Bort med pappapermisjonen?

Heidi Elin

Flørter med forumet
Høyres kvinneforum ønsker å fjerne pappapermisjonen. De ønsker at foreldrene skal kunne dele permisjonen som de ønsker selv. (De vil beholde de obligatoriske seks ukene for mor). Hva tror du vil skje om dette forslaget ble en realitet? Hvordan kommer mødrene/fedrene til å dele permisjonsukene i forhold til i dag?

Les også saken på Babyverden: http://www.babyverden.no/Nyheter/Bort-med-pappapermisjonen/

Jeg tror defintivt det er mange fedre som kommer til å ta ut mindre permisjon.
Husk at det er mange fedre som tjener mer enn 4 ganger Grunnbeløpet nav har, altså det vil si at mange familier taper mange penger på at fedrene SKAL ta ut 10uker. jeg synes aboslutt man skal kunne fordele det selv som man vil. å at det da blir lettere for folk å finne den løsningen som passer dem best

Helt ening. En annen ting de bør endre på etter min mening er dette om at mor må arbeide hvis far skal ha permisjon. Hvorfor kan man ikke velge at begge kan ha permisjon samtidig? Her kan ikke far ta ut sine ti uker av to grunner: Vi taper for mye på det, og jeg har faktisk ikke en jobb å gå til når han skal ta ut disse. Hadde han kunne valgt for eksempel to uker og jeg kunne ha vært hjemme samtidig som han, så hadde det vært en umerket løsning som hadde gitt statistikken enda en far som tok ut pappaperm :)

Jeg synes det er på tide at hver og enkelt får bestemme hvem hva og hvor når det gjelder barselperm.
I mitt tilfelle var det greit for jeg er enslig mor og søkte og fikk fars 6 uker, men jeg skulle ikke behøvd å søke.
Og jeg synes det er helt horribelt at far tvinges ut i permisjon i 10 uker. Det passer bare ikke for alle.

Ja til valgfrihet, og ja mor og far burde helt klart kunne ta ut permisjon samtidig for å nyte småbarnstiden.

Jeg synes det er helt feil at noen skal bestemme hvordan man fordeler permisjonen mellom mor og far. Egentlig synes jeg hele permisjonssystemet er galt! En som får barn før hun begynner å jobbe får 30 000 kr mens en som har jobbet et år kan få rundt 400 000!!! Hvor urettferdig er ikke det da!!!

Men jeg synes pappaperm hadde vært positivt om vi kunne tatt den ut sånn som den er ment... men det går desverre ikke for vår pappa[:(]. Derfor må vi sende minstemann i bhg 2 mndr tidligere enn andre familier...

jeg personlig synes dette skulle ha vært noe man selv valgte
for mange jobber i slike jobber at permisjonsordningen ikke fungerer
selv mistet vi de ukene til barnefaren siden han jobber som fisker
vet det er mange andre som å mister de ukene av slike grunner.

Tror det kommer ann på familiene. Men flere fedre ønsker jo å kunne være hjemme med barnet. Jeg tror at de kommer til å ta ut sånn som det er nå, 10 uker, men også fordi de fleste mødrer vil være hjemme så lenge som mulig.

det er så vanskelig å si men eg vet at min mann kunne tenkt seg å gått hjemme lenger, men vet om mange som ikkje hadde tatt ut

Her hadde far tatt ut mindre perm. Rett og slett fordi vi taper utrolig mye penger på den ordningen som er nå!

Jeg er fulltidsstudent, så pappa'n har all permisjonen denne gang. Forrige gang tok han bare de ukene han var tildelt. 

ORIGINAL: mammaslillejente

Jeg synes det er på tide at hver og enkelt får bestemme hvem hva og hvor når det gjelder barselperm.
I mitt tilfelle var det greit for jeg er enslig mor og søkte og fikk fars 6 uker, men jeg skulle ikke behøvd å søke.
Og jeg synes det er helt horribelt at far tvinges ut i permisjon i 10 uker. Det passer bare ikke for alle.

Ja til valgfrihet, og ja mor og far burde helt klart kunne ta ut permisjon samtidig for å nyte småbarnstiden.

du må ikke søke[;)]

I en ideell verden hadde det vært best med at foreldrene bestemte helt selv med permisjonen, men realiteten er at mange arbeidsgivere ville lagt press på far om å ikke ta permisjon med mindre han var "tvunget" til sine 6 uker. utrolig synn, like synn er det med de som tjener så mye at det går utover maxgrensen til NAV, og føler da at de taper for mye penger for å være hjemme med barnet sitt i 6 uker[8|] NAV betaler opptil 6G og har du en bra og seriøs jobb så betaler de ofte oppti 8G i permisjonen, da skal en ikke sitte å klage over hvor forferdelig mye penger en taper på å ha permisjon med barnet sitt.

ORIGINAL: * BettiSpaghetti *

Jeg synes det er helt feil at noen skal bestemme hvordan man fordeler permisjonen mellom mor og far. Egentlig synes jeg hele permisjonssystemet er galt! En som får barn før hun begynner å jobbe får 30 000 kr mens en som har jobbet et år kan få rundt 400 000!!! Hvor urettferdig er ikke det da!!!

Men jeg synes pappaperm hadde vært positivt om vi kunne tatt den ut sånn som den er ment... men det går desverre ikke for vår pappa[:(]. Derfor må vi sende minstemann i bhg 2 mndr tidligere enn andre familier...

jeg synes ikke det er urettferdig (altså de som faller litt utenfor og akkurat ikke får tjent seg opp rettgheter etc. er det urettferdig og de som går på attføring....)ovenfor de som ikke jobbet, poenget med systemet er jo at du skal ha noenlunde det samme i lønn i permisjon som jobb, man får ikke ekstra penger utenom barnetrygd, men man får det samme.... de som ike har jobb, ikke dagpenger, ikke studerer og får studielån og stipend? hva levde de av før de fikk barn? du har ingen inntekt, men forventer å få en fulltidsinntekt når du får barn?

ORIGINAL: mammaslillejente

Sign

ORIGINAL: |Teposen|

her har vi aldri fått brukt pappa permisjonen, så jeg kunne GODT hatt de 6 ukene ja!!

bort med pappapermisjonen, og inn med at familien selv fordeler!!

Her og, nytter ikke når han driver eget firma [&:] selv om han får betalt, så får ikke firma penger i kassa, og da er det bare å stenge..

ORIGINAL: Febbis

Her hadde far tatt ut mindre perm. Rett og slett fordi vi taper utrolig mye penger på den ordningen som er nå!

Her å[&o]

Jeg er FOR at vi som familie SELV skal få bestemme hva som er best for oss.
Her jobber mannen i utlandet for en periode og får derfor ikke lov å ta sin perm før den kontrakten går ut.

Så da må jeg søke permisjon UTEN LØNN i 2 mnd men svi venter på at han skal ha sin perm.

Fikk ikke lov å ta ut hans permisjon og ikke noen vits å ha henne 2 mnd i barnehage for så ta henne ut når han skal ha sin permisjon.

Må da være mulig mulighet til å bestemme selv!!!!!!

Og er jo helt bak mål at mors stillingsprosent påvirker om far har rett til pappaperm.

Jeg synes hver familie skal ha rett til å fordele dette selv, hvertfall med tanke på at mange ikke kan ta ut sine 10 uker , og da mister man de ukene og må velge barnehage eller ulønnet permisjon til mor..

I tillegg synes jeg det er litt teit at far har krav på 10 uker og mor 6 etter 9 mnd svangerskap..

ORIGINAL: |Teposen|

ORIGINAL: Black Beauty

I en ideell verden hadde det vært best med at foreldrene bestemte helt selv med permisjonen, men realiteten er at mange arbeidsgivere ville lagt press på far om å ikke ta permisjon med mindre han var "tvunget" til sine 6 uker. utrolig synn, like synn er det med de som tjener så mye at det går utover maxgrensen til NAV, og føler da at de taper for mye penger for å være hjemme med barnet sitt i 6 uker[8|] NAV betaler opptil 6G og har du en bra og seriøs jobb så betaler de ofte oppti 8G i permisjonen, da skal en ikke sitte å klage over hvor forferdelig mye penger en taper på å ha permisjon med barnet sitt.

det er faktisk folk som har akkuratt så de klarer seg! så om de skulle gå glipp av kanskje 20 000,- så ville de gåt 40 00 kr i MINUS mens pappan har sin permisjon...

men det er kanskje ikke noe å klage på det...[:-]

nei vet du hva, viss har min.37 500 i mnd (som er 6G) og mor er ute i jobb (for mor har mest sannsynlig jobb siden hun har tjent seg opp rettighetene til foreldrepenger) så synes jeg faktisk de fleste har mer enn det akkurat går og ikke noe å klage på

men jeg tenker og på denne retten dere skal ha til å bestemme over permisjonen selv. Dere er klar over at permisjonspengene er en rettighet som veldig få er forundt? Dette er noe dere FÅR, for å være hjemme med barnet, og er det så rart at de som gir dere disse pengene stiller noen krav?
Dere kan selv velge om dere vil beytte permisjonen, eneste kravet er at mor min tar 6 uker(ja noen mener at den og skulle vært 10 uker, men har ikke så mye å si siden det ikke finnes arbeidsgivere som mor må tvinge igjennom sin egen permisjon....) og far tar min 10 uker. resten av ukene FÅR dere. viss ikke far vil ha ukene, så slipper han, men han har tilbudet, dette er uker som staten TILBYR han......

Back
Topp