Med tanke på å skjemme bort.....
Trur det e stoooor forskjell på en baby på noen uker/et par-tre mnd og de som er eldre enn det.... Iallefall 1 år og opp.
Trur ikke de små når de bare har vært i verden noen få dager/uker, kan bli "skjemt bort" på kos, nærhet, varme. Tenk kor trygt og godt å kjenne varmen og lukta til mamma, og å høre hjerte banke...som e den lyden dem kjenne igjen fra inni magen. Den eneste trygge lyden i en stor verden full av all mulig slags lyd, lys, lukter, syn og inntrykk.
Prøv å finn roen til å bare nyte den her tida...og til å gi din lille det han sjøl føle han treng og har behov for akkurat nu.
Min lille gutt, Jakob, hang kontinuerlig ved brystet i 6-8 uker. Han ville ikke sove noen anne plass, ville bare ha puppen mellom leppan...va på meg nesten hele tida. Nu savne æ det, men det e nu så. Han sov ikke på dagen, spiste ikke regelmessig i det hele tatt, sovna atme puppen, våkna hvis æ rørte på meg...va bare "tull". Men plutseleig en dag så sov han i vogna, uten rugging, og sov 3 timer. Etter det så har han sovet regelmessig hver eneste dag..på dagen i vogna. Plutselig ville han ikke sovne med puppen, men tok smokken og sovna på kvelden. Nu e han 5 mnd og bestemte seg plutselig sjøl for at NU ville han inn på eget rom, legge seg til samme tid og sove gjennom hele natta. Uten no anna hjelp fra meg enn at æ fulgte opp de signalan han ga meg og va konsekvent og fulgte hannes rutina.
Trur dem klare det meste sjøl æ.. Med kanskje en liten dytt og drahjelp fra oss.
Lykke til! DEt ordne seg[:)]