Brødbiter med leverpostei

*Mille*

Oktober 08, Februar 12 og Oktober 15 <3
Tilgangsansvarlig
VIP
Oktoberskattene 2015
Er det andre som har fått det anbefalt av hs å gi barnet brødbit med leverpostei? Hadde jo vært litt kjekt å gi han det mens vi spiser middag, men som den overnervøse førstegangsmammaen jeg er, er jeg redd han skal sette det i halsen. Har dere prøvd å gi de brød og isåfall hvordan reagerte de på det?

Jeg begynte å gi brød for et par uker siden, på grunn av at det ikke holdt med kun mme på morgenen. Vesla får grøt til formiddagsmat og kveldsmat så syntes det ble litt mye med et 3. grøtmåltid. Ga henne veldig små biter (smuler nesten) første gangen, og hun brakk seg litt de første dagene. Men etter et par-tre dager så begynte hun å spise ei halv til ei skive uten problem.[:)] Velg et brød som ikke blir deigete  når det blir bløtt (hvis du skjønner hva jeg mener), slik at det løser seg opp og ikke setter seg som en klump i halsen...
Regn også med at det blir litt brekninger og hosting første gangen hun får det, men det er ikke farlig![:D]

Jeg prøvde å gi han noen smakebiter av brød for noen dager siden. Tok noen små biter som jeg duppa i fruktmos for å bløte de litt opp. Men han bare brakk seg, så var ikke veldig suksess [:D]

prøvde også gi henne, hun svelga den, så gikk det en stund, så kom den opp igjen - men de tåler å sette ting litt i halsen - som regel løser de problemet selv :) Hu klarte fint å spise litt flatbrød f.eks. hu smatter jo så mye på det, så det er jo ikke hardt når hu skal svelge det [;)]

har ikke gitt henne brød etter det.. men tror kanskje kneip er bedre enn grovt brød med sirup - mtp det siw2ril skriver.. [;)]

Hei.
Jeg prøvde for et par uker siden-ga henne smuler nærmest,men hun brakk seg og jeg syntes det så så ekkelt ut. Så turte ikke mer

Prøvde igjen igår. (HS anbefalte meg det) Brødskive med leverpostei i små biter. Hun har spist en halv skive igår og idag. Nå er jeg ikke så nervøs lengre.

Lykke til

HS sa til meg at vi bare kunne begynne med skive med leverpostei. Har ikke gitt henne det enda, er redd hun skal få det i halsen[&:]. Hun har fått spise på en salk, og det likte hun veldig god. Fikk av noen litt store biter da, men det gik helt fint[:D] Så kanskje jeg skal prøve med en skive til lunsj i morgen.

ORIGINAL: Anette_84

HS sa til meg at vi bare kunne begynne med skive med leverpostei. Har ikke gitt henne det enda, er redd hun skal få det i halsen[&:]. Hun har fått spise på en salk, og det likte hun veldig god. Fikk av noen litt store biter da, men det gik helt fint[:D] Så kanskje jeg skal prøve med en skive til lunsj i morgen.

Hvis de får det i halsen, så hoster de det bare opp igjen. Så lenge de 'biter' av biter selv, så tar de jo ikke større biter enn de klarer - det går nok bra. Men man kan jo for sikkerhetsskyld ha lest hvordan man skal hjelpe om det skulle gå helt på tverke..

Jeg tror de aller fleste barn(det finnes jo alltid unntak) vil klare å ordne opp i sånt selv, så lenge de har prøvd å 'bite av en bit selv' og ikke har blitt stappa i en gigantisk klump [:)] Derfor når jeg har prøvd disse 2 gangen, så har jeg bare gitt henne en halv skive, og ikke skjært oppi små biter.. [:)]

jeg begynte med brød i dag..! det var suksess! for ho vil IKKE ha grøt mere..! så nå må det brød til..neon tips på brød som funker som man kan kjøpe i butikken? som er lett å svelge?

Slik som Slinsie sier så kjøper jeg kneipp, eller noe kneipplignende mellomgrovt brød. En gang kjøpte jeg et brød som var litt for fint og da klumpet det seg og hun greide ikke og svelge det...

ORIGINAL: slinsie

Hvis de får det i halsen, så hoster de det bare opp igjen. Så lenge de 'biter' av biter selv, så tar de jo ikke større biter enn de klarer - det går nok bra. Men man kan jo for sikkerhetsskyld ha lest hvordan man skal hjelpe om det skulle gå helt på tverke..

Jeg tror de aller fleste barn(det finnes jo alltid unntak) vil klare å ordne opp i sånt selv, så lenge de har prøvd å 'bite av en bit selv' og ikke har blitt stappa i en gigantisk klump [:)] Derfor når jeg har prøvd disse 2 gangen, så har jeg bare gitt henne en halv skive, og ikke skjært oppi små biter.. [:)]

Etter å ha jobba 10år med unger i alderen 1-3år, så må jeg si meg uenig i dette...
Selv en bittebitteliten bit kan sette seg fast i halsen faktisk.

Men som regel går det jo bra, heldigvis!

Er litt overrasket over at helsesøster har anbefalt så mange 6mnd'ere til å prøve brødskive, for det er jo i utgangspunktet fra 6mnd de skal begynne å smake annen mat, så skal jo ikke være nødvendig med brød enda. Men for all del, hvorfor ikke, om man vil selv.

Vi har gitt grøt i 1 mnds tid nå, og det har gått overraskende bra!
Første gang fikk han små, små biter som han innimellom brakk seg bittelitt av.
Men nå kan han spise passe store biter, og han bruker ikke evig lang tid heller [;)]

Førstemann prøvde vi med brød, men det var ikke aktuelt i det hele tatt før ha nvar over året.
Han bare brakk seg så fort han fikk en bitteliten brødsmule..

ORIGINAL: EmsN

ORIGINAL: Anette_84

Dette stemmer IKKE med lillemann hvertfall!!!!!! Han tygger av vannvittig store biter, så jeg kan ikke gi han en hel skive!! Da stapper han ALT i munnen på en gang!

Han fikser det som regel sjøl om det setter seg i halsen... Han greip etter flaska si i stad da han satte mat i halsen[:D] Sikkert tilfeldig, men morsomt allikevel, for det så ut som om han skjønte at han måtte skylle ned med noe[:D][:D]

Haha, funny - nei da så - som jeg sa - det finnes jo alltid unntak [;)] Snuppa her er 'småspist' foreløpig, så her blir det massiv patting, før hu til slutt svelger ned noen smuler så..

Men har lest litt om BLW - og såvidt jeg skjønner så er det et konsept som går ut på å gi maten 'normale' deler, sånn at barnet lærer seg å spise selv... - men det kan medføre at noe kommer opp av og til da. Men du skal jo ikke gi hva som helst heller da.. Eple er sikkert ikke så lurt f.eks [;)] Vet ikke helt om vi kommer til å hive oss på den bølgen da...

ORIGINAL: Lassie

Etter å ha jobba 10år med unger i alderen 1-3år, så må jeg si meg uenig i dette...
Selv en bittebitteliten bit kan sette seg fast i halsen faktisk.

Men som regel går det jo bra, heldigvis!

Er litt overrasket over at helsesøster har anbefalt så mange 6mnd'ere til å prøve brødskive, for det er jo i utgangspunktet fra 6mnd de skal begynne å smake annen mat, så skal jo ikke være nødvendig med brød enda
. Men for all del, hvorfor ikke, om man vil selv.

Ikke alltid man vil, men må..
Når han ikke er int i grøt, så må jeg få i ha njern på andre måter og da er tross alt brødskiver med leverpostei den beste kilden...

Og ang brødbiter, så tar min lille mini også kjempebiter!
Så her blir de delt opp i passe små/store biter.

Jøss, de fleste har kommet mye lengre enn meg matveien[8D] Her er det foreløpig bare et grøtmåltid til dagen og det er på kvelden[8D] Og så fullammer jeg på siden[:)] Jeg må vel kanskje utvide litt matveien jeg også[8D] Mor hadde gitt henne et par smuler med leverpostei når hun hadde henne i helgen og det hadde visst gått fint.

ORIGINAL: Silje1982

Jøss, de fleste har kommet mye lengre enn meg matveien[8D] Her er det foreløpig bare et grøtmåltid til dagen og det er på kvelden[8D] Og så fullammer jeg på siden[:)] Jeg må vel kanskje utvide litt matveien jeg også[8D] Mor hadde gitt henne et par smuler med leverpostei når hun hadde henne i helgen og det hadde visst gått fint.

Her er det også bare ett grøtmåltid om dagen, og amming resten.
Men vi har prøvd litt middag, det var godt første gang og etterpå har han nektet å spise det [8D] Samme med brød, han har smakt, det var godt første gang, og nekter etterpå... hehe...
Tenkte å begynne med et grøtmåltid til snart, hvis jeg ikke prøver meg på brødskiver igjen da [:D]

Ja, jeg må vel også begynne med litt middag eller noe[:)] Hun er jo over 6.5 måned så jeg bør vel øke litt på[:)] Men veldig lettvint og amme da[8D]

Jeg skulle jo quote Woletta da, men ser ut som jeg var så flink at jeg faktisk quotet meg selv[:D][:D] Håpløst altså[8D]

Ja, jeg må vel også begynne med litt middag eller noe[:)] Hun er jo over 6.5 måned så jeg bør vel øke litt på[:)] Men veldig lettvint og amme da[8D]

Det er lettvint ja! Og de blir jo mette av det også [:)]

Brødskiver ja, ahr prøvd litt, Nathaniel glefset i seg en hel skive her en dag, så så han rar ut, så skulle jeg hente vann, og da jeg kom tilbake var det brødgrøt blandet med litt fruktmos, gulp og melk utover hele han, der satt han og gliste, hahaha....najs.

Men ja, jeg brekker av bitene for dem jeg, de få gangene jeg prøver, for bare Julian har to tannebisser, men de klrer begge å smatte smulene så våte at de får svelget dem. Så tar jeg veldig små biter da, bare en liten smule, mer pålegg enn brød for å si det sånn. Men både kaviar og leverposte er populært her. Den gjestekaviaren på glass er mild og fin:) Spiste den fra jeg var 4 mnd jeg, haha...matmons:D

Ellers går det emr i grøt enn brød, problemet her er mer det at de nesten ikke får melk i det hele tatt, de liker det ikke og vil ikek ha det. Så her får de tynn grøt med frukt til ALLE 4 måltidene. i tillegg til middagsglass og noen ganger yoghurt til lunsj. Tror jeg skal begynne å blande melken i grløten igjen, bare så de skal få i seg noe...ser ikek ut som de lider eller noe, men ifølge HS var det litt jern og greier og andre viktige saker i den melken, som de helst skulle ha enda.... Så får vel prøve litt til!

Back
Topp