Brød

mamma2012<3

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Dette er ikke til babyene, men mer til oss andre.

Har noen gode oppskrifter på brød/ rundstykker? Er lysten på noe annet enn kjøpebrød og få ting er bedre en nystekt brød =)

Jeg baker brød hver uke. Kan ikke huske sist jeg kjøpte brød. Jeg tar alltid en slik brødmelpakke ala havrebrød/solsikkebrød/bestemors grovbrød osv. Hiver hele pakken i kenwood'n sammen med 1/2 L rug samalt grov og 1 L hvetemel. Hiver i en til halvanne pk tørrgjær,en SS sirup, litt salt,litt olie og en god liter vann. Et godt tips å ta med er å la maskinen jobbe på lav hastighet i 7-10 min. Hev deigen til dobbel str, slå den ned og la heve en gang til. Slå den ned og fordel den i tre brødformer og la heve til den er over kanten. Stekes i 45 min på 200'C midt i ovnen. Hvis du vil ha en annen vri så tar du ett beger neutral yoghurt og 5-6 dl vann. Revet gulrøtter er også godt å bruke. Jeg har alltid en desj med solsikketjerner og linfrø i deigen også. Og havregryn eller sesamfrø på toppe. Masse godt man kan lage :) Til rundstykker kan du bruke samme oppskrift. Anbefaler egentlig å da bruke yoghurt vrien. Da holder de seg saftige :) Jeg lager alltid seks brød når jeg først har satt av dagen. Det tar en time lengre enn tre brød kontra sette av 4 nye timer an an dag...

Har en oppskrift på kornbrød, men jeg kaller det egentlig bare fuglebrød fordi det er så mye frø i... ;)

ca 4-5 brød

1/2 kg grovt hvetemel
1.250 kg hvetemel
1 kopp sesamfrø
1 kopp linfrø
1 kopp havregryn, lettkokte
2 kopper solsikkekjerner
100 gr tørrgjær
2 L vann
1 ss salt

1 kopp er ca 1-1.5 dl.
Alt bare blandes og heves i 1 time. Smør brødformene godt før du har oppi deigen og steker brødene midt i ovnen i 180 grader i 1 time.

Grove rundstykker ca 20 stk

-9 dl sammalt hvete grov
-9 dl hvetemel
-1 ts salt
-1 pk gjær
-7,5 dl skummet melk

Heves i 30 min,etterheve i 15 min.
Pensles med egg
200 grader i 15 min

Back
Topp