Bostøtte til studerende alenemor, hjelp?

Frøgen*

Glad i forumet
Setter veldig pris på om noen kan hjelpe meg her..
Var hos kommunen i dag for å søke om bostøtte, og fikk litt "sjokk" over hva som regnes som innekt..
-Overgangsstønad
-Støtte til skolemateriell (engangssum)
-Stipend
-Underholdningsbidrag fra far

Ehm... Stemmer dette?
Har forstått at det er forskjell fra kommune til kommune hva man kan få, men innteksgrensa i Kristiansand er på 225.000, og jeg overstiger jo den nå da.... Det hadde jeg ikke forventa i og med at satsene på stønader er like over hele landet....

Tips anyone?

Vet ikke hva som regnes som inntekt, men jeg (+ mine studerende venninner som er alenemødre) får bostøtte.. :)

Dytter litt jeg....

dessverre regner husbanken alt det du ramser opp der, som inntekt - så nei, du har ikke krav på bostøtte...
men da jeg fikk det du beskriver der + stønad til barnehagetilsyn så hadde jeg over 20.000 i mnd, så jeg klarte meg fint.
Dessuten tror jeg barnehagen gir deg redusert oppholdsbetaling om du har brutto årsinntekt under 300.000. Det var iallefall sånn for 2 år siden :)
(Så da får du først redusert regning fra kommunen, og så dekker nav 64% av det igjen..)

MEN.. husbanken pleier å legge inntekta for 1-2 år tilbake i tid til grunn, så om du tjente vesentlig lavere enn 225.000 den gangen så har du krav på det.
MEN (enda et men...) Har du først fått avslag, og så klager - DA tar de med alt det du ramsa opp i beregningen.

Det er veldig kompliserte greier... og de er veldig sære i kommunen der nede...

Jeg har fått vanlige stønader og fått bostøtte:)

Hei

I utgangspunktet er det inntekten fra siste skatteoppgjør som legges til grunn i bostøtteordningen. Fra 1. juli legges ligningsinntekten fra 2010 til grunn for beregningen.

Men hvis du har hatt vesentlig inntektsnedgang siden siste ligningsinntekt, så kan du søke om å få lagt faktisk inntekt til grunn. Når faktisk inntekt legges til grunn, tas all inntekt i husstanden med -også skattefrie inntekter. Men støtte til utgiftsdekning av skolemateriell, skal normalt ikke tas med i beregningen av faktisk inntekt.

I følge det svaret du har fått hos kommunen, så virker det på meg som om du har hatt en høyere inntekt i 2010 enn du har nå. Hvis dette ikke stemmer, så må du ta kontakt med kommunen slik at du får søkt bostøtte på bakgrunn av ligning.

Du opplyser ikke om du har levert inn søknad - vi anbefaler alle å legge inn søknad, slik at man får en formelt vedtak som det er mulig å klage på. Hvis du har søkt bostøtte og bedt om å få faktisk inntekt lagt til grunn, så anbefaler jeg deg å klage dersom støtten til skolemateriell er tatt med i inntektsberegningen.

www.husbanken.no/bostotte/bostotte_soker kan du finne mer informasjon. Der finner du også en kalkulator som kan gi deg en pekepinn på om du kan få bostøtte.

Vennlig hilsen
Siv A. Brynestad
Husbanken

Back
Topp