Bortskjemt spedbarn? - amming og kroppskontakt

Sologsommer

Første møte med forumet
Sønnen min på 3-4 uker er umettelig på amming og kroppskontakt. Jeg rekker ikke noe annet om dagene... Har jeg skjemt ham bort? Han får amme så ofte han vil - noe som oppleves som hele tiden... Han sover en lang økt på 3+ timer, men som oftest sover han kun korte høneblunder på 30 minutter til 1+ time. Om natten praktiserer vi samsoving, siden jeg trenger mye søvn selv. Jeg har ikke fått ham til å ta smokk (har prøvd 3 ulike typer). Tips mottas med åpne armer!
 
Hei!
Spedbarn kan absolutt IKKE bli bortskjemte! Ihvertfall ikke når de bare er noen uker gamle! Husk at de har ligget i magen tett og godt, og de TRENGER mye kroppskontakt! Jeg ammet omtrent hver time når jenta mi var våken når hun var så liten.. blir utrolig sliten av det, vet åssen det er. men tror du bare må belage deg på at det er sånn det kommer til å være i noen mnd fremover.. det er bare å vie tiden din til din lille nydlige baby.. det er ikke meningen at du skal rekke så mye annet... og prøve å slappe av så mye du kan mens han sover.. Ikke tenk på alt du skulle ha gjort eller ryddet eller ordnet..!! Når jenta mi var 3 uker fikk jeg henne til å venne seg til smokk, hun ville heller ikke ha den.. men jeg bare prøvde og prøvde og til slutt holdt hun på den.. de vil jo helst ha pupp, og ikke sutt! =) Jeg savner den tiden jeg... men det er kanskje fordi jeg har glemt hvor sliten jeg var? hehe=) Lykke til!
 
På helsestasjonen sa de til meg at jeg burde prøve å få han til å sovne selv når han var rundt 6 uker.. Så lenger jeg visste han var mett og tørr i bleien kunne han få ligge alene..
Om det er mulig å skjemme bort en 3-4 uker gammel baby tror ikke jeg, men når de kommer opp i 2 mnd er det verre.
Prøv å ikke la ungen henge på puppen hele tiden.. La det gå litt tid mellom måltidene, hvis ikke ungen skriker og er skikkelig sulten da.
 
Jeg samsov med minsten i 3-4 mnd da han bare skreik når han kom i senga si og jeg måtte ha søvn jeg også.
 
Har amma han om natta helt til for 14.dager siden,han har nok blitt bortskjemt med kroppskontakt for lenge. Han har vært sånn helt siden han ble født,lå på prematur,og de ringte å sa han var sulten men det var han ikke skulle bare ligge intil meg og sove. Han har kun sovet 3 netter uten problemer.
 
Så jeg tror det er mulig å skjemme de bort,
 
ORIGINAL: Elisnus

Hei!
Spedbarn kan absolutt IKKE bli bortskjemte! Ihvertfall ikke når de bare er noen uker gamle! Husk at de har ligget i magen tett og godt, og de TRENGER mye kroppskontakt! Jeg ammet omtrent hver time -æ "amma" så og si kontinuerlig i flere uker...når jenta mi var våken når hun var så liten.. blir utrolig sliten av det, vet åssen det er. men tror du bare må belage deg på at det er sånn det kommer til å være i noen mnd fremover.. det er bare å vie tiden din til din lille nydlige baby.. det er ikke meningen at du skal rekke så mye annet... og prøve å slappe av så mye du kan mens han sover.. Ikke tenk på alt du skulle ha gjort eller ryddet eller ordnet..!! Når jenta mi var 3 uker fikk jeg henne til å venne seg til smokk, hun ville heller ikke ha den.. men jeg bare prøvde og prøvde og til slutt holdt hun på den.. de vil jo helst ha pupp, og ikke sutt! =) Jeg savner den tiden jeg... men det er kanskje fordi jeg har glemt hvor sliten jeg var? hehe=) Lykke til!

 
Signere det her æ![:)]
 
Med tanke på å skjemme bort.....
 
Trur det e stoooor forskjell på en baby på noen uker/et par-tre mnd og de som er eldre enn det.... Iallefall 1 år og opp.
 
Trur ikke de små når de bare har vært i verden noen få dager/uker, kan bli "skjemt bort" på kos, nærhet, varme. Tenk kor trygt og godt å kjenne varmen og lukta til mamma, og å høre hjerte banke...som e den lyden dem kjenne igjen fra inni magen. Den eneste trygge lyden i en stor verden full av all mulig slags lyd, lys, lukter, syn og inntrykk.
 
Prøv å finn roen til å bare nyte den her tida...og til å gi din lille det han sjøl føle han treng og har behov for akkurat nu.
 
 
Min lille gutt, Jakob, hang kontinuerlig ved brystet i 6-8 uker. Han ville ikke sove noen anne plass, ville bare ha puppen mellom leppan...va på meg nesten hele tida. Nu savne æ det, men det e nu så. Han sov ikke på dagen, spiste ikke regelmessig i det hele tatt, sovna atme puppen, våkna hvis æ rørte på meg...va bare "tull". Men plutseleig en dag så sov han i vogna, uten rugging, og sov 3 timer. Etter det så har han sovet regelmessig hver eneste dag..på dagen i vogna. Plutselig ville han ikke sovne med puppen, men tok smokken og sovna på kvelden. Nu e han 5 mnd og bestemte seg plutselig sjøl for at NU ville han inn på eget rom, legge seg til samme tid og sove gjennom hele natta. Uten no anna hjelp fra meg enn at æ fulgte opp de signalan han ga meg og va konsekvent og fulgte hannes rutina.
 
Trur dem klare det meste sjøl æ.. Med kanskje en liten dytt og drahjelp fra oss. 
 
Lykke til! DEt ordne seg[:)]
 
Back
Topp