5mnd..
 
Om barnet har spist mos først, så er det utrygt å begynne direkte med staver, da må maten i biter slik at babyen lærer hva som er passe biter :) siden mos og vanlig mat er såpass ulik i teknikk

Min baby hadde ikke spist noe særlig mos først, vettu ;) så jeg gikk utfra det.
Og da er det tryggest og gi biter hvor de selv tygger av, spytter, ut brekker seg og regulerer bitene heller enn å gi små biter. Synes jeg da :)

Men i teorien er det vel enda verre å gi små biter om de er vant til gap opp og svelg-teknikken som ved mos, for da vil de bare svelge mindre biter med større fare for å sette
Fast. Med staver vil de hvertfall erfare at bitene blir for store eller at de må tygge av.

Jeg synes generelt det er mye sånn "regler" særlig innenfor blw, som jo var det vi gjorde, og flere ting har gått heeelt fint om vi ikke gjorde ting etter boka. Så derfor tror jeg at foreldrene sikkert finner ut av hva som funker best og at det ikke er ett fasitsvar. Jeg synes det er mye tryggere å gi staver eller knokestørrelsebiter til en baby som ikke har spist biter før, rett og slett selv om du sier noe annet :p
Men etter "reglene" skal man vel også ha 2 uker pause fra mat om man skal gå fra helt most mat til å mer babystyrt mattilvenning. Tror det likevel er mange som ikke har noen så klar skillelinje mellom mos/grøt og biter eller brød og at det går bra.
 
OK tusen takk! Sånn nyfødt sete fra Stokke tripp trapp stol er den bra nok, den er jo veldig «liggende»

men nå kan det jo hende hun sitter på egenhånd innen 6 mnd når jeg tenker meg om :) hun er bare 5 mnd nå.
Det er VELDIG viktig at barnet sitter oppreist ved mating,særlig når det får noe annet enn mos med skje.
Du kan tenke deg selv: ligge bakover og spise..det er ikke lett å hoste opp igjen maten.
Og det er viktig at de får mulighet til å brekke seg/hoste, så de ikke setter fast i halsen :)
 
Back
Topp