Bortskjemte barn?

R

Ripemom

Guest
Jeg er jo godt voksen dame :greet015og har 3 fra før. Min tenåring er ekstremt selvstendig og tar ansvar for mye, jeg må ikke "jobbe" mye for henne hjemme hun tar prinsipp alt selv unntatt klesvasken sin. Prøver nå å gjøre oss alle en tjeneste å få de de minste på 7 og 8 mer selvstendig innfor fødsel og ny baby i hus. Det dreier seg om selvstendig dusjing, rydde opp etter middag, oppfattning om hva klokka er/stell om morran etc. Har stressa litt med det for jeg vet jo hvordan det blir tidsmessig med baby i hus, da vil jeg at de gjør mer selv og vi snakker mye om det nå hvordan det skal bli fremover. Har generelt inntrykk av at det er mange uselvstendige barn idag som får så og si "alt" gjort av foreldrene, som hatt gott av at foreldrene latt de ta mer ansvar for seg selv og i fellesskapet. Ser det jo da det er overnatting hvilke foreldre som lar barna ta eget ansvar og ikke. Noen er bare store babyer og er helt uforstående at de må rydde etter seg, stelle seg selv, pakke og holde orden på ting. Det synes jeg er litt dumt når man er i skolealder og det er jo foreldrene som lar det bli slik. Det jeg lurer på er hva dere mener om det å ta ansvar for seg selv og i fellesskapet/familien fra skolealder? Hvor mye oppmuntrer dere til? Jeg forventer at mine rydder rom selv, rydder i gangen etter seg, tar av og skyller tallerken etter middag, finner klær og steller seg om morran/legging. Dusjing er noe vi jobber med nå at de skal fikse selv :biggrin. Jeg lager middag, bytter på senger, tar husvask, pakker sekker, sjekker lekser, passer tider etc til mine på 7 og 8. Hvor mye gjør barna deres? Vet at det er veldig individuelt mtp barns utvikling etc men hva forventer dere at barna gjør fra skolealder?
 
Tenker de fint klarer rydde opp etter seg selv (ungene må gjøre det i barnehagen, da klarer de det hjemme òg!) både leker/rom og bære av egen tallerken etc etter mat.

Min på 5 må i tillegg til å rydde lekene sine være med å tømme oppvaskmaskin (ordner bestikk, øser etc. Altså ting som ikke knuser :p ), legge skittentøy i kurvene (evt rett i maskina) og så er han gjerne med å tørker støv (og når han slutter å være med fordi han syns det er gøy så slipper han ikke unna likevel).

Jeg var sengevæter til godt oppi skolealder og var godt drillet på å selv skifte sengetøy og skru på vaskemaskin etc. så mye kan læres tidlig (fikk heller ikke beskjed om at jeg måtte gjøre det selv, bare så det er sagt. Jeg bare syns det var flaut og det å bare ordne opp selv og ikke måtte si ifra og få hjelp til det, var det jeg foretrakk).
 
Mine går i 1. og 6. klasse. De må rydde opp etter seg, både klær, leker og etter måltid. Innen helgen skal rommet være vasket. Matboks og drikkeflaske skal legges i vasken etter skolen og sekken henge på knaggen i gangen. De pakker gymtøy og svømmetøy selv. Men jeg må selvfølgelig minne dem på det. Eldste har ADHD og trenger ofte påminnelser flere ganger. Yngste er ikke selvstendig ved hårvask, men det øver vi på. De hjelper til ellers i huset også når jeg spør.

Synes de har godt av å bli selvstendige både for min del men også for sin egen del. Er mange bortskjemte barn der ute ;)
 
Synes det er fint å høre at barna lærer å bli mer selvstendige. Det gir grobunn for mestring og stolthetsfølelse. :)

Nå har ikke jeg store barn, men et barn på 2 år. Han er glad i å hjelpe til. Hjelper til med oppvaskmaskinen. Foreløpig bare å ta ut av den når det er rent. Har ikke helt skjønt at noe er skittent og skal forbli i oppvaskmaskinen, men det kommer etterhvert. Barn liker å få oppgaver de føler de mestrer. Da føler de seg viktige. Så lenge aktiviteten er tilpasset alderen på barnet, så er det ingenting i veien med å få de mer selvhjulpne :) det vil gjøre de godt i fremtiden.
 
Back
Topp